NBBK versus NBMK

voor je verhalen enzo ....

NBBK is voor bakBROMMERS

Poll ended at Wed Jun 15, 2011 2:05 pm

Total votes : 0

NBBK versus NBMK

Postby 101peters » Sat Jul 17, 2010 2:05 pm

Hey bakbromminnend volk!

Bij deze gooi ik de knuppel in het brommerhok:

Veel is er al over gezegd, weinig over duidelijk:
IS ER EEN GRENS AAN DE HOEVEELHEID CC'S OP DE NBBK?
(Wanneer is de NBBK nog een "Nationale Bak BROMMER Kampioenschap"?
En/of moet er een aparte Nationale Bak MOTOR Kampioenschap komen?)

Hoeveel bakbrommers (en cross-motoren) worden er nog doormidden gezaagd om 1 of 2 keer per jaar een uurtje te kunnen crossen?
Is 85cc 4-takt hetzelfde als 50cc 2-takt?
Is racen met een groot blok een gebrek aan sleutel-kunst?
Dat soort vragen...

Elk jaar bij de Nbbk zijn er wel geruchten en vage afspraken hierover, en als er al ergens een topic hierover is, ik heb 'm gemist, heb je een link?
Zo niet, doe es reageren wat je hierover te zeggen hebt.

Enne, Canonball-runners, heb n goeie trip. GO GO GO!

P-ter
101peters

Postby steckelfisch » Sat Jul 17, 2010 8:12 pm

hoi 101

Ik heb nog met je staan babbelen voor de uurs-race volgens mij. (ik ben 1010).

jij had toch ook 70cc 4-takt?
steckelfisch

1010101

Postby 101peters » Sat Jul 17, 2010 9:06 pm

Yep, dat bennik. 72 cc Zongshen (voorheen 72 gare honda, daarvoor 70 athena zündapp, Zündapp en nog eens zündapp, en begonnen met minarelli)
Sinds eergister 88cc met 49 cm3 opdruk, en weer het vermogen/gevoel van de athena. Met deze setup kan ik mezelf nog net voor de gek houden dat het een brommert is. Ik rij er ook dagelijks op.
Ik rij ook 650cc Guzzi, en het blok, bak, cardan en achterwiel passen net in een apollootje. Bijna plug & play. Wie gaat me tegenhouden voor de NBB(!)K 2011? Buizen-frame rondom, en na 3 rondjes uursrace geen brommer meer te zien.
Toch zie ik me dan liever met jongens als Irmin en z'n creatie op een apart NBM(!)K.
Jongens die een goeie bakbrommer doormidden zagen en bv. een KTM erachter plakken wil ik dan ook aan de start zien ;)
Bakbrommers doormidden zagen is verwoesting van ons culturele erfgoed!
Klopt toch Steckelfisch, dat wij als enige 72cctjes meededen. Wat gebeurde er met je na 2 rondjes?
Groet,
P-ter
101peters

Postby steckelfisch » Sat Jul 17, 2010 11:58 pm

Ketting eraf, (verschillende bouten niet goed vast) en een bak die niet zo geschikt bleek voor m/n bakkenist. Overkomt me niet weer.

Volgend jaar hoogst waarschijnlijk 50cc (4 takt). Dan maar niet zo hard :-)
steckelfisch

Postby mano » Sun Jul 18, 2010 12:25 am

Ik zeg geen limiet (edit: op 50cc), gewoon lekker rijden. Uiteraard staat veiligheid voorop, maar om te zeggen dat er moet een limiet moet komen puur omdat het dan geen brommer meer is, vind ik jammer. De grote blokken rijden al in een aparte klasse, dus let it be.

Zelf rij ik 50cc recreatie. Dit voor de rede dat ik niet echt een snelheidsduivel ben, en daarnaast heb ik ook niet de behoefte om heel veel tijd en geld in een race blok te stoppen. Ik rij met dezelfde brommer op de weg als tijdens de cross (ander tandwieltje, bandje uitlaatje). Ik kan me dit ook voorstellen voor een 50+ rijder, als je altijd al 50+ rijd, heb je niet altijd de behoefte omgeld en tijd in een 50cc blok te stoppen.

Dat er dan voor die rede een 25 brommers minder op het NBBK meerijden, zeg ik laat die 50+ lekker doorrijden (zo lang het veilig gaat...)
Last edited by mano on Wed Jul 21, 2010 11:29 am, edited 1 time in total.
mano

Postby 101peters » Sun Jul 18, 2010 2:13 pm

Tuurlijk, lekker rijden voor iedereen, daar ben ik ook voor. En zoals je al zegt Mano, er zijn al verschillende klasses. In de poll had ik ook een 5e antwoord bedacht; "Nee, de huidige klasses werken goed." Maar de poll geeft alleen de eerste 4 antwoorden weer.
Op bijna alle onderdelen van de NBBK is zou dit mijn antwoord zijn. Alleen de uursrace is denk ik een apart geval. Ieder jaar meer bakken kan alleen zo blijven werken als er een parcours is wat minimaal zo groot is als op TnôH. Dit jaar hadden we een baan van ruim een kilometer lengte! Maar 100 bakken op een terrein zoals het ADM was bijvoorbeeld, Of Norg, dan sta je meer stil, dan dat er gereden wordt. De organisatie moet dan dus telkens op zoek naar een groter terrein. Of de uursrace opsplitsen. Daar ben ik voor, dan is het namelijk mogelijk om zowel 50cc als 50+ mee te doen ;)
Over o.a. cilinder-inhoud zijn 2 jaar geleden deze http://bbf.tuig.nl/viewtopic.php?t=452 regels gesteld. Ik mis daarin nog het 2-takt/4-takt verschil. Kijk bv. naar de klasse-indeling van de KNMV: http://motocross-nieuwvennep.nl/informatie.php?p=9 De 85cc klasse is tot 85cc 2takt, en 150cc 4takt. Omgerekend zou 50cc 2takt 88cc 4takt zijn. (goh, toevallig)
Tot slot zie ik steeds meer bakmotoren (ook met kenteken!), vraag is of dat veilig met brommers kan blijven crossen. Aardig wat bakbrommerrijders zijn tijdens de uursrace eerder gestopt vanwege het motorgeweld om hun heen. Lekker rijden?
101peters

Postby 101peters » Sun Jul 18, 2010 9:10 pm

Over KTM gesproken...
http://www.brudelitech.com/product_654.htm
Maar waar laat je je bakkenist ;)
101peters

Postby irmin » Tue Jul 20, 2010 8:40 am

101peters wrote:Tot slot zie ik steeds meer bakmotoren (ook met kenteken!), vraag is of dat veilig met brommers kan blijven crossen.

Als mijn 600cc bakmotor af is doe ik ook mee!!!!

...

Natuurlijk niet.

Ik ben van de vrijheid blijheid. het lijkt misschien tegenstrijdig, maar daarom ben ik voor een cc beperking. Wanneer je met steeds zwaardere vooertuigen met dikkere motorblokken op de baan komt, zul je strengere veilihgheidseisen moeten stellen. Dingen als ook een helm verplicht voor de bestuurder, een crossharnas om je ruggegraat te berschermen, een intensieve technische controle: dat soort dingen. En daarmee beperk je dus gezellige vrijblijvendheid en begint het steeds meer op een "echte" cross te lijken. Daarbij: als iedereen een prof was die in acute situaties direct de juiste reflex heeft en volledige controle over zijn/haar voertuig, dan zou het nog niet zo'n probleem zijn. maar dat is gewoon niet zo. Ik heb hele rare acties gezien afgelopen keer. Gelukkig is een gebroken knieschijf het ergste is wat iemand heeft overgehouden (of heb ik nog wat gemist?). Het is en blijft een lekker zelfgeorganiseerd evenement. En bedenk eens wat er gebeurd wanneer er werkelijk een ernstig ongeluk plaatsvindt (shit met de politie enzo).
Nouja, misschien word ik wel een zeurkous wat betreft veiligheid nu ik richting de 40 ga.

Ik vindt het idee van Peter om de KNMV klasse-indeling te hanteren lang niet gek.
En daarbij: als je niet hard kan met 50cc kun je gewoon niet sleutelen ;)
irmin

Postby Harry Huizing » Tue Jul 20, 2010 9:21 am

totaal gewicht inclusief bestuurder en bakkenist minimaal 300kilogram , en een laadbak van zeg 170x110x25 zodat de combinatie ook zodanig als BAKBROMMER herkent kan worden :P
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby Bart » Tue Jul 20, 2010 5:11 pm

Oh, aan die eisen voldoet m'n bak wel. Ruimschoots...
Daar zit een (relatief zwak) 125 blokje onder.

Vooral voor lekker lang touren ideaal.

Maar voor nbbk heb ik inmiddels een CB50 blokje gekocht, en het plan opgevat met een vriend een keer een leuk lief klein licht race-bakje te bouwen.

Bart
Bart

Next

Return to algemeen