by Xenomobile » Sun Jul 19, 2009 11:08 am
Ja hoor dat is zeker mogelijk. Ik ben met een zware huisman met standaard DKW ooit door de ardennen gereden, maar ook met een Honda CB50 zoals je weet, en ook die was niet erg getuned. Wel geef ik je een paar tips mee:
Zoek een klein voortandwieltje en neem dat voor de zekerheid mee.
Neem een sleepkabel mee, automobiltisten zijn vaak wel zo aardig om je even een helling op te slepen.
Zorg dat je remmen goed op orde zijn, want boven komen is een, maar naar beneden.....
Zorg dat je verlichting goed werkt, want je rijdt soms bij nat weer in een bosrijke omgeving, half donker, met 8 km/u een helling op, waar auto's je met 80 km/u voorbij razen.
Mocht je een helling net niet halen, stap dan af en loop een stukje mee, zo kom je vaak nog net boven.
Ga niet de helling af met de koppeling in, maar zet hem in zijn vrij, want ik deed dat in Schotland en toen is het kogeltje tussen de drukstiften van de koppeling gesmolten en heeft de drukstiften stevig aan elkaar gelast......
Koop een goede (Michelin) kaart, daarop staan de kleinste en leukste weggetjes, maar ook zware hellingen worden redelijk nauwkeurig weergegeven, zodat je die evt. kunt vermijden.
Maar over het algemeen zal je versteld staan van de hoeveelheid power die zo'n blokje kan leveren op een helling en met koeling zit het dan ook wel goed.
Succes en vooral gewoon doen!! Ervaring van je leven!
N.B.
In Schotland, ben ik 2 keer gesleept (vanaf 14 %)
en moest ik 5 hellingen afstappen en lopen (vanaf 13%)
Maar ik ben er wel gewoon gekomen! Op een zware Huisman, deze keer met een Simson (jawel daar is'ie weer), standaard maar met een verkeerde expansie uitlaat en een niet goed af te stellen ontsteking......
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.