lassen en draaien

voor je verhalen enzo ....

Postby Vinz » Mon Nov 24, 2008 10:12 pm

ziet er naar (mijn weet) top uit! ook goede close up-jes :)
ook nog een totale opknap beurt of hou je het lekker een werk paard?
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby NIX » Tue Nov 25, 2008 3:32 pm

Hoe ver heb je de as naar achteren verplaatst? Ik zie dat je in feite een soort van naloop hebt gecreerd voor de rechtuit stabiliteit?
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby knorrepot » Tue Nov 25, 2008 9:02 pm

Hoezo werkpaard? vind je hem niet mooi? :(
Ik rijd er elke dag mee en ik houd van functionaliteit, glimmen is nix voor mij.

De as is geloof ik een centimeter of 2,5 tot 3,5 naar achteren gegaan. Ben vergeten hoever die corsa-bouten (torx) uit elkaar zitten, daar dus de helft van, omdat de voorste bout exact in het gat in het fusee (waar normaal de as zit) past/zit. De as zit dus ook wat lager op het fusee dan normaal, waardoor de bodemvrijheid beter word, en helaas het zwaartepunt ook iets hoger komt.

Na afloop nog even de sporing gesteld, was toch wel even nodig.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

remverdeling...

Postby Xenomobile » Wed Nov 26, 2008 10:33 am

Ziet er goed uit en fijn dat er nu eindelijk een keer een goede weergave is van hoe simpel het kan zijn.... wat ik echter wel een beetje spannend vind is dat je de wielen afzonderlijk heb geremd ik zie een hydroleiding naar links en een aparte naar rechts..... is het nu dan ook zo dat als je rechter leiding scheurt of breekt alle remkracht naar links gaat en je meteen op de ander weghelft staat?
Ik zou denk ik liever een leiding splitsen en daarmee altijd op beide wielen dezelfde remdruk hebben....
Maar wellicht kunnen we daarover hier op het forum nog een woordje wisselen?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby NIX » Wed Nov 26, 2008 11:26 am

Die leiding is in feite gesplitst. Het is geen gescheiden circuit. Beide leidingen worden door dezelfde zuiger onder druk gezet. Net als bij een enkelkrings Kever cilinder. Die heeft overigens 3 uitgangen op het eind zitten: Linksvoor, rechtsvoor en naar achteren. Dubbelkringscilinders hebben 2 zuigers achter elkaar en zijn letterlijk 2x zolang Ook zie je halverwege 1 of 2 uitgangen (achteremmen) en op het uiteinde nog eens 2 (voorremmen). Splitsen gebeurt meestal alleen bij systemen die voor en achter gescheiden zijn zodat er maar 1 leiding naar achter loopt die pas bij de achteras gesplitst wordt. Omdat de hoofdremcilinder bij auto's meestal al min of meer tussen de voorwielen zitten, is het voorrem gedeelte al vanaf de pomp gesplitst. Ofwel: 2 uitgangen voor links en rechts, maar wel door dezelfde zuiger onder druk gezet.

In elk geval is dit een enkelkringspompje met maar 1 zuiger, dus niet gescheiden en hoe dan ook echt dezelfde druk. Mocht er een leiding exploderen, dan geeft de andere leiding ook niets meer en heb je gewoon geen voorremmen meer.

De grap met gescheiden remsystemen is dat de voorste zuiger direct door de pen bediend wordt, de 2e zuiger door de druk die door de eerste wordt opgewekt. In feite is dus de druk in beide kringen gelijk. Valt de druk in het eerste systeem weg, dan moet je even flink dieper trappen tot je met de eerste zuiger direct tegen de 2e drukt. Valt ie in het 2e weg, dan merk je qua druk weinig. Uiteraard ga je wel flink de bocht om. Ik pieker zelf nog welke circuits ik ga gebruiken op mijn bak aangezien ik een 2 kringspomp van een Marbella heb. Ik heb alle remzooi van dezelfde auto geplukt.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby knorrepot » Wed Nov 26, 2008 11:52 pm

Zou er graag een woordje over wisselen, maar het is al schitterend verwoord door nix. Deze fiat 500 cilinder heeft drie uitgangen en maar 1 zuiger. De druk is dus inderdaad altijd overal alles of niets. De derde aansluiting aan de cilinder zit aan de linkerkant en is niet zichtbaar op de foto. Hier heb ik een dichtgelaste nippel opgezet.

Bij auto's doen ze wel eens gekruiste circuits om scheeftrekken te voorkomen.

Zo'n systeem met dubbele zuigers heeft trouwens wel een verschil in druk. Voor en achter de voorste zuiger zit een veer, welke dus weerstand heeft en zo de voorste zuiger minder ver laat verplaatsen. Deze lage druk kan dan naar de achterwielen, is mijn redenatie.

Heeft iemand trouwens ervaring met een handrem op hydraulische remmen? De handremkabels heb ik weggeknipt, maar om nu nachtenlang druk op het systeem te laten staan... Daarbij is het pedaal zo "hard" dat het moeilijk is de handrem op een fijne stevige stand vast te klikken.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby NIX » Thu Nov 27, 2008 12:13 am

Ik zou de handrem in dat geval op het achterwiel bouwen. Zonde dat je de kabels hebt afgeknipt. Dat is juist zo ideaal aan een setje auto achterremmen. Dan kun je de handrem nog een klein beetje als noodrem gebruiken. Weet je dat dat bij auto's met een enkelkrings systeem zelfs een keuringseis is? Dat je de handrem als noodrem kunt gebruiken als er dus geen gescheiden circuits zijn?
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Bart » Thu Nov 27, 2008 12:41 am

Hoi Ben,

Ik heb ook zo'n dubbele zuiger systeem, (marabella) en ik heb de remmen van elkaar gescheiden, zogezegd, om te zorgen voor wat extra veiligheid.

De remdruk lijkt mij niet verschillend tussen de voorste en de achterste zuiger, want in de marabella zat het systeem zo: voorste zuiger doet 1 remschijf vooraan, en een trommelrem achter, en de achterste zuiger ook zo. Ik heb er speciaal op gelet tijdens het demonteren.

Dan moet de druk eigenlijk wel gelijk zijn.
En als er dan een linker of rechter leiding knapt, dan houd ik in iedergeval nog remkracht over. vind ik een iets gelukkigere gedachte dan dat ik rechtdoor, zonder remkracht vooraan -at all- doorschiet.

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Henk » Thu Nov 27, 2008 1:44 pm

hey jongens,

ik rijd op mijn zwenk met marbella remmen en marbella cilinder. ik heb de beide remleidingen op het voorste (dichtst bij het drukpunt) aangesloten. niet geexperimenteerd met de manier van aansluiten. zoals het nu werkt werkt het goed, echter wel: als 1 van m'n leidingen knapt, ga ik keihard door, zonder te kunnen remmen.

ff voor de liefhebber: dichtgelaste nippels is niet de bedoeling he: je kunt het compartiment waar je die nippels op plaatst slecht ontluchten... brezan/ automaterialenzaak heeft gewoon open nippels (echte ontluchtingsnippels) die je in kunt draaien en altijd weer te openen zijn:)

voor iedereen die met hydraulische remmen rijd: GOED BEZIG, geen gezeik meer met bekabelde remmetjes, die eigenlijk ontworpen zijn voor weinig snelheid en veel gewicht.:)
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby knorrepot » Thu Nov 27, 2008 8:21 pm

Dat ontluchten valt wel mee. Er zit direct een nippel in de hoofdremcilinder, met een restantje koperleiding er nog in. Daar past erg weinig lucht bij, en daarnaast passen ontluchtingsnippels niet in een hoofdremcilinder, omdat leidingnippels (en dus de cilinder) vaak een grotere draad hebben. Maar misschien zijn er inderdaad wel ontluchtingsnippels met m10 draad, zou idd beter zijn.

Ik denk dat het die gescheiden remmen best meevalt hoe scheef je bak trekt. Ik vermoed dat je met een zwenkbak wel een mooie zwiepert maakt, maar met een mijnes zal t wel meevallen. Ik heb eens met 1 gebroken remkabel gereden, dit was best mogelijk, als je het stuur goed vast houd. Nu loopt bij mijn apollo de as waar het wiel om stuurt (lijn door kogels trekken) door het loopvlak van de band/wegdek. Dit komt door de goede et-waarde van de autovelg en de grotere afstand weg/kogels ten opzichte van origineel. Het stuur zal dus niet direct omslaan als je ergens door je rem heen zou trappen, maar lekker remt het niet natuurlijk.

Bart; het kan zijn dat bij een Marbella de het drukverschil tussen voor en achter geregeld word door de diameter van de wielremcilinders. Links en rechts gescheiden zou wel lekker zijn, maar risicospelletjes zijn ook leuk.

8)
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

PreviousNext

Return to algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron