Vakantie naar Berlijn!

voor je verhalen enzo ....

Vakantie naar Berlijn!

Postby Reinier » Sun May 08, 2011 5:43 pm

Heey

Ik ben van plan om met een vriend die de trotse bezitter is van een jincheng Knight(FOTOO: Image

Naar berlijn te gaan, We zijn van plan de R1 Route te gaan volgen(DE fietsroute door duitsland en europa), om ook een mooie route te hebben. vanaf ons vertrek punt zal dat zo'n 800 km zijn heen en weer 800 terug(600 als we de route niet volgen maar de saaie GPS)

Ik heb 200 km per dag begroot, en verwacht dus 8 dagen onderweg te zijn, en dan 4/5 dagen in berlijn door te kunnen brengen.
ik heb wel maximaal 2 weken de tijd, dus 14 dagen...

Lijkt dit jullie een realistische planning? wat is jullie ervaring?
hoeveel km rijd je gemiddeld per dag?

Wordt verder erg mooie reis denk ik en heb er nu al heel veel zin in!
-Reinier-
Reinier

Postby Bart » Mon May 09, 2011 10:57 am

Hey Reinier,

Een beetje afhankelijk van je eigen reis-patroon natuurlijk, maar met de brommer is 200 km prima te doen. Als je 33 km/h als gemiddelde rekent. 40 als je wat harder rijd en langere stukken niet hoeft te stoppen.

Een dagje speling houden voor panne, of misschien kom je ergens onderweg iets leuks tegen wat je even wilt zien.
Als je ook een beetje rekening houd met evt. verkeersdrukte (tijdens spits) als je door stedelijk gebied moet.

Ik kan die maat van je aanraden even goed te beseffen of z'n zithouding op die manier wel fijn is om lange stukken te rijden (bolle rug)
Een bagagerol met slaapzakken en matrasjes op z'n zadel vastsjorren zodat hij ertegen kan leunen scheelt erg veel is mijn ervaring! kun je een beetje ontspannender zitten.

En technisch gewoon alles in orde hebben uiteraard. Neem van die led-fiets-lampjes mee die je makkelijk aan je bagage/ brommer kunt vast tapen mocht je met een kapot lampje komen te zitten.
Geen cilinders en koppen meenemen, dat spul gaat niet stuk. Wél vantevoren je blokje goed nakijken, kleppen stellen, evt pakkingsetje mee of smeerbare pakking.

En ondanks dat je een bak hebt, dus veel kan meenemen. wees spaarzaam met wát je meeneemt. Gewicht toch laag houden, want heuvel op moet je echt terugschakelen.
Ik heb 'n 125cc 4takt in m'n bak hangen, en mocht in schotland toch al écht terug naar 2 schakelen om de heuvel op te crossen. Toen had ik toch ook wel (te) veel meegenomen.

Voor de rest is er eigenlijk weinig aan, zolang je voertuig betrouwbaar is en jij bedachtzaam inpakt en goed anticipeert op je reis komt het helemaal goed!

Over de route zelf heb ik geen ervaring, maar Irmin is met z'n bak al eens naar Berlijn geweest en heeft daar wel ervaring mee.

Veel plezier in ieder geval!

Groet, Bart
Bart

Postby Xenomobile » Mon May 09, 2011 11:43 am

Cliquo en ik hebben al wat flinke stukken gereden samen (italie en schotland) en onze ervaring is dat 200 km toch wel het matje is als je dat meerder dagen achter elkaar moet doen, het blijft tenslotte wel vakantie!! Maar het is zeker te doen en wij zijn natuurlijk al een stel ouwe lullen.... (cliquo dan natuurlijk he, ik niet ;-))
Wij hadden altijd een reserve blok bij ons, ik heb dat een keer nodig gehad in Schotland. In Frankrijk heb ik ook het blok vervangen, maar dat was eigenlijk niet nodig. Wij zijn verstokte 50cc rijders en komen overall, wel hebben we een sleepkabel bij ons voor de hellingen waar je echt niet opkomt (ook naast de bak lopend niet) Dat waren voor mij hellingen van van meer dan 11% (Honda CB50, 4 bak 50cc) en 12% (Simson Schwalbe 3 bak 50cc), voor Cliquo meer dan 13% (Zundapp 5 bak 50cc).
Denk niet alleen aan je blok, maar vooral ook aan je remmen, dat kan raar lopen in de heuvels/bergen, maar dat valt richting Berlijn wel mee.
Nog een tip van de ouwe sokken: neem een klapstoeltje mee, niks lekkerder dan na een dag broezen even te kunnen zitten in een comfy stoeltje.
Verder is Duitsland een te gek land waar je goedkoop en supergoed kunt eten, maar je moet wel een helm op op de bak, dus vergeet die niet.

Ik zou persoonlijk rekenen, met eten, chillen, pilsen en sleutelen op 150 km per dag, helemaal omdat je op kruip- sluip wegen vaak niet veel harder gaat dan 30 km/h gemiddeld.

Plezier!

Wout.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby bert » Mon May 09, 2011 8:20 pm

Irmin, Chris en ik zijn vorige zomer met 3 bakken naar Berlijn gereden. Zonder stressen en gehaast waren we er in 4 dagen.
Een aantal tips:
Wij hebben ergens een stuk r1 gereden( net voorbij Braunschweig geloof ik) en dat was vergelijkbaar met de cross tijdens de kampioenschappen, maar dan lang. Erg lang. Persoonlijk heb ik er zo van genoten dat ik de volgende keer liever 50 km omrijd. De r1 is echt voor fietsers.
Zet een helm op en draag zo'n lelijk oranje vestje. Duitse cops zijn geen Nederlandse. Duiters hebben echt nog nooit een bak gezien en weten ook niet dat het een bromfiets is, ofwel dat jij met een km of 40/50 over hun N-wegen tuft.
Probeer je route zo uit te stippelen dat je via de "bovenkant" naar Berlijn rijd. Oost-Duistland is erg tof, de wegen rustig en je ziet ook nog eens wat leuke dingen. Als je via de "onderkant" naar Berlijn rijdt, kom je langs Braunschweig en nog wat van die ouwe mijnbouw steden. Niet tof.
Neem wat reserve zooi mee. Wij hebben er een dag stil gestaan met een doorgefikte ontsteking (voor Zundapp) en die was in heel Duitsland niet te krijgen...
Wil je meer weten over routes of andere vage/gave dingen kun je me mailen ofzo.
Groet, Bert

o ja, wout heeft gelijk: klapstoeltjes zijn echt goed!
Bovenste foto is van de R1....

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us
bert

Postby Reinier » Mon May 09, 2011 10:21 pm

@bert:
Wauw dat belooft veel goeds die foto :D

Wat voor route's hebben jullie verder gevolgd dan?
Helm heb ik eigenlijk standaart wel op, maar zo'n hesje, hoe lelijk t ook is, je valt er idd wel mee in de smaak, bij die duitsers.
of we dat gaan doen moeten we wel even goed over nadenken...
Ook het idee om via de bovenkant te rijden zullenwe meenemen.

Maar is niet ook een voordeel van zon R1 Route dat je dus niet op de Duitse 100 km wegen komt? (en dus ook niet opeens een polizei in je nek komt hijgen?

@wout : ja die gaan ZEKER mee xD reserveblok heb ik al en onze blokken zijn uitwisselbaar, wel zo handig :-)
Remmen heb ik fijne hydraulische schijfremmetjes voor, maar e.e.a. nakijken is toch wel zo prettig.

@ bart: ja die speling hebben we ook, daarom ook 2 weken voor uitgetrokken. als we er niet komen is dat ook niet erg(hoewel het wel erg gaaf zou zijn natuurlijk!)

Ik zal m er even op zijn houding wijzen, en zo'n rol is ook een goed plan! Wat ik wel even moet zeggen is dat hij op deze foto de brommer nog geen dag had xD en daarvoor geen brommer heeft gehad :-p

Maargoed, als ik dit zo hoor belooft dit echt een heel vet avondtuur te worden! ik krijg er alleen maar meer zin in! :D
-Reinier-
Reinier

Return to algemeen