Bakbrommer

voor je verhalen enzo ....

Postby Bart » Mon Aug 11, 2008 11:56 pm

Achterbrug heb ik mooi recht gekregen door... niet recht te zijn...
gewoon de buis die er tussen komt een mm ofzo groter houden, en het kromtrekken een beetje voor lief nemen.

Ik heb een frame/ achterbrug set up waarbij de achterbrug-scharnierbussen in de achterbrug zitten, dus een wat grotere stijfheid ten gevolg geven.
En die kunnen wat scheefstelling hebben, en dempen wat van de krachten die op 't frame komen.

Groeten! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby knorrepot » Tue Aug 12, 2008 1:05 pm

Als ik het goed onthouden heb zou het zo moeten zijn dat als je een lijn trekt van je fuseekogels ("stuurdraai-as") door je stuurkogel naar achteren toe, zouden die lijnen van links en rechts voor precies in het midden van je achterwiel samen moeten komen. Dan heb je volgens mij precies de uitspoor in de bocht die je nodig hebt.

(Of ben ik in de war?... is lang geleden..)
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Tue Aug 12, 2008 3:52 pm

Ja dat heb ik ook begrepen inderdaad, En gedaan, maar mogelijk is er nog wat anders aan de hand..

Waarschijnlijk is de onderste bladveer krommer gebogen dan de bovensten ofzo, waardoor ik even nog wat moet aanpassen voor 't weer klopt...

Thanks! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Thu Aug 14, 2008 11:52 pm

Gisterenavond (weer) nieuwe fusee-stukken gemaakt, want de vorige waren niet goed omdat ik de bladveren verkeerd had ingemeten...

Morgen zoveel mogelijk doen wat kan weer. hoop een heel eind te komen weer, oa. remmen, onderframe voor de bak, zadelbevestiging, spruitstuk voor de carb (carb gaat met een gat de voorste verticale framebuis in, als 'luchtfilter kast')

Het spoort nu wel wat beter al, maar eigenlijk nog net niet super. toch heb ik echt een lijn tussen de punten getrokken naar het middelpunt van het achterwiel...

Ik kan nu keren met de bak op een straat-breedte (linksom, rechtsom is een iets langere bocht (industtrie-terrein-wegbreedte) 'k weet niet of dat kort is, maar ik ben er tevreden mee :)

Hier weer foto's...

Image

Image

Image

Image

Groeten! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Bart » Fri Aug 15, 2008 12:00 am

Die verstelbare veer-montage punten heb ik dus gedaan om de veerkracht te kunnen aanpassen, zonder meteen te klooien met de veer-voorspanning.

Eigenlijk wil ik nog een 'hoge gearing' tandwiel aan de linkerkant van die alu montageplaat maken, zodat ik die twee tandwielen allebij kan meenemen... enig nadeel is dat dan de ketting-lengte ook 'even' aangepast moet worden.
Dus: OF altijd met een veerdruk-kettingspanner rijden, en voor lief nemen dat de ketting een rare knik maakt, OF gewoon niet doen...
(Dat laatste...)

Groeten! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby steckelfisch » Fri Aug 15, 2008 11:44 am

Dat ziet er super uit.

Mijn achterbrug projectje lag even stil (mijn schip lag in het dok), maar komende week ga ik daar weer mee aan de gang. Hoop het ook zo mooi te krijgen.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby NIX » Fri Aug 15, 2008 10:00 pm

Ziet er super uit, Bart.

2 Kettingen meenemen of een stukje met extra tussenschakel is natuurlijk ook een mogelijkheid voor het wisselen van het tandwiel.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Bart » Sat Aug 16, 2008 2:22 am

thanks allen, vandaag spulletjes gehaald:

44ah accu, mini compressortje, mat zwarte verf, een 90* lasbochtje 1" (voor spruitstuk)

Ik had in principe een 100 ah. tractie accu gekregen van mn pa (zo'n ding voor een fluisterstille boot...) maar 40 kg vind ik wel erg lomp voor een accu.

Ik ging op zoek naar (remleidingen, en fitting-tools ervoor, maar 5meter remleiding kost zo'n 45 euro, en dan moet er nog zo'n tool bij: à 74 euro... Forget it!

Hier op de zaak hebben we 'centraal smeersysteem' aansluitwerk van 'vogel' normaal met kunststof leidingen, die tot maximaal 35 bar gaan...

Maar we hebben ook een metalen (koper) leiding, en heb even een druk-testje gedaan met de werkplaats-pers hier. (geslaagd)
http://www.youtube.com/watch?v=m3ifUPutEw0
Beetje nutteloos verder... haha

Groet! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby knorrepot » Sun Aug 17, 2008 1:35 pm

Hoe ga je je leiding laten lopen, remslang van een seat voor het laatste stukje waarschijnlijk, maar de weg naar het fusee toe, langs je bladveer, hoe wil je dat doen? die beweegt natuurlijk constant een klein beetje... Hoe hebben anderen dat gedaan? Langs de onderkant van de bak?
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Sun Aug 17, 2008 2:22 pm

Ga ik vanavond een fotootje van laten zien!

Heb inderdaad een stukje remslang van de seat (ong. 25 CM) van de voor-remmen.

Het is rubberslang, en het viel me op dat het on-knikbaar is. dwz: hoe krap de buigradius ook is, er blijft opening! (toch een handige feature van remslang... :P)

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

PreviousNext

Return to algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron