lassen en draaien

voor je verhalen enzo ....

Postby Vinz » Thu Nov 27, 2008 9:16 pm

nee ik vind een werkpaard juist gaaf, maar was gewoon benieuwd of t een glimmend dingetje werd of gewoon lekker geracht wat eigelijk veel gaver is :wink:
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby Henk » Thu Nov 27, 2008 10:49 pm

zeker weten dat met een zwenkbak aardige zwiepers gemaakt kunnen worden als je remleidingen breken.

ik bedoel inderdaad ontluchtingsnippels met m10 draad, had ik even moeten vermelden :)

je hebt gelijk wat betreft de lucht, maar bedenk ook dat als je die voorste kamer van de hoofdremcilinder NIET ontlucht, daar altijd lucht in zal blijven, met kans op lekken naar je voorste kamer.

goed bezig met z'n allen zo :D
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby Bart » Thu Nov 27, 2008 11:00 pm

Hoi Ben, ik denk dat de wiel-remplunjers het zelfde van diameter zijn,

Maar dat de oppervlakte van de remplunjers gecompenseert is in de pomp.
Dus dat de voorste plunjer een oppervlakte heeft van A.
De achterste 'plunjer' bestaat dan uit een trappetje, met een verschil in oppervlakte van gelijk aan A.
Doordat de ruimte tussen de grote en de kleine plunjer gescheiden is middels een afdichting, is het mogelijk het systeem te scheiden.
Beide plunjers worden 'gevoed' met een kleine toevoer-boring in de uiterste (onbelaste) staat van de plunjers, welke dus afsluit als de plunjer voorbij komt.
Als dat gebeurt bij beide plunjers op precies het zelfde 'moment' bouwen ze tegelijkertijd evenveel druk op.

Als remleidingen heb ik 4mm (uitwendig) koper leidingen van het 'vögel centraal smeersysteem' Die hebben ook afblindpluggen welke perfect werken als ontluchting nippels. Qua druk kunnen ze het prima hebben! (let er op he, je drukt er wel zomaar 200 bar mee, bij (erg) hard remmen...)


Groeten! Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby knorrepot » Fri Nov 28, 2008 10:56 am

Ik heb maar 1 kamer, Henk, drie aansluitingen op een 1-zuigercilindertje. Dus er zal wel wat lucht in het systeem zitten, misschien ga ik vanmiddag even op zoek naar een m10 nippeltje.

Een hoofdremcilinder met verschillende inwendige diameters heb ik nog nooit gezien, maar dat zou natuurlijk best kunnen bestaan. Meestal heeft een auto, en zeker een marbella, voor schijven en achter trommels, waardoor je sowieso op verschillende wielremcilinders uitkomt. Er is dan geen voordeel meer om deze in dezelfde diameter te maken. Meestal is je voor(schijf-)cilinder wat groter in diameter en zitten er achter kleine dubbelwerkende cilindertjes in je trommel. Maar je zei in je 88e bericht toch dat je gelijke druk opbouwt voor de eerste en de tweede zuiger? En daarbij, vergis ik me als ik denk dat je met twee zuigers achter elkaar hoe dan ook dezelfde druk opbouwt, omdat ze elkaar..., onee dan vergis ik me inderdaad.

Wel stoer dat je die druk gemeten heb, wist eigenlijk nooit over wat voor drukken we het dan hadden. 200 bar is flink, zeg maar...
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Fri Nov 28, 2008 1:16 pm

Ja ik heb het op youtube gezet, voor als er geïnterreseerden zouden zijn (guess what? not...)

Hier:
http://nl.youtube.com/watch?v=GFJ-e7lNXT4

Daar zie je ook dat ik een remleiding op de voorste, een op de achterste heb gefixt.

Dat ze geen verschillende diameter in plunjer heb, dat wist ik niet. ik heb 'm nooit open gehaald.
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Postby Henk » Fri Nov 28, 2008 9:47 pm

sorry man, weereens verkeerd gekeken

die nippels kun je vast vinden, leuk systeem heb je dan:)
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby NIX » Mon Dec 01, 2008 11:18 am

Bart wrote:Ja ik heb het op youtube gezet, voor als er geïnterreseerden zouden zijn (guess what? not...)

Hier:
http://nl.youtube.com/watch?v=GFJ-e7lNXT4

Daar zie je ook dat ik een remleiding op de voorste, een op de achterste heb gefixt.

Dat ze geen verschillende diameter in plunjer heb, dat wist ik niet. ik heb 'm nooit open gehaald.


De remcilinders die ik heb open gehad hadden allemaal dezelfde diameter voor beide zuigers. De veren in de cilinder zijn er enkel voor het terug verplaatsen van de zuigers als je het pedaal weer loslaat. Niet voor het creeren van drukverschillen.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby knorrepot » Mon Dec 01, 2008 7:39 pm

Sja, daar zijn ze waarschijnlijk ook iets te slap voor... Toch heeft iemand het me eens zeer overtuigend verteld, maar je kon nog wel eens gelijk hebben.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby knorrepot » Mon Dec 01, 2008 7:40 pm

Maar waarom dan dubbele zuigers? Puur voor de veiligheid, zeker....
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby NIX » Mon Dec 01, 2008 10:01 pm

Om een geschieden remsysteem te kunnen realiseren. En nu zijn er op de sloop eigenlijk geen andere meer verkrijgbaar. Of je moet een nieuwe kever of 500 pomp halen. Maar we zijn natuurlijk cheapie.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

PreviousNext

Return to algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron