Bakbrommer bij het RDW door de keuring gehaald.

voor je verhalen enzo ....

Bakbrommer bij het RDW door de keuring gehaald.

Postby luc » Tue Jan 13, 2009 1:31 am

Voor de gene die het interesseert..

Laatst ben ik voor een keuring van mij 2e bakbrommer naar het RDW geweest.
De vorige eigenaar had geen kenteken erop aangevraagd, waarschijnlijk omdat er geen frame nummer inzat.

Deze heb ik er daarom zelf maar even ingeslagen
Auhum.

Op internet had ik een afspraak gemaakt en daarna kreeg ik een brief thuisgestuurd met de keuringsdata, tijd enz erop vermeld. De Afspraak was in mijn geval 5 weken later.

Voor de keuring moest gewoon alles wat erop hoort erop zitten en het doen.

• Voor en achterlicht (remlicht niet verplicht)
• Gangbaar rijden
• Remmen op 3 wielen, minstens een remvertraging van 4,0 m/sec2
• Handrem (maakt niet uit op hoeveel wielen)
• Bandenprofiel moet rondom goed zijn, maar hoe goed is niet bepaald…
• Geen Speling, dus wiellagers, stuurkogels…
• Rode RONDE reflector op de achterkant. (dus niet driehoekig)
• Geen scherpe of uitstekende delen.
• Niet harder dan 45 km p uur
• Een bel of hoorn op vaste toonhoogte
• Geluidsproductie van de uitlaad niet te hoog en let op
• De uitlaat,de motor, de carburateur en het luchtfilter moeten origineel zijn en overeenkomen met de typegoedkeuring.

Maar of die hele motor nu echt origineel moet zijn werd later alweer in twijfel getrokken toen ik een email stuurde of ik de brommer ook met een Honda blok mocht keuren. Het RDW antwoord hierop was dat het makkelijker was om de brommer in originelen staat te keuren en daarna het blok te veranderen. Mits het de identiteit van een bakbrommer blijft houden..

Dingen als spiegels, remlicht en km teller met verlichting zijn dus niet verplicht.

Maar op de dag van mijn keuring werden slechts de volgende dingen gecontroleerd:

Het frame nummer en het type goedkeuring stickertje
Merk motorblok en of de rest aan de motor er goed uitzag.
Daarna werd er even aan gerammeld en onder gekeken

Daarna vroeg de keurmeester of hij goed reed en remde
En wat er dan op de papieren moest komen te staan.

En toen was het voor elkaar!

In mijn geval viel het dus reuze mee! Maar ik had wel een boel originelen onderdelen op mn bak zitten. Ook weet ik van een vriend dat de keurmeester uiteindelijk er maar een rondje mee over het terrein ging rijden op teminste iets erover te kunnen zeggen. Maar ik denk dat als je presentatie goed is en het er goed uitziet en je de goede keurmeester hebt er dus echt niets bijzonders aan de hand is...
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam

Postby irmin » Wed Jan 14, 2009 2:09 am

goed werk!
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Vinz » Fri Jan 16, 2009 4:48 pm

klinkt super!
maar over dat motorblok, je kan en mag gewoon je motorblok ombouwen maar dan moet je hem opnieuw laten keuren. Dat is met auto's zo dus ook met brommers. Lijkt me dat het dan niet uit maakt of het de eerste keuring is of een herkeuring voor verbouwen.
maar hoe orgineler hoe beter.
ik moet over een tijd ook me bakbrommer keuren dus goed om dit te horen!

Veel rijplezier!
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby luc » Fri Jan 16, 2009 6:46 pm

Dus hoef je je brommer niet te herkeuren. Anders ging die RDW man mij natuurlijk niet eerst de brommer met het orginelen blok laten keuren want dat slaat dan toch helemaal nergens op?
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam

Postby Vinz » Fri Jan 16, 2009 7:08 pm

en dat vind ik dus ook het rare er aan, volgens mij klopt dit niet zo.
maar ach maakt mij ook niet uit :P maar nu staat wel dat je een minarelli blok er onder hebt maar je rijd met honda.. zou, kan, kleine kans, maar het kan dat er over gezeurd wordt door oome agent.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby luc » Tue Jan 20, 2009 3:58 pm

Gister de papieren gekregen,
maar staat niks overde motor, alleen 49cc en dat staat ook mijn cyl 8)
bij jou wel dan?

Ik had er trouwens wel extra voetstepjes op zitten waardoor er 2 zitter op mn papieren staat. Ik ken ook iemand die er 1 zitter op heeft staan, schoonheidspuntje..
luc
 
Posts: 57
Joined: Mon Mar 19, 2007 7:46 pm
Location: Amsterdam


Return to algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron