rubberduck wrote:ben net even aan het tellen geweest ik heb voor 12 tanden en achter 50 tanden met een 18 inch wiel moet voor toch een iets grotere kunnen denk ik
de verhouding is nu 1 / 4.16
maar eens kijken waar ik tandjes kan kopen mischien 1 of 2 er bij
en wat moet je meten bij de carb ik heb het pijpje gemeten waar de carb over heen schuift en dat is 18 mm of moet je wat anders meten
tandwielen is simpelweg een kwestie van proberen. rekenen heeft eigenlijk geen enkele zin.
de tandwielratio zegt nl. helemaal niets, zolang de inwendige ratio van het blok niet bekend is, de omtrek van de achterband, de powerband van het blok (dus met uitlaat en carburateur), het gewicht van de brommer ern het aantal geleverde PK's.
voorbeeld: het enige wat ik heb veranderd aan m'n bak is de achterband (op dezelfde 18" velg) en de tandwielen.
hiervoor reed ik met 46/13 (ratio=3,54)
nu met 52/14 (ratio=3,72).
Alleen uitgaande van de ratio zou ik voor het wisselen van tandwielen dus harder moeten gaan bij hetzelfde toerental dan erna.
het is echter andersom, simpelweg omdat de toename van de omtrek van m'n achterband (die is nl. hoger dus grotere omtrek) nu 10% groter is dan is dan de toename van de ratio (5%). Dus de verandering van de bandomtrek overcompenseert de verandering in tandwielratio.
Zet ik in ditzelfde blok een driebak ipv vierbak, dan zal ik een iets kleiner achtertandwiel moeten nemen om te compenseren voor de inwendige verandering in het blok (vierbak verhouding 4de versnelling: 23/24 dus lichte overdrive, driebak 3de versnelling 24/23).
De belangrijkste indicatie voor het aanpassen van de tandwielen is het toerengedrag in je hoogste versnelling (uitgaande van een goed afgesteld blok). Pakt-ie goed op en trekt-ie ver door in toeren in de ze versnelling dan is een grotertandwiel voor het proberen waard. Wil-ie echter niet lekker doortrekken, terwijl dat in z'n drie wel kan dan is een groter voortandwiel geen optie. Juist een kleiner voortandwiel zou de oplossing kunnen bieden, omdat-ie dan wat meer toeren kan maken. Het kan namelijk zijn dat-ie dan pas in z'n vermogensband terecht komt (die bij tweetaktmotortjes normaal gesproken in hoge toeren ligt). Is dat het geval, dan wordt (door het extra vrijgekomen vermogen in de powerband) een nog verdere klim in toeren mogelijk, waardoor je eindsnelheid hoger wordt.
Kortom: tandwielen is echt een kwestie van proberen wat voor jouw brommer het beste uitpakt. Let daarbij goed op het gedrag van je blok.
Veel succes en plezier met je brommer! Over anderhalve week in Rotterdam erbij?