voordeel van viertakt honda-achtigen....
ze rijden overal in azie rond, dus da's handig. Blok stuk? Scoor een ouwe C90 en schroef het blok onder je bak. Of koop een dik immitatieblok met 110cc, die dingen worden in azie gemaakt dus....
Geen gezeik met mengsmering, het spul rijdt op alles.
Geen gelul met puntjes stellen (alles is tegenwoordig CDI)
En de blokken zijn (op de 100+ modellen van honda zelf: astrea, nice etc) allemaal uitwisselbaar, qua ophanging.
Het rijdt zuinig en met een goeie demper hoor je je blokkie nauwelijks. Da's zeker met veel rijden erg prettig.
Nadeel:
koeling is minder mooi geregeld dan bij een zundapp (geforceerd). maar ook dat is op te lossen. (Kom ik weer met m'n beunhazerij: zoek naar het topic: eis aan wettelijk vemogen, daar staan wat foto's).
Per cc minder vermogen dan een tweetakt, maar dat is eenvoudig op te lossen met meer cc's. Wel veel koppel, zeker bij blokken met een lange slag.
MAAARRRRRR, als je een goed zundap blok eronder hebt, en je hebt nog een goed reserveblok.... waarom dan aan je broem gaan zagen? Volgens mij zijn die zundapp blokken wel betrouwbaar.
Wat volgens mij het belangrijkste is, is dat je rijdt met het type blok waar je vertrouwt mee bent. Dan merk je al voordat er echte problemen zijn of er wat mis is. Je weet hoe zwaar je zo'n blok kan belasten, je weet hoe je de zaak opnieuw moet afstellen na een revisie, je weet waar de zwakke plekken zitten. Je kan zelf reviseren!
Ik denk dat dat je uitgangspunt moet zijn: zorg dat je ZELF volledig onderhoud kan plegen. Is dat aan zundap, ga dan met zundap; is dat aan honda, ga dan met honda.