Tomos blok

voor je verhalen enzo ....

Tomos blok

Postby sjors » Tue Feb 05, 2008 1:30 pm

Heej,

Ik heb onder mijn bakfiets een tomos blokje gehangen. Zijn er meer die dit hebben?
Rijdt super relaxed, het is alleen gas geven en remmen. Ik heb er een 15 mm carb onder en heb de kickdown wat later ingesteld dus vermogen heeft hij ook nog wel.
Ik vraag me af hoe mm een minarelli carb standaard onder de bakfietsen hadden. Kan iemand me dat vertellen
sjors

Postby rubberduck » Tue Feb 05, 2008 4:02 pm

ik heb er ook over zitten denken is dat een 2 speed blok??
en gewoon 50 cc ik heb zitten kijken voor een 80 cc
of een puch blok maar ik was bang dat dat niet ging omdat een apollo toch vrij zwaar is
rubberduck

Postby sjors » Thu Feb 07, 2008 7:47 pm

Ja klopt is zo´n 2 speed blok. Je kunt het vergelijken met een pittige 2 versnelling handbak. Je hebt geen rust tussen de versnellingen en hij drijft dan gewoon nog aan, dat levert hem net ietsje meer pit op.
Wel komt de kickdown van de 2e versnelling altijd veel te vroeg bij die blokken. waardoor je ver beneden je koppel beland nadat hij in zn 2 is geschakeld.

Je kunt de kickdown later afstellen door een veer van de 2e koppeling in te korten. ongeveer 1,5 cm is voldoende. Je kunt dan de 1e versnelling ook in een hoger toerental laten grijpen. Want toeren is vermogen bij 2 versnelling blokjes. Dit is hooguit een uurtje werk en natuurlijk wat frisse ATF olie in de bak.
sjors

Postby sjors » Thu Feb 07, 2008 7:49 pm

Ik denk als je er 70cc onder zet met 15 mm dat je een goeie 50 moet halen. Alleen rijdt dat aobsoluut niet lekker met die bladveren. Misschien moet ik de banden wat leeg laten lopen.
sjors

Postby sjors » Thu Feb 07, 2008 7:50 pm

Ik denk als je er 70cc onder zet met 15 mm dat je een goeie 50 moet halen. Alleen rijdt dat aobsoluut niet lekker met die bladveren. Misschien moet ik de banden wat leeg laten lopen. tomos gaat ongeveer 85 met 70 cc 15 mm
sjors

Return to algemeen