lassen en draaien

voor je verhalen enzo ....

Postby knorrepot » Mon Dec 01, 2008 10:22 pm

klopt, een nieuwe 500pomp kost denk 15 euro verkoopprijs... Tis belachelijk goedkoop. De kwaliteit van veel 500 spulletjes is waardeloos, maar deze pompjes doen het heel goed, en lekken niet gauw.

Ik wil ook graag schokbrekertjes/-dempertjes monteren, heeft iemand hier leuke constructies voor bedacht en zijn daar fotos van? Het stuiteren vind ik maar nix.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby NIX » Tue Dec 02, 2008 12:02 am

Kijk eens tussen de foto's van de laatste cross. Daar zie je een paar voorbeelden van schokbrekers op een voortrein.

Hier zie je wat rode koni's:
http://img526.imageshack.us/img526/9900/dsc00814pz5.jpg

Vermoedelijk dezelfde:
http://farm4.static.flickr.com/3024/302 ... bd.jpg?v=0

Nog eens:
http://farm4.static.flickr.com/3200/302 ... ba.jpg?v=0
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby luc » Sat Jan 31, 2009 5:51 pm

Hee Knorrepot,
K heb een setje vrij jonge corsa trommels gescoort en ga ze volgende week op mn nieuwe bak bouwen. Maar ik moet het fexibele remleiding gedeelte nieuw bestellen. Ik las dat jij ze had van een Fort Escort. Past dat er zo op of moeten er nog verloopjes ofzo bij?
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam

Postby Henk » Sun Feb 01, 2009 10:05 pm

Knorrepot, als je 1 zuigerig systeem met 3 aansluitingen voor remleidingen hebt, wat zijn dan de mogelijkheden om een motorwiel met schrijfrem daar ook mee te gaan remmen? of word dat kloten met de remvertraging van de verschillende wielen(voor en achter)
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby Brommert » Sun Feb 01, 2009 11:08 pm

Wil je wel al je remmen op 1 remcilinder hebben? Mocht er ergens 1 remleiding stuk gaan heb je geen druk meer op je complete rem systeem en kun je dus niet meer remmen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert
 
Posts: 114
Joined: Sat Jun 09, 2007 3:55 pm
Location: Tilburg

Postby NIX » Mon Feb 02, 2009 12:11 am

Henk wrote:Knorrepot, als je 1 zuigerig systeem met 3 aansluitingen voor remleidingen hebt, wat zijn dan de mogelijkheden om een motorwiel met schrijfrem daar ook mee te gaan remmen? of word dat kloten met de remvertraging van de verschillende wielen(voor en achter)


Dat gaat hoogstwaarschijnlijk een blokkerend achterwiel opleveren. De diameter van de zuiger achter is 2x zo goort als die in je remcilinders op de voorwielen en zit ook nog op een schijf die veel beter remt dan de trommelremmen voor. Ook duikt bij remmen het gewicht op de voorwielen en komt het achterwiel juist minder in contact met het wegdek tijdens het remmen. Het zou me verbazen als het een gelijkmatig remmende bak oplevert. Er zijn remverdelers verkrijgbaar, maar of die qua regeliong ver genoeg gaan om dat achterwiel voldoende zacht te laten remmen, daar ben ik niet zeker van.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby knorrepot » Mon Feb 02, 2009 4:42 pm

Ben het helemaal met nix eens, Heb er geen ervaring mee op mijn eigen bakbrommer, maar vermoed wat nix omschrijft. Ik heb alleen een voorrem en dat is zat! Hij remt als een gek en ook bij gladdigheid sta ik zo stil. Ik denk dat het risico van een lekkend systeem niet zo heel groot is, maar inderdaad is een gescheiden systeem iets veiliger in geval van een lek. Ik vond het niet nodig mij daar druk over te maken.

Het flexibele deel heb ik inderdaad van een escort genomen, dat past zonder problemen in de wielremcilinder van een jonge corsa in plaats van de harde leiding die daar origineel in zat op de corsa. Ik heb er een stuk harde leiding bij gehaald om naar de hoofdremcilinder (fiat 500) te leiden. De escortslang en harde leiding (universeel) zitten op elkaar met een speciaal nippeltje, moet je bij de automaterialenzaak maar even op elkaar puzzelen. Je moet wel de beschikking hebben over een apparaatje dat mooie randjes aan je leiding maakt, zodat je nippel mooi grip heeft op je leiding en het koper van de leiding de boel afdicht.
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

achterrem

Postby Xenomobile » Mon Feb 02, 2009 5:06 pm

Jullie weten het allemaal waarschijnlijk, maar jullie geven er denk ik niets om...
Maar volgens de wet is het verplicht om op alle drie de wielen een rem en te hebben. Tevens wordt dat tegenwoordig als eis gesteld bij de kampioenschappen in de 50+ klasse....
Ik heb altijd een achterrem omdat ik dit een veilig gevoel vind... Er mocht idd eens iets verkeerd gaan met de voorremmen... in de bergen, altijd een fijn gevoel om een back-up te hebben.
Ik bedien mijn achterrem met een remhendel op het stuur... met de rechterhand, dit werkt echt fijn, ook tijdens de kampioenschappen als ik een bochtje onverhoopt niet haal... ff de achterrem vol in en voila vollop overstuur en een vaak mooi uitgevoerd bochtje op de "handrem"....
Hier in Rotterdam is trouwens iemand zijn bak kwijt geraakt na technische keuring.... Hoofdredem: een gebrek aan achterrem....

Aan jullie de keuze, maar het is erg eenvoudig om met een remhendel aan het stuur je bak van een achterrem te voorzien!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby knorrepot » Mon Feb 02, 2009 10:32 pm

zeker een goed idee, zo'n handbediende achterrem. Is alleen lastig dat ik een achterwiel heb zonder niks. Er zat een schijf op maar die is met het oud ijzer mee omdat hij niet binnen de achterbug pastte.

Als ik binnenkort een bak speciaal voor de cross bouw, komt er zeker een achterrem op. (en hetzelfde voorwielgebeuren als mijn huidige bak!)
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Bart » Tue Feb 03, 2009 12:10 am

EN het is ook fantastisch om gewoon 90 graden opzij te schuiven, met een beetje inschattingsvermogen kom je precies uit voor de 'afslag' die je wilt hebben! Elke morgen doe ik dit wanneer ik van de parralelweg de rotonde ga oversteken, da's een prachige haakse!
En bij 't bedrijf voor de deur nog beter: bouwwerkzaamheden, dus grond op de weg, dan kunnen de voorwielen ook nog blokkeren!

100% fun zo'n bakbrommer! had ik 8 jaar eerder moeten doen 8)

Bart
Bart
 
Posts: 238
Joined: Tue May 27, 2008 11:29 pm
Location: Werkplaats.

Previous

Return to algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron