Bakbrommer

voor je verhalen enzo ....

Bakbrommer

Postby Bart » Wed May 28, 2008 12:42 am

Hoi mensen,

Ik heb een poos geleden een Apollo Bakbrommer gekocht. (gelukkig al met nl brommerkenteken)
okee, het is niet meer dan het frame, 3-bladige bladveren, dafodul (?) fuseekogels. gelukkig zonder al teveel spelingen e.d.

Ik ga ermee op vakantie in september. uiteraard komt er een 4takt blokje onder. Dan maar een 125-je, dan trekt ie het in schotland heuvelop ook nog met de bagage en alles. (wil niet hard gaan, maar beetje rustig touren met wat meer cc is des te relaxder!)

Plan is om een tent-constructie te maken door een tentframe makkelijk op te kunnen zetten, na uitklappen van een dubbele 'deksel' (dit zijn dan ook meteen twee slaapplaatsen.) a la vouwwagen.

Alle verbouwingen zal ik hier in een soort van fotoreportage neerkwakken (althans. in mn photo-bucket map, doorgelinkt)
Dat vind ik wel leuk om te doen.

Eerste gekke plan: kijken of 't mogelijk is om er een cardanaandrijving op te bouwen. met het blokje dus 'dwars' in het frame.
-Waarom cardan? onderhoudsarm, goedkoop (ik koop gewoon een van een sloopmotor) en vaak al voorzien van een gietwiel van een motor, dus lekker stevig in de zijdelingse richting.

Groeten! Bart
Bart

Postby luc » Wed May 28, 2008 12:14 pm

leuk flink plan ja!
mocht je serieus tijd gaan inversteren in het maken van een cardanaandrijving. Die maakt china ook al voor quads en zijn dus ook voor die 124 cc blokken. Maargoed die quad blokken heb ik helaas nog niet los gezien. kunnen we eindelijk achteruit rijden...
luc

Postby Bart » Wed May 28, 2008 11:26 pm

Hoi Luc,

Ik ben niet van plan er veel geld naar te smijten, of het tot in frikkin' detail mooi te maken. Daarvoor heb ik een ander project. genaamd moto guzzi Lemans 4 cafe racer...
Heeft al in elkaar gestaan, maar ben nu weer bezig met een nieuwe voorvork erin bouwen. andere balhoofdhoek etc... en nog wat frutseltjes.

Groet! Bart
Bart

Postby NIX » Wed May 28, 2008 11:34 pm

Hee, Bart. Jij rijdt nog eerder dan ik hoor ik al.
NIX

Postby Brommert » Thu May 29, 2008 11:33 am

Muhahaha, en ik rijd al. Maar vergeet niet ook je remmen te upgraden (had je zelf vast ook al aan gedacht), want echt goed stoppen wil zo'n ding niet met de standaard remmen. Na het 2e bijna ongeluk gisteren toch maar besloten de Golf remmen die hier al een tijdje op zolder liggen zsm te gaan monteren.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Image
Brommert

Postby Bart » Thu May 29, 2008 10:41 pm

Oh ja da's geen punt, ik schroef er wel wat aan. ik zal eens kijken bij een autosloop zodra ik de bakbrommer hier heb.

Op de site van Broekhuis autosloop staan een set austin Mini wieltjes (12inch) voor 200 euro (dus 4 stuks) van aluminium. da's misschien wel een grappig 'item' toch?

Bart
Bart

Postby Bart » Sun Jun 15, 2008 10:34 pm

Okeej... Ik heb even een nadere kijk genomen en ben tot de conclusie gekomen: it's a piece of shiit...

Ik bouw zelf wel wat...

Bart
Bart

Postby NIX » Mon Jun 16, 2008 11:34 am

Je bak is een POS?
NIX

Postby Bart » Mon Jun 16, 2008 11:14 pm

euhm nouja, de een zou het een prima bak vinden, maar ik vind de constructie zo ruk algeheel... Ik bouw zelf wel wat. hopende op een steviger frame meteen :)

Trouwens, dat zal een stuk makkelijker zijn dan wat ik nu heb aan te gaan passen. (ivm. dat 4takt ding ook meteen he)

3mm wanddikte voor die hoofdbuis zal toch wel genoeg zijn? :D
(toevallig ligt hier 6m naadloze buis rond 76 * 3mm )

Buizen naar 'boven' toe worden dan gewoon kokers met 80mm breedte.
(meteen handig als carterontluchting en luchtfilter )

Voorste buis 80* 100 voor een stukje, (zo hoog tot de bak-bevestiging eraan kan)

Nouja, ik zal jullie hier wel op de hoogte houden! Bart
Bart

Postby Bart » Tue Jul 29, 2008 8:31 pm

ZO,

Hier wat spul...

Ik heb de laatste tijd eerst een hoop spullen vergaard, om alles zo'n beetje te kunnen inmeten, en dan het geheel te tekenen, en te gaan fabriceren.

Afgelopen week 'savonds zo'n beetje de onderdelen op maat gemaakt en bewerkt enzo, zodat ik dan alles in een keer in elkaar vast kon schijten!

Paar opmerkingen:
het stuk waar de bladveren op komen is hoger, en inderdaad heeft een 'verzetje' ten opzichte van elkaar. omdat er grotere wielen op komen moeten de bladveren verder uit elkaar (om te zorgen dat de lijn van het draaipunt van het wiel in het center van het loopvlak blijft lopen)
En dat verzetje in de lengterichting van de bak is om een zekere mate van 'naloop' van het wiel te krijgen (zoals bij een motor, en gemiddelde auto's)

De stuuras-buis staat wel scheef in die koker van 80*80 (die trouwens ook meteen dienst doet als een soortement van 'airbox' hij is onderop en bovenop geheel dicht namelijk. en er komt nog een extra gat voor de carburateur-aansluiting in.

Het aanlegvlak van de bladveren heb ik nagefreest, zodat die perfect haaks zit tov. de framebuis.

De blokophanging van de bovenkant is los-schroefbaar zo te zien is. nu kan ik Heel makkelijk het blok verwijderen (hopelijk zal het niet vaak nodig zijn!)

Ja, de olie aftappen is nu niet echt meer mogelijk, maar zoals de ex-directeur van castrol ons leerde: olie verwisselen is onzin, gewoon bijvullen is voldoende. (en zo'n honda blokje heeft sowiezo een extra feature voor de olie: een centrifugaalfilter!!)

Ik weet het... Ik typ een hele hoop informatie enzo, maar ik doe dat zodat anderen er evt. ook wat aan hebben. informatie over de geometrie en wat dan ook mag je zo hebben.

Groeten! Bart

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image