Vierkante buis

(Gazelle) Apollo (Truckbouw)

Vierkante buis

Postby Vinz » 04 Aug 2011 10:22

Weet iemand de dikte van de vierkante buis van een apollo, en de binnen diameter?

Ik wil hem binnenkort door de midden zagen en verlengen, maar dan kan ik vast metaal bestelen voor dat ik hem door de midden zaag.
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz
 
Posts: 324
Joined: 06 Oct 2006 00:24
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby knorrepot » 04 Aug 2011 17:57

besteel een dikwandige koker van de buitenmaat, die kun je zo meten.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: 07 Feb 2008 22:03
Location: Zaandam

Re: Vierkante buis

Postby Vinz » 05 Aug 2011 12:43

Klopt, maar ik wil graag een kleinere vierkante buis er in stoppen zodat ik zeker weet dat het sterk wordt.
Ik kan via via goedkoop metaal krijgen maar soms duurt het dan even voor dat het er is en wil het liefst zo kort mogelijk me bak door de midden hebben liggen.
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz
 
Posts: 324
Joined: 06 Oct 2006 00:24
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby steckelfisch » 05 Aug 2011 16:01

boor een gat waar je de buis toch al wil gaan doorzagen.
Dan kun je het vrij makkelijk meten, en toch rijden.

Een gat van een paar mm en dan het smalle stangetje van een schuifmaat erin.
Dan weet je het gat van de vierkante buis met de dikte van de wand.
De totale buiten doorsnede van de buis kun je aan de buitenkant meten, en dan nog een keer het verschil
van de gemeten waarde eraf voor de diameter van het gat.

Zo'n gat maakt verder niet veel uit denk ik zo.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Vierkante buis

Postby mano » 05 Aug 2011 20:27

leuke tip :-)

bij mij zit er al een gaatje, voor bij de bevestinging van de bladveren waar de bedrading doorheen kan.
mano
 
Posts: 238
Joined: 25 Oct 2007 09:30
Location: Delft

Re: Vierkante buis

Postby max » 07 Aug 2011 19:24

In ieder geval niet zo dik als ik dacht!

Ik dacht een mm of 3-4.

Maar waarom wil je hem verlengen?
Dan wordt je draai cirkel die toch al niet klein is, een behoorlijk stuk groter.

Kan je niet gewoon je bak langer maken?
Hij mag een behoorlijk stuk uitsteken.
max
 
Posts: 52
Joined: 07 Jun 2009 20:27
Location: amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby Vinz » 08 Aug 2011 11:49

Hey max! Ik wil een 4takt blok er in maken, daar bij wil ik het verende blok graag behouden.
Nu past het er niet tussen zonder het frame iets langer te maken.
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz
 
Posts: 324
Joined: 06 Oct 2006 00:24
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby max » 08 Aug 2011 18:41

Ah zo.

Je kan in dat geval ook een andere achterbrug maken toch? is wat minder ingrijpend, en kan een keer mislukken zonder dat je hele brommer total loss is.

Of de stuurpen verder naar voren. Dan klopt je ackerman pricipe ook nog... Niet dat ik weet wtf dat precies doet maar ik hoor het vaker voorbij komen, en de draaicirkel blijft goed.

Hoeveel CC heeft dat blok eigenlijk? Want bij mij past er ook geen 125cc in, maar wel 110cc of minder.
max
 
Posts: 52
Joined: 07 Jun 2009 20:27
Location: amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby Vinz » 08 Aug 2011 19:04

Maar met een andere achterbrug kan het blok niet meer verend zijn.
Vind het zelf niet zo veel werk, ieder geval ik vind het leuk om te doen!

10cm langer maakt voor mij ook niet zo veel uit, het blok is 70cc misschien later 90 er onder gooien.
Vinden sommige mensen het trouwens beter rijden zonder verend blok??
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz
 
Posts: 324
Joined: 06 Oct 2006 00:24
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby max » 09 Aug 2011 08:17

Ik heb nog nooit een verende 4takt gezien.
max
 
Posts: 52
Joined: 07 Jun 2009 20:27
Location: amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby bert » 09 Aug 2011 20:44

Irmin rijdt met een verend Hondablok. Hij heeft de stuurpen wat naar voren gezet.
bert
 
Posts: 83
Joined: 12 Apr 2007 10:25

Re: Vierkante buis

Postby knorrepot » 10 Aug 2011 16:32

Wat ik me nou afvraag, als zo een onafgeveerd blok zo staat de klapperen, zeker met de cross, blijft het dan allemaal wel heel? en loopt het wel lekker, vlotter-technisch enzo? En met een verend blok, is de onafgeveerde massa veel groter, veert dat wel lekker? Ik weet dat er veel verende blokken zijn, en dat hoort ook zo, en is beter voor de ketting, maar crosst het ook lekker/betrouwbaar? Of merk je er niet veel van?
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: 07 Feb 2008 22:03
Location: Zaandam

Re: Vierkante buis

Postby Vinz » 12 Aug 2011 22:29

Ik heb nog nooit zonder verend blok gereden dus ik kan het je niet vertellen, ik vind het goed rijden.
denk dat alleen me achtervering wat beter zou kunnen, soms voel ik wel is een beuk als of het blok weer op ze plek terug valt.

Blok ophanging is zelf gemaakt en nog nooit gescheurd of er af gevallen, en het is niet overdreven veel plaatwerk er aan gelast, gewoon simpel 8)

Maar vind het zelf goed rijden.
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz
 
Posts: 324
Joined: 06 Oct 2006 00:24
Location: Amsterdam

Re: Vierkante buis

Postby Bart » 15 Aug 2011 14:50

'K zou gewoon zonder meeverend blok rijden, dat is beter voor de wegligging, en je hebt minder geklooi met de aansluitingen erheen/ uitlaat
enige nadeel is dat je de ketting moet afstellen met speling, en dat is bij elke (ketting) motorfiets ook zo.

Groet! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: 27 May 2008 23:29
Location: Werkplaats.

Re: Vierkante buis

Postby Xenomobile » 01 Sep 2011 19:47

Meeverend blok is vooral handig omdat je dan de uitlaat aan de achterbrug vast kan maken, en de ketting kan gewoon gespannen worden. Het heeft echter een nadelig effect op het onafgeveerde gewicht, de "impact" van een hobbel in de weg is groter en de schokdemper heeft meer werk te doen en veelal zal de schok beter te voelen zijn. Een star blok heeft dus als voordeel dat je (het frame en de bestuurder) minder zware klappen krijgt bij het nemen van hobbels. Wel zal je je ketting anders moeten stellen, ik heb een meeverende kettingspanner van een crosser gemonteerd, deze houdt de ketting continue op spanning en vangt lengte verschillen tussen voor- en achtertandwiel, bij inveren, op. Mijn uitlaat loopt naar voren en buigt op het laatste moment weer naar achter, hierdoor hoef ik geen extra uitlaatbevestiging te maken om de achterbrug heen en wordt hij er bij de races ook nooit afgereden.
Het ackermanprincipe verandert wel degelijk als je je frame verlengt. Het bepaald de stand van je voorwielen, ten opzichte van het achterwiel in een bocht, het binnenste wiel maakt immers een kortere bocht dan het buitenste. Verandert je ackerman nadelig dan zal je bak wat gaan "wringen" in de bochten, wat meer weerstand geeft en meer bandenslijtage... dat gebeurt dus ook als je je achterbrug zou verlengen. Om je ackerman goed af te stellen (lees: te checken) trek je, per kant, een lijn (of een touwtje) van het hart van je fusees, door het hart van je stuurkogels (spoorstangkogels) (links en rechts afzonderlijk). Waar deze twee lijnen elkaar kruisen, moet het achterwiel de grond raken.
Ik heb vroeger (toen ik jong was, haha!) ook eerst met een meeverend blok gereden, maar rij nu al jaren star... Voelt veel meer solide aan en ik had nog wel eens last met hard geworden benzine slangetjes die bij harde klappen op het meeverende blok los schoten, maar dat is een kwestie van niet bezuinigen op je slangetje...
Ik zou niet kiezen voor een frame verlenging, omdat je dan ook het remsysteem en de stuurstang moet verlengen, de draaicirkel exponentieel toeneemt met de verlenging en je moeite krijgt met exact uitlijnen / recht zetten van de voortrein (axiaal en radiaal).
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: 21 Feb 2005 00:17
Location: rotterdam


Return to Apollo

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron