per bakbrommer naar india

voor je verhalen enzo ....

Postby irmin » Wed Feb 28, 2007 9:58 pm

voordeel van viertakt honda-achtigen....
ze rijden overal in azie rond, dus da's handig. Blok stuk? Scoor een ouwe C90 en schroef het blok onder je bak. Of koop een dik immitatieblok met 110cc, die dingen worden in azie gemaakt dus....
Geen gezeik met mengsmering, het spul rijdt op alles.
Geen gelul met puntjes stellen (alles is tegenwoordig CDI)
En de blokken zijn (op de 100+ modellen van honda zelf: astrea, nice etc) allemaal uitwisselbaar, qua ophanging.
Het rijdt zuinig en met een goeie demper hoor je je blokkie nauwelijks. Da's zeker met veel rijden erg prettig.

Nadeel:
koeling is minder mooi geregeld dan bij een zundapp (geforceerd). maar ook dat is op te lossen. (Kom ik weer met m'n beunhazerij: zoek naar het topic: eis aan wettelijk vemogen, daar staan wat foto's).
Per cc minder vermogen dan een tweetakt, maar dat is eenvoudig op te lossen met meer cc's. Wel veel koppel, zeker bij blokken met een lange slag.

MAAARRRRRR, als je een goed zundap blok eronder hebt, en je hebt nog een goed reserveblok.... waarom dan aan je broem gaan zagen? Volgens mij zijn die zundapp blokken wel betrouwbaar.

Wat volgens mij het belangrijkste is, is dat je rijdt met het type blok waar je vertrouwt mee bent. Dan merk je al voordat er echte problemen zijn of er wat mis is. Je weet hoe zwaar je zo'n blok kan belasten, je weet hoe je de zaak opnieuw moet afstellen na een revisie, je weet waar de zwakke plekken zitten. Je kan zelf reviseren!
Ik denk dat dat je uitgangspunt moet zijn: zorg dat je ZELF volledig onderhoud kan plegen. Is dat aan zundap, ga dan met zundap; is dat aan honda, ga dan met honda.
irmin

goeie tekst

Postby Xenomobile » Thu Mar 01, 2007 3:08 am

Hier spreekt iemand de juiste tekst; Irmin.
Helemaal juist...
Get the feeling, heb je die niet, ga dan niet.
Snap je het niet, ga dan niet.
kan je het niet, ga dan niet.
sleutel je nooit, doe het dan niet (ofwel, leer eerst sleutelen en naar je blok luisteren).

effe om de romantiek te killen en realiteit te showen.
Kan je niet lassen, koop dan geen bakbrommer.
kan je niet sleutelen, idem.
wil je desondanks naar india.... Koop een ticket.
IN ALLE ANDERE GEVALLEN: DOE HET, HET KAN!

Wout.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby dIED 0031 » Fri Mar 02, 2007 2:38 am

andor wrote:

verder heb ik afgelopen weekend in 3 dagen zeker 23 uur gereden en daarbij 600 km afgelegd.(harlingen>enschede>arnhem>utrecht>amsterdam>harlingen)
op de afsluit dijk heb ik gemerkt dat het gas vast kunnen zetten heel fijn is op lange rechte wegen. en een goed zadel is ook erg belangrijk! en een confertabel stuur.
dus
succes!
hoe zet je dat gas vast ? wil ik ook wel
dIED 0031

Postby bart beekhuizen » Mon Mar 05, 2007 11:55 pm

dIED 0031 wrote:
andor wrote:

verder heb ik afgelopen weekend in 3 dagen zeker 23 uur gereden en daarbij 600 km afgelegd.(harlingen>enschede>arnhem>utrecht>amsterdam>harlingen)
op de afsluit dijk heb ik gemerkt dat het gas vast kunnen zetten heel fijn is op lange rechte wegen. en een goed zadel is ook erg belangrijk! en een confertabel stuur.
dus
succes!
hoe zet je dat gas vast ? wil ik ook wel

ik heb in mijn gashandle waar de kabel er uit komt een stel schroefje zitten en een klein ringetje aan een draadje er bij. in het ringetje zit een sleufje waar de kabel door kan. gas geven, kabel uittrekken(handle loslaten) en ringetje ertussen en dan met stelschroef de gewenste snelheid instellen. in geval van noot aan draatje trekken en het gas gaat weer dicht.
bart beekhuizen

onderweg

Postby koen en bep » Thu Aug 02, 2007 3:10 pm

Beste mensen,

Bedankt voor alle hulp, we zijn daarwerkelijk onderweg. We bevinden ons nu te Praag. Onze belevenissen kun je volgen op http://www.myspace.com/bepandkoen en uiteraard bij kliko op zijn http://www.bakbrommers.nl. We hebben in onze voorbereiding al heel veel geleerd, maar weten ook eigenlijk nog te weinig om zo'n reis te maken. Maar ach, wat is er nog leuk als je geen risico's neemt?
Ik had wel een vraag, we rijden nu met een "gewoon" powerfilter, maar voor als we in wat zanderige gebieden komen hebben we een apart soort schuimfilter gekocht. Soort eivormig plastic ding met 2 kleine luchtgaten met schuim erin. FIterolie mee en t meeste zand zou buiten moeten blijven. Het probleem is echter dat de motor erg sputtert als ik deze erop zet, draaien aan de mengselschroef help niet genoeg... Ik vergeet vast iets voor de hand liggends, maar weet iemand waar dit aan ligt?

alvast bedankt en gegroet,

Koen (en bep)
koen en bep

Kleinere sproeier

Postby Xenomobile » Thu Aug 02, 2007 6:18 pm

Waarschijnlijk (zeker weten) laat het schuimrubberfilter veel minder lucht door dan het powerfilter en dus is de spoeier te groot in combinatie met de verminderde hoeveelheid lucht. Dit merk je dan vooral in hogere toeren want bij het optrekken kan hij het rijkere mengel nog wel kwijt.
Een kleinere sproeier monteren dus en goed naar de kleur van de bougie kijken.
Ook in hoger gelegen gebieden zal het blok sputteren wegens een te rijk mengsel, de lucht is boven ijler en dus zal je de motor carb moeten afstellen, dit laatste lukt vaak wel redelijk met de stelschroef omdat het verschil niet zo groot is.
Ik had hier veel last van in de Alpen met Kliko.
Succes.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby bart beekhuizen » Fri Aug 03, 2007 12:21 am

ik wil graag op een rijtje hebben wat jullie aan speciale verzekeringen hebben, en wat jullie budget ongeveer is, aangezien ik hetzelfde van plan ben. baktechnisch hoef ik me geen zorgen te maken, alleen financieel.....

ik ben zo langzaamaan mijn bak volledig tot camper aan het ombouwen, met zoveel mogelijk self support.

de bak zoals hij is:

-gazelle apollo.
-124cc 4takt van onbekend merk(zelfde als koen en bep die probl;emen gaf)
-extra sterke 3 plaats koppeling, met standaard platen
-24mm mikuni carburateur
-volvo/daf 66 luchtfilter
-oliekoeler
-zelfbouw achterbrug
-honda cb 350 achterwiel met noppenband
-industrieketting,en tandwielen
-fiat panda achterremmen en wielen voor
-panda hoofdremcilinder
-houten bak van 207cm bij 117cm
-een koplamp een achtelicht
-12v 120ah accu

plannen:

-goed motorblok (deze met nieuwe, betere krukas/bigend lagers of ander blok)
-kranen op de oliekoeler om ook niet te kunnen koelen
-ander achterwiel, yamaha xt ofzo, voor betere (groter)tandwiel bevestiging.
-achter ook schijfrem met bediening aan het stuur.
-achterbrug versterken
-electronica netjes waterdicht opsluiten.(in een goed bereikbare kast)
-generator(heb ik al, honda 4takt 750watt) inbouwen
-accu onder de vloer tussen de voorwielen
-gecorceerde lucht koeling van het vliegwiel(heb ik alles al voor klaarliggen)
-gereedschap(lades? kist? bord?) onder de vloer achter de voorwielen.
-1 rezerve motorblok, met c'teur en electro,1 rezerve voorwiel en 1 rezerve achterwiel(compleet met velg en alles) ergens op/aan/onder de bak
-grotere benzine tank (ga ik zelf lassen, ongeveer 20 liter)
-20/30liter drinkwater tank/s
-lichtgewicht "laadvloer" en zijkanten
-"keukentje"(plek in de bak waar mijn brandertje veilig en droog kan werken en voor 12v koelboxje)
-bed/stoel (liefst in 1 als in opklapbaar)
-opbergruimte voor spullen kleding en papperassen
-boven de bak een tent, opklapbaar tot kruip/zit hoogte
-voor de bak voortentje om droog te kunnen omkleden(ik zit te denken aan een oude vouwwagen te regelen en die verknippen en aantepassen)
-binnen verlichting/telefoon lader/boxjes autoradio 12v.
-hout/diesel/olie kachel(tje) onder de bak(verwarming middels hetelucht)
-knipperlichten rondom
-2 stadslicht/grootlicht lampen voor en achter licht +remlicht
-goede luide toetpep

ik werk op een scheepswerf dus materiaal zat, maar als iemand nog goede ideeen/spullen heeft?

mijn plan is om in januari/feberuari naar het elefanten treffen in passau (D) te gaan... wie gaat er mee?

Image
bart beekhuizen

Postby emma » Thu Sep 06, 2007 2:50 pm

klinkt goed! lijkt me leuk om mee te rijden.. effe zorgen dat ik tegen die tijd wel goede reserve onderdelen heb enz enz.. en betrouwbare remmen.. ook fijn..
hoe lang wil je weg?
emma

Postby Vinz » Thu Sep 06, 2007 9:55 pm

Op de foto staat iedergeval 1 bakbrommer die er gekomen is :D

Maar opzich klinkt het wel goed wat je allemaal van plan ben te maken/al gemaakt
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz

Postby emma » Fri Sep 07, 2007 6:05 pm

wel pittig ritje he?!!!
emma

PreviousNext

Return to algemeen