Xenomobile wrote:lohmann maakte 50 cc (of minder) dieselmotoren om onder een fiets te hangen. Dit merk kwam zijn naam alleen niet na, het blokje liep en loopt voor geen meter.
Lohmann is een bekend historisch merk van clip-on motoren uit Duitsland.
Lohmann was een Duits bedrijf dat vooral fietsonderdelen als verlichting, dynamo’s en zadels produceerde en vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen er in West-Duitsland geen motorfietsen boven de 60 cc gebouwd mochten worden, een 18 cc clip-on motortje ontwikkelde.
Het Lohmann-dieselblokje kon op elke fiets gemonteerd wordenDit motortje werkte volgens het tweetaktdiesel principe en kon dus op dieselolie lopen, maar doordat de compressieverhouding via de cilinderbus vanaf het stuur gewijzigd kon worden liep hij meestal op een mengsel van benzine, petroleum en smeerolie.
Het verbruik was 1 liter op 125 (!) km en de topsnelheid varieerde van 8- tot 25 km/uur afhankelijk van de wind en/of de helling. Er kwam ook nog een 23 cc-uitvoering, maar toen de Duitse economie aantrok en bromfietsen populair werden verdween het merk.
De eerste Lohmann-diesels hadden als uitlaat een metalen plaatje dat met twee veren tegen de cilinder gedrukt werd. Dat leverde een hels kabaal op, waardoor het blokje in Duitsland “Nervensäge” genoemd werd. In Spanje werd de Lohmann in licentie gebouwd en hij heette daar Hispania Lohmann. Het bedrijf Lohmann maakt tegenwoordig zonnebanken.
Beetje te weinig power denk ik ook voor onder de bakbrommer. Het is denk ik interessanter om een motor van een grasmaaier om te bouwen voor gebruik met diesel. Ik heb verscheidene grasmaaiers op diesel laten lopen, maar starten op diesel doen ze dan niet. Dus deed ze altijd starten op benzine, maar als je de compressie verhoogt en een gloeiplug installeert lukt het misschien wel.