per bakbrommer naar india - onderweg

voor je verhalen enzo ....

per bakbrommer naar india - onderweg

Postby koen en bep » Thu Aug 02, 2007 3:11 pm

Beste mensen,

Bedankt voor alle hulp, we zijn daarwerkelijk onderweg. We bevinden ons nu te Praag. Onze belevenissen kun je volgen op http://www.myspace.com/bepandkoen en uiteraard bij kliko op zijn http://www.bakbrommers.nl. We hebben in onze voorbereiding al heel veel geleerd, maar weten ook eigenlijk nog te weinig om zo'n reis te maken. Maar ach, wat is er nog leuk als je geen risico's neemt?
Ik had wel een vraag, we rijden nu met een "gewoon" powerfilter, maar voor als we in wat zanderige gebieden komen hebben we een apart soort schuimfilter gekocht. Soort eivormig plastic ding met 2 kleine luchtgaten met schuim erin. FIterolie mee en t meeste zand zou buiten moeten blijven. Het probleem is echter dat de motor erg sputtert als ik deze erop zet, draaien aan de mengselschroef help niet genoeg... Ik vergeet vast iets voor de hand liggends, maar weet iemand waar dit aan ligt?

alvast bedankt en gegroet,

Koen (en bep)
koen en bep
 
Posts: 33
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:37 pm

Postby irmin » Fri Aug 03, 2007 2:02 pm

Jullie rijden met een hondakloon toch? Dan hier een spoedcursus "hoe werkt mijn carburateur eigenlijk?"

in de carburateur zitten twee sproeiers: de hoofdsproeier en de stationairsproeier. De mengstelschroef heeft alleen maar invloed op de stationairsproeier en niet op de hoofdsproeier. Terwijl de hoofsproeier het werk doet als je het gas opendraait. De lucht/benzineverhouding wordt dus bepaald door de grote van de hoofdsproeier en de doorlaat van lucht. Minder luchtdoorlaat betekent dus dat je een kleiener hoofdsproeir moet installeren en meer luchtdoorlaat....nouja, dat kun je zelf verzinnen.
Nu is er ook nog een regelmogelijkheid met je gasnaald. Die loopt iets taps en beinvloed de benzinedoorlaat door de hoofdsproeier. Gas vol open doet-ie niks meer, dan wordt alles volledig bepaald door de grote van de hoofdsproeier, maar halfgas wordt-ie regelbaar. De gasnaald een standje lager zorgt voor iets minder benzinedoorlaat, een standje hoger voor iets meer.


Deel 2 van de cursus, ofwel "hoe stel ik m'n carburateur af."

1. Afstellen begint stationair: laat je motor warmdraaien. Laat 'm iets hoog stationair lopen. Begin nu aan de mengstelschroef te draaien, rustig aan. Vind de stand waarin de motor het hoogste aantal toeren draait. Klaar.

2. Volgas afstellen. Rijd een goed stuk volgas met warme motor. Stop en direct motor uit. Draai de bougie eruit en kijk naar de elektrode en het stukje porselein. Deze moet koffie-met-melkbruin zijn.
zwart= teveel benzine dus een kleinere hoofdsproeier installeren.
wit= te weinig benzine dus......
Herhaal dit tot je de juiste sproeier hebt.

3. halfgas
Rijd een lekker stuk halfgas en beoordeel weer de bougie.
zwart=teveel benzine dus de gasnaald een standje lager
wit........


En nu maar hopen dat je genoeg sproeiers bij je hebt of ze kan vinden.

Veel succes
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm


Return to algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron