per bakbrommer naar india

voor je verhalen enzo ....

per bakbrommer naar india

Postby koen en bep » Fri Feb 02, 2007 12:42 pm

hallo hallo,

Wij zijn reletief ontwetend op bakbrommer gebied, maar hebben wel het plan opgevat om per bakbrommer naar india te rijden. Binnenkort zijn we in het bezit van een Gazelle/ Apollo
(geloof HMC-303, vierkante buis, marktplaats Advertentienr.:6972107113 net gereviseerd en we betalen en minder voor!!)

We zouden graag in contact komen met mensen die eerder grote reizen gebakbrommerd hebben, voor tips, adviezen, waarschuwingen ed.
Dus wil je je ervaringen graag met ons delen, we zullen dankbaar zijn.

Groetend,

Koen en bep
koen en bep

Postby Giel » Fri Feb 02, 2007 8:48 pm

Ik ben wel met mijn oude bakbrommer naar Frankrijk gereden, erg leuk!!!
Ik raad jullie aan met meer dan 50cc te gaan :lol: Veel extra onderdelen en goede remmen!!!

Succes alvast!

Gilian
Giel

Postby irmin » Sat Feb 03, 2007 7:17 pm

zorg voor reserve onderdelen, zoals bv een extra blokje en koppelingsplaten en let idd vooral op goeie remmen zodat je bergaf ook nog het idee hebt dat je kan stoppen. Aan de brommer zelf kan niet zoveel kapot. dik staal he.
Moet je veel bergachtig rijden, dan is meer dan 50cc inderdaad wel een plan.

De standaard dingetejs zoals verse bougies, extra tandwielen en ketting, een bandenplakset. Een reserveachterwiel en voorwiel kan ook lekker zijn. extra remschoentjes. Extra gas en koppelingskabel, extra lampjes, dat soort zut.
En al het relevante gereedschap uiteraard.

Neem even contact op met Kliko (www.bakbrommers.nl). Hij heeft onlangs ook een mooie trip gemaakt, dus weet wel at je tegen kan komen.

Echt een mooi idee. veel succes.

irmin
irmin

Postby Herb » Mon Feb 05, 2007 2:41 pm

wat een gaaf plan.
Ik hoop dat we de belevenissen op het forum kunnen volgen..

Herb
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
Herb

Aandachtspunten

Postby Xenomobile » Wed Feb 07, 2007 12:00 pm

Een bakbrommer komt zeker tot in India, dat geloof ik wel, maar:
Neem hem ook weer mee terug, we hebben er al zo weinig, daar hebben ze d'r genoeg...
Hou het volgende in de gaten:

Kijk bij aankoop naar de twee paralel lopende buizen onder de tank en het zadel, deze willen nog wel een buigen/breken bij de aansluiting met de zadelbuis. Er is op deze plek fabrieksaf een gat geboord voor draaddoorvoer.
Door de klappen die het achterwiel, via de schokbrekers, geeft op deze buizen, willen ze ( zeker bij zware belasting) nog wel eens naar boven doorbuigen en breken. Zijn de buizen goed (recht) dan raad ik aan voor de trip naar India een driehoek (schoortje) in het frame te lassen (van achterkant zadelbuis, boven het achter wiel naar die twee buizen.)

Ook zou ik persoonlijk het originele achtwiel niet vertrouwen voor zo'n rit, waarschijnlijk zit je dan vaak langs de weg spaken te verwisselen en banden te plakken. Een sterk motorwiel zou beter zijn.

De zundappmotor komt er wel, ik denk ook dat dit het blok is waarvoor onderweg de meeste onderdelen nog te vinden ( na lang zoeken dan) zijn.
Toch raad ik ook aan een reserveblok mee te nemen.
Inderdaad evt. een 70 cc cilinder monteren om boven te komen, al kan het met 50 cc ook, ligt aan de vertanding. Je kan dus ook 50 cc en tandwielen meenemen en dan als de echte bergen beginnen even tandwieltjes wisselen.

De originele remmen trekken het ook wel, mits ze in goeie (nieuwstaat) conditie verkeren, remmen op de motor heeft bij tweetakt minder (eigenlijk geen) zin in tegenstelling tot viertakt... Extra remblokken mee is dus geen overbodige luxe.

Ach, dat zijn zo es wat puntjes waar ik aan denk.
Succes!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby bart beekhuizen » Mon Feb 19, 2007 10:08 pm

ik zou toch voor een honda (imitatie) 4takt gaan. deze zijn zowizo over de hele wereld gebouwd en ze zijn er (voor een redelijke prijs)tot 124cc.
als je zorgt voor een rezerve motor en wat extra onderdelen dan ben je goedkoper uit dan met een 2takt, en het brandstof verbruik is ook gunstiger! en het loopt rustiger. en je kán remmen op de motor. je moet wel er voor zorgen dat de motor goed gekoeld word. dus en irmin style geforceerde koeling is niet gek. een goede 124cc met carburateur, electronische ondsteking 12v(!), bobine, spannings regelaar/acculader en kikstarter kost zo'n 300e. deze zijn goed. maar ik zou er 1 of 2 extra meenemen voort geval dat. ik haal met mijn bak 1 op 35. dat met dus een 124cc. de bak kan de 70 halen maar kruisen op 55/60km/u is prima.
over de remmen, schijfremmen! dat is wel een must denk ik. die koelen goed en zijn niet duur. die van een panda zijn vrij makkelijk te monteren op een apollo. het achter wiel en achterbrug (heb ik)zou ik vervangen door een zelfbouw achterbrug een motorwiel en ook de ketting voor een dikkere. ik heb nu een 280AH (groter hadden ze niet) accu op mijn bak staan en daar gaan mijn sirene en radio op en blijft prima vol. het licht gaat direct van de dynamo en die levert genoeg voor 2 h4 halogeen lampen en een achterlicht.

maar laat je niet ompraten door mijn ik heb een hekel aan 2takt.... :roll:

verder heb ik afgelopen weekend in 3 dagen zeker 23 uur gereden en daarbij 600 km afgelegd.(harlingen>enschede>arnhem>utrecht>amsterdam>harlingen)
op de afsluit dijk heb ik gemerkt dat het gas vast kunnen zetten heel fijn is op lange rechte wegen. en een goed zadel is ook erg belangrijk! en een confertabel stuur.
dus
succes!
bart beekhuizen

Postby Vinz » Tue Feb 20, 2007 8:46 pm

Naar bart beekhuizen

Als je naar amsterdam kon komen had je meteen even de bakbrommer op kunnen halen die je van me wou kopen en toen opeens niks meer liet horen.
Vinz

4 takt

Postby koen en bep » Tue Feb 27, 2007 4:40 pm

alvast bedankt voor de reacties,

We willen graag een honda 4 takt blok onder onze bak zetten, met name voor het lagere verbruik, maar zijn zelf (nog) geen volleerd knutselaars. Zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben en ons van tips willen voorzien?
Zijn er eisen aan het blok (bestaan er veel verschillende honda 4 takts?) en past dit zomaar of moet er een hoop verbouwd worden?
Misschien zijn er nog mensen die een mooi blok hebben liggen, voor een mooie prijs :)

Ook zijn we nog op zoek naar een ander achterwiel, we gaan binnenkort naar een motorsloop, zijn er wielen die zowieso passen en goed zijn?

groet,

Koen en bep
koen en bep

Postby Herb » Wed Feb 28, 2007 12:39 am

Hallo,

ik kan goedkoop (va 175 tot 300 euro) aan nieuwe imitatie blokken komen. 50 cc 110cc en 125cc
Kijk maar even op mijn website
www.eurosgoedkoper.nl

Voor bakbrommerrijders heb ik speciale prijzen..
Maar dan moet je me maar even bellen en vertellen dat je bb rijder bent.

En ja waarschijnlijk zul je wel eea moeten verbouwen. Het blok is nl te lang om tussen de zadel stang en de stuurstang te passen.
Dit is op te lossen door de achterbrug aan te passen en het blok vast op het frame te maken, of de stuurstang naar voren te plaatsen. Ik heb hier zelf ook nog geen ervaring mee, maar heb m'n ogen en oren goed de kost gegeven bij de bb races.
Suc6 ermee.

Herb
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
Herb

Postby andor » Wed Feb 28, 2007 2:05 pm

verder heb ik afgelopen weekend in 3 dagen zeker 23 uur gereden en daarbij 600 km afgelegd.(harlingen>enschede>arnhem>utrecht>amsterdam>harlingen)
op de afsluit dijk heb ik gemerkt dat het gas vast kunnen zetten heel fijn is op lange rechte wegen. en een goed zadel is ook erg belangrijk! en een confertabel stuur.
dus
succes!
hoe zet je dat gas vast ? wil ik ook wel
andor

Next

Return to algemeen