Voor de gene die het interesseert..
Laatst ben ik voor een keuring van mij 2e bakbrommer naar het RDW geweest.
De vorige eigenaar had geen kenteken erop aangevraagd, waarschijnlijk omdat er geen frame nummer inzat.
Deze heb ik er daarom zelf maar even ingeslagen
Auhum.
Op internet had ik een afspraak gemaakt en daarna kreeg ik een brief thuisgestuurd met de keuringsdata, tijd enz erop vermeld. De Afspraak was in mijn geval 5 weken later.
Voor de keuring moest gewoon alles wat erop hoort erop zitten en het doen.
• Voor en achterlicht (remlicht niet verplicht)
• Gangbaar rijden
• Remmen op 3 wielen, minstens een remvertraging van 4,0 m/sec2
• Handrem (maakt niet uit op hoeveel wielen)
• Bandenprofiel moet rondom goed zijn, maar hoe goed is niet bepaald…
• Geen Speling, dus wiellagers, stuurkogels…
• Rode RONDE reflector op de achterkant. (dus niet driehoekig)
• Geen scherpe of uitstekende delen.
• Niet harder dan 45 km p uur
• Een bel of hoorn op vaste toonhoogte
• Geluidsproductie van de uitlaad niet te hoog en let op
• De uitlaat,de motor, de carburateur en het luchtfilter moeten origineel zijn en overeenkomen met de typegoedkeuring.
Maar of die hele motor nu echt origineel moet zijn werd later alweer in twijfel getrokken toen ik een email stuurde of ik de brommer ook met een Honda blok mocht keuren. Het RDW antwoord hierop was dat het makkelijker was om de brommer in originelen staat te keuren en daarna het blok te veranderen. Mits het de identiteit van een bakbrommer blijft houden..
Dingen als spiegels, remlicht en km teller met verlichting zijn dus niet verplicht.
Maar op de dag van mijn keuring werden slechts de volgende dingen gecontroleerd:
Het frame nummer en het type goedkeuring stickertje
Merk motorblok en of de rest aan de motor er goed uitzag.
Daarna werd er even aan gerammeld en onder gekeken
Daarna vroeg de keurmeester of hij goed reed en remde
En wat er dan op de papieren moest komen te staan.
En toen was het voor elkaar!
In mijn geval viel het dus reuze mee! Maar ik had wel een boel originelen onderdelen op mn bak zitten. Ook weet ik van een vriend dat de keurmeester uiteindelijk er maar een rondje mee over het terrein ging rijden op teminste iets erover te kunnen zeggen. Maar ik denk dat als je presentatie goed is en het er goed uitziet en je de goede keurmeester hebt er dus echt niets bijzonders aan de hand is...