Kids mee op de bak

voor je verhalen enzo ....

Kids mee op de bak

Postby mano » Fri Jan 06, 2012 11:52 am

Hallo.

ik wil graag mijn kleine dochtertje meenemen op de bak.

Het liefst zet in gewoon een autostoeltje in de bak maar personen in de bak mag dus niet.
wat ik ervan begrijp is dat volgens de wet er geen minimale leeftijd is voor kids op een brommer. het is belangrijk dat er een goede zitplek is met steun in de rug.
daarbij is voor een bromfiets een passende helm verplicht, want denk ik niet te krijgen is voor kleine hoofdjes. maar voor een achter zittende passagier is op een bakbrommer geen helm verplicht. dus in weze zou ik dan denk ik een autostoeltje achterop kunnen klussen en zou het goed moeten zijn....?
als het draait om het vervoeren van kinderen raakt men meteen in paniek, dus verwacht ik ook eerder gezeik dan met volwassenen op de bak.....

iemand ervaring...?
valt er iets te laten keuren als een stoeltje in de bak met gordels rolkooi en alle andere toeters en bellen?
mano

Re: Kids mee op de bak

Postby Amro » Fri Jan 06, 2012 1:29 pm

Over een goedgekeurde autostoel met rolbeugel, gordel enzovoort kan ik kort zijn. Geen passagiers voor in de bak, hoe veilig je het ook maakt.
Van de cargobee heb ik een uitvoering voor invaliden gezien waarbij dat dan wel kon. Misschien is de regelgeving daarvoor anders.

Voor achterop is elk goedgekeurd brommerzitje voldoende. Zonder helm. Op een snorbrommer hoeft een kind tenslotte ook geen helm op achterop.

De regels voor brommers zijn trouwens strenger dan voor motoren.
If 42 is the question. What's the answer?
Amro
Site Admin

Postby Vinz » Fri Jan 06, 2012 2:54 pm

Volgens mij is onder een bepaalde leeftijd ALTIJD een helm verplicht.. welke leeftijd zou je even moeten googlen
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz

Postby mano » Fri Jan 06, 2012 10:25 pm

Thanks voor de info. maar het zou dus niet verboden zijn kids mee achterop te nemen.

Volgens mij is er geen minimum leeftijd voor helmen. ten minste kan ik het niet vinden in de rvv 1990.

in Art. 60 kan ik niks vinden over helmen en leeftijden, en verder vind ik dan dit:

Zitplaats kinderen op fietsen en bromfietsen
Art. 61. Fietsers en bromfietsers mogen slechts kinderen beneden acht jaren vervoeren indien zij zijn
gezeten op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun voor rug, handen en voeten.

ik heb nog een extra autostoeltje liggen dus misschien dat ik die er maar achterop klus, dan zien we wel weer verder.... :)
mano

Postby Vinz » Sat Jan 07, 2012 1:48 am

ja bizar, heb t even opgezocht en inderdaad geen stoelplicht bij motors maar wel bij snor/brommers, misschien omdat je toch sneller een kind op een brommer zet dan op een motor. maar nix over die helmplicht!
Het leven is niets zonder brombakfiets
Vinz

Postby bert » Sat Jan 07, 2012 6:17 pm

Hoi Mano,
ik heb eens wat gezocht op internep voor kinderzitjes. Bij Motozoom.nl verkopen ze speciale kinderzitjes met gordels e.d. die je gemakkelijk op een buddy zou moeten kunnen vastzetten. Voordeel is dat het compact is en zo te zien best degelijk. Nadeel is dat ze duur zijn. Op marktplaats zijn ze ook tweedehands te vinden.
Succes!
bert

Return to algemeen