weer wat dichterbij

voor je verhalen enzo ....

Re: weer wat dichterbij

Postby knorrepot » Mon Jul 22, 2013 11:42 pm

zorg dat hij soepel stuurt en (recht) remt, dat scheelt veel. Dat je achterwiel iets uit het midden staat merk je niet erg. Wat heb je allemaal aan de voorwielophanging verandert dan? Ik had de eerste paar honderd meter ook het hele fietspad nodig, komt wel.

succes
Ben
knorrepot

Postby tollebom » Tue Jul 23, 2013 10:11 am

Heb je nieuwe kogels e.d. in je stuurinrichting gebruikt?
in het topic 'zelfbouwprojectielen' (pagina 6) had irmin het al eens over 'te strakke' nieuwe fuseekogels.
Ik heb zelf enige tijd geleden de kunststof bus onder aan de stuurpen vervangen. die liep in het begin ook redelijk stroef waardoor de boel niet vanzelf recht trok als ik het stuur losliet. de eerste paar KM's was het rijgedrag daardoor vrij but. (dus wat ben ook zegt; zorg dat alles lekker soepel loopt!)

Mijn achterwiel zit overigens ook niet precies in het midden, geen probleem mee. al zit je achterwiel een meter naar rechts, als het pad overeenkomt met de voorwielen zou je met je stuur recht (als je voorwielen dan dus ook daadwerkelijk recht staan) gewoon rechtuit moeten gaan!

en sowieso, oefening baart kunst! over een paar weken rij je op twee wielen door elke bocht!
tollebom

Postby knorrepot » Tue Jul 23, 2013 10:37 am

Volgens mij maakt het ook helemaal niets uit voor het ackerman-principe of je achterwiel naar links of naar rechts zit, als hij maar precies recht in de rijrichting zit en niet te ver naar voren of naar achteren.
Ben
knorrepot

Postby irmin » Tue Jul 23, 2013 8:37 pm

zorg ook voor een klein beetje toespoor. Ik heb iets van een cm toespoor op 2 meter. Dat scheelt al een hoop.
irmin

Postby tollebom » Wed Jul 24, 2013 9:57 am

irmin, bedoel jij dan dat als je een lijn over het middenpad van je voorwielen zou trekken, deze twee meter voor je assen 1 cm naar binnen staan?
tollebom

Postby dimitri » Wed Jul 24, 2013 9:21 pm

Heb hopelijk mijn nieuwe remkabels (1,7 meter, €13 per stuk) vrijdag binnen alsook een zooi nieuwe tonnetjes en nippels en ga een nieuwe poging wagen.
Tolle ik denk dat Irmin bedoelt dat als je op beide wielen een kaarsrechte lat klemt van 2 meter (vanaf je as naar voren gemeten) je aan de voorzijde 1 cm minder moet meten dan op je as.
Eerst maar leren rijden en dit dan (bij slecht resultaat) uitproberen.

Lieden bedankt voor de feedback. Hou jullie op de hoogte

gr,

dimitri
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri

Postby irmin » Wed Jul 24, 2013 11:43 pm

volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde ja :)
irmin

Postby dimitri » Fri Aug 02, 2013 8:43 pm

Weer aan het kutten geweest.
Heb nieuwe remkabes gekocht bij MASTA voor € 13 per stuk. Moest hiervoor wel de remsleutels/remhevels (die dingen aan de trommels) verbouwen en heb besloten ze maar helemaal opnieuw te maken en gelijk maar 1 cm langer (hefboomprincipe/natuurkunde/laatste jaar lagere school).
Anyway het remt maar ik word er nog niet echt blij van. Na mijn kenteken maar hydroremmen.

Schakelen blijft een probleem. In een bovenstaande post had ik de kabel nog aan de verkeerde kant mijn handvat in lopen (hoe stom kan je zijn?) maar dat is opgelost.
Als ik probeer naar een lagere versnelling te schakelen (zundapp 3 hand) moet ik het schakelhevel op het blok meehelpen. Opschakelen gaat prima maar terug lukt gewoon niet. Heb de nieuwe kabel al langs alle kanten geleid maar het wil niet lukken.
Ga het nog proberen met een post op het zundappforum en/of een ander schakelhandvat.

Ik hoop niet dat ik mijn blok hoef te splitten want dat heb ik alleen nodig voor een kenteken. Daarna gaat mijn ks 80 erop en ik stop mijn spaarzame eurocenten liever daarin.

Iemand nog een schakeltip?

Verder iemand nog ervaring met het stijver maken van een dubbele buis/trapezium. Als je rijdt (zonder bak) zie je het frame alle kanten op torderen/schranken/zwabberen. Is het wijs om het frame iets te verstevigen met een paar kruizen of wordt het dan allemaal te stijf en gaat dit ten koste van wegligging (ook beroerd trouwens)?

Nou da was het dan weer voor vandaag. Nu een koud biertje.

dimitri

ps: Amro alvast gefeliciteerd
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri

Postby Amro » Sun Aug 04, 2013 8:04 pm

Bedankt! Hey, als je niet tevreden bent over je frame wil ik wel ruilen hoor ;) Im mijn herinnering reed mijn eerste bak (met trapeziumframe) stukken beter dan mijn huidige apollo qua wegligging.
If 42 is the question. What's the answer?
Amro
Site Admin

Postby bert » Sun Aug 04, 2013 11:13 pm

Hoi Dimitri, mijn trapeziumframe wiebelt en doet ook aan alle kanten, dit hoort gewoon bij het ontwerp. Ik heb nog nooit gehoord van iemand dat het frame door het wiebelen door is gebroken of is gescheurd (dat wordt meestal door prutswerk veroorzaakt), ik zou het dan ook lekker zo laten. Ook het slechte remmen hoort bij een trapeziumframe, dit komt door de lange kabels. Ik heb wel al een bak gezien die het remsysteem van een vierkantebuis Apollo op een trapeziumframe had, dus met een lange remstok naar voren. Volgens mij was dit bij Steven uit Groningen. Ik heb het zelf opgelost door een achterwiel met schijfrem te monteren, dit remt in combinatie met de trommels voor prima.
bert

PreviousNext

Return to algemeen