plaats op de weg: wetgeving

voor je verhalen enzo ....

plaats op de weg: wetgeving

Postby irmin » Sat Apr 07, 2007 1:20 pm

Afgelopen woensdag weer eens op de weg aangehouden, omdat we niet op het bromfietspad reden.
Maar dat hoeft dus ook niet, zie onderstaand wetsartikel.
Feitelijk komt het er op neer dat je op de weg de positie van een tractor mag volgen.

Reglement Verkeers Regels en Verkeerstekens 1990

Hoofdstuk II Verkeersregels

ยง 1. Plaats op de weg

Artikel 6.

l. Bromfietser gebruiken het het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3. Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Bij mijn weten geldt dit nog steeds sinds de wijziging dat bromfietsers sowieso binnen de bebouwde kom op de weg moeten. In dat geval is het fietspad nl. geen fiets/bromfietspad.
Bovenstaand artikel dateert van na 21-juli- 2005 (laatste wijziging bron)
irmin

Precies zo ja...

Postby Xenomobile » Mon Apr 09, 2007 1:23 pm

bakbromfietsen mogen kiezen op welk wegdeel ze rijden, dat mag dus de (grote boze) weg zijn of naastgelegen bromfietspad, let wel alleen bromfietspad, een op het wegdek aangebrachte fietsstrook is niet toegestaan te gebruiken. Uiteraard zijn autowegen en autosnelwegen niet toegestaan.

Boete gehad of hebben de agenten weer een les gehad zonder lesgeld te betalen?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby irmin » Mon Apr 09, 2007 2:38 pm

'k reed dus gezellig samen met Bert in de buurt van Leersum.
Moesten we stoppen van twee agentjes: allebei 1 streepje op de schouder, dus nog in opleiding...... waarschijnlijk voor het eerst zelfstandig op patrouille of hoe het ook heten mag. Zoals je zegt, gratis les gehad dus.
Gingen ze boetes uitschrijven voor het rijden op de weg en het niet dragen van een helm. Wij geduldig alles uitgelegd en ze zouden het opzoeken. Bert z'n telefoonnummer gegeven, zouden ze terugbellen. Hebben ze dus niet gedaan. Waarschijnlijk schaamden ze zich ofzo. Toegeven dat ze fout zitten is niet de sterkste kant van de politie. En op twee punten fout zitten al helemaal niet, hahaha.
De boetes hebben ze natuurlijk aan een meerdere moeten voorleggen. Allebei fout, och arme, je zou bijna medelijden met ze krijgen.
irmin

Heerlijk, maar tijdrovend

Postby Xenomobile » Mon Apr 09, 2007 7:37 pm

Inmiddels voor ons allen een duidelijk beeld.... leg de hermandad uit hoe het echt zit. Ik rijdt nu sinds een maand weer eens full-time op mijn racebak (Apollo met Simson) door de stad ( Rotterdam). Waar ik vroeger alles op de bijna originele Huisman deed.... Binnen deze maand ben ik drie keer aan de kant gezet wegens smeris zonder studie. o.a. op beide punten die jij noemt... En geven ze je dan gelijk (of gaan ze je (n)ooit terugbellen), ze gaan altijd op zoek naar iets wat ze zeker weten... Geen bel of je blok heeft olie gelekt, je kent ze wel.
Inmiddels dus een maand opweg op de Apollo, voor de gelegenheid (en voor de maand vakantie naar de Alpen samen met Kliko) afgemonteerd met een superstrak Honda CB50 blok, merk ik dat je veeeel vaker wordt aangehouden op een verbouwde Apollo racebak, dan op een originele Huisman. De sterke arm van de wet heeft dus oog voor detail....
De laatste agent die mij aanhield vroeg waar ik het apparaat voor gebruikte.... Deze vraag heb ik met een vraag beantwoord:" waar gebruik jij je politieauto voor?" gevolgd door een droog:" Gaat je geen snars (laten we het vriendelijk houden) aan."
Ik kreeg geen antwoord....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby bart beekhuizen » Wed Apr 11, 2007 8:52 pm

als je compleet zonder bak rond rijd (zoals op de crossbaan) vinden de matrozen je ook wel een lekker snoepje. maar ze lopen weg met een bittere nasmaak.
"WAT is dit nu weer?"
een bakbrommer zonder bak, gazelle apollo hmc707.
"je hebt uitstekende delen"
WAAR dan?
"daar"
dat zijn wielen, heb ik best wel nodig.
"je hebt geen spadborden"
mag ik dan niet zelf weten of ik natgezpetterd word?
"..."
"maar voor je helm krijg je wel een boete"
welke helm?
"...."
de rest kan je wel raden.
bart beekhuizen

edoch

Postby Xenomobile » Thu Apr 12, 2007 12:30 am

dus toch... Spatborden zijn verplicht, de wielen mogen niet buiten de spatborden steken, geen spatborden is dus verboden. Jij hebt geluk gehad dat ze geen les hebben gehad van Irmin of mij.....

Ze hadden je kunnen hebben, maar wisten het niet, wat op zich ook wel weer tekenend is....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby irmin » Thu Apr 12, 2007 11:31 am

misschien is dat wel een leuk onderdeel voor de kampioenschappen: wie heeft de meest legale bakbrommer.
iedere bakbrommer krijgt vooraf 10 punten en per afkeurpunt (geen bel/toeter, geen correcte reflectie aan de achterkant etc.) een punt eraf
Wout en ik doen wel de jury :twisted:
irmin

Postby bart beekhuizen » Thu Apr 12, 2007 9:00 pm

irmin wrote:misschien is dat wel een leuk onderdeel voor de kampioenschappen: wie heeft de meest legale bakbrommer.
iedere bakbrommer krijgt vooraf 10 punten en per afkeurpunt (geen bel/toeter, geen correcte reflectie aan de achterkant etc.) een punt eraf
Wout en ik doen wel de jury :twisted:

daar ben ik op tegen. :oops:
bart beekhuizen

Return to algemeen