Page 1 of 2

nuttige informatie zelfbouw bakmotor

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 4:07 pm
by irmin
Hallo iedereen


Zoals sommigen ondertussen weten ben ik afgelopen jaar begonnen met een zelfbouw bakmotor.
Uiteraard moet zo'n ding aan allerlei eisen voldoen. Aan veruit de meeste eisen voldoe je vanzelf wanneer je je gezonde verstand gebruikt. Maar om het zeker voor het onzekere te nemen heb ik de "Regeling Voertuigen 2009" doorgespit. Zaken die van belang zijn heb ik in een documentje gepleurd, via onderstaande link te downloaden. Het zijn 30 pagina's wettekst, maar redelijk goed te begrijpen. Voor iedereen die er ook aan wil beginnen een aanrader.

Wettelijke bepalingen
http://www.mediafire.com/?jdamhyk53mm


RDW keuring
Bovenstaande is theorie. Daarnaast de praktijk: de RDW gaat 2 keer gaat keuren.

1. het zelfbouwframe (kaal, dus ook geen lak), met technische tekeningen (tja, zelf wat tekennen met maatvoeringen schijnt OK te zijn). De RDW beoordeeld het laswerk en de stevigheid van het frame. Dit gaat allemaal op het oog, is mij verteld. De RDW slaat een framenummer in.

2. het afgebouwde voertuig.


Beide trajecten moet ik nog, maar daar ga ik jullie van op de hoogte houden. Tenminste.... als m'n frame goedgekeurd wordt. Anders bereik ik level 2 natuurlijk nooit. Ik hoop de eerste keuring over ongeveer een maand achter de rug te hebben.


Rijbewijs

Een bakmotor mag je rijden met rijbewijs B (auto). Het is nl. een driewielig voertuig met symetrsch geplaatste wielen.


Meer info volgt te zijner tijd. En aanvullingen van anderen zijn van natuurlijk welkom en zeer gewenst!

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 12:26 am
by Reinier
Vraagje:

Het Framenummer, hoe los je dat op?
Sla je dat zelf in(zoja, hoe weet je welke?)
of... doet de RDW dat voor je.

groet,

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 12:16 pm
by irmin
Oja, effe aangepast.
Dat gebeurt bij de eerste RDW keuring. Die slaan dan een nummer in.

PostPosted: Thu Feb 04, 2010 2:34 am
by Reinier
Cool!

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 6:30 pm
by irmin
irmin wrote:Oja, effe aangepast.
Dat gebeurt bij de eerste RDW keuring. Die slaan dan een nummer in.


En dat is vandaag dus gebeurd :D .

Kort verslag:
- Het frame kaal meegenomen naar de RDW (dus geen verf erop, maar ook geen wielen eraan enzo.)
- Motorblok meegenomen.
- Bewijs dat het motorblok niet is gejat (kan een legale aankoopnota zijn. In mijn geval een bewijs van demontage van de motorfiets door de vorige eigenaar).
- Frametekening (gewoon zelf getekend).

Aldus: de man van de RDW werpt een blik op het frame en zegt: "dat ding bestaat over 100 jaar nog."
Daarna motorblok nummer genoteerd. Kopietjes gemaakt van m'n tekening enzo, een hoop stempels gezet en hopla: framenummer ingeslagen.
90 euro afgerekend en klaar!

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 9:30 pm
by Brommert
Gefeliciteerd

PostPosted: Thu Mar 04, 2010 11:47 pm
by mano
hahaha 100 jaar is niet slecht.
maar het is inderdaad ook een monsterlijk apparaat
(had em even bekeken toen ik in de buurt was).

ben benieuwd hoe het nu voor de rest gaat lopen.
succes met je project!

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 11:52 am
by Xenomobile
JIPPIE!!!
En nu dus allemaal aan de bakmotorbouw!!!
Wie had dat gedacht, klinkt eenvoudiger dan een bromfiets kenteken!
Natuurlijk komt er nog een vervolgproject, maar het klinkt allemaal erg goed.
Ook hier in Rotterdam inmiddels serieuze plannen....
Was nog een beetje afwachtend, maar dit geeft de burger moed!

Go on!

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 12:09 pm
by irmin
Xenomobile wrote:Ook hier in Rotterdam inmiddels serieuze plannen....


Goed zo! Ik begreep zoiets ook al van Vincent.

PostPosted: Fri Mar 05, 2010 8:35 pm
by Reinier
Die tekeningen zijn waar te koop? ;-)
klinkt inderdaad echt heel erg tof. ik wilde uiteindelijk me apollo omkeuren naar aan bakmotor, maar niet zeker of dat mogelijk is...(en of ik wel 120 wil gaan met zon ding...)
maar dit is dan een heel goed alternatief!