ik zou toch voor een honda (imitatie) 4takt gaan. deze zijn zowizo over de hele wereld gebouwd en ze zijn er (voor een redelijke prijs)tot 124cc.
als je zorgt voor een rezerve motor en wat extra onderdelen dan ben je goedkoper uit dan met een 2takt, en het brandstof verbruik is ook gunstiger! en het loopt rustiger. en je kán remmen op de motor. je moet wel er voor zorgen dat de motor goed gekoeld word. dus en irmin style geforceerde koeling is niet gek. een goede 124cc met carburateur, electronische ondsteking 12v(!), bobine, spannings regelaar/acculader en kikstarter kost zo'n 300e. deze zijn goed. maar ik zou er 1 of 2 extra meenemen voort geval dat. ik haal met mijn bak 1 op 35. dat met dus een 124cc. de bak kan de 70 halen maar kruisen op 55/60km/u is prima.
over de remmen, schijfremmen! dat is wel een must denk ik. die koelen goed en zijn niet duur. die van een panda zijn vrij makkelijk te monteren op een apollo. het achter wiel en achterbrug (heb ik)zou ik vervangen door een zelfbouw achterbrug een motorwiel en ook de ketting voor een dikkere. ik heb nu een 280AH (groter hadden ze niet) accu op mijn bak staan en daar gaan mijn sirene en radio op en blijft prima vol. het licht gaat direct van de dynamo en die levert genoeg voor 2 h4 halogeen lampen en een achterlicht.
maar laat je niet ompraten door mijn ik heb een hekel aan 2takt....
verder heb ik afgelopen weekend in 3 dagen zeker 23 uur gereden en daarbij 600 km afgelegd.(harlingen>enschede>arnhem>utrecht>amsterdam>harlingen)
op de afsluit dijk heb ik gemerkt dat het gas vast kunnen zetten heel fijn is op lange rechte wegen. en een goed zadel is ook erg belangrijk! en een confertabel stuur.
dus
succes!