Page 1 of 2

Info over alternatieve energie. Ook toepasbaar voor bakbromm

PostPosted: Tue Jan 15, 2008 7:19 pm
by chris666

PostPosted: Tue Jan 15, 2008 7:52 pm
by bart beekhuizen

PostPosted: Wed Jan 16, 2008 11:08 am
by Amro
Even een praktische link:

http://www.electricmotorsport.com/store/index.php

Het zijn voornamelijk de kosten van de controllers en de accu's ( en natuurlijk zijn accu's ook niet milieu-vriendelijk) die mij tegen houden.

PostPosted: Wed Jan 16, 2008 11:11 am
by Amro
Oh en op youtube staan heel veel amerikaanse diy projecten om motoren om te bouwen naar electrisch.

Sommige gaan errrrrg hard ;)

PostPosted: Wed Jan 16, 2008 7:51 pm
by Giel
Er heeft ooit een artikeltje in een krant gestaan (lekker vaag :D ) over iemand die zijn bakbrommer op zonnebloemolie (of was het nou frituur vet :? ) liet rijden. Het ging om een dieselmotortje die omgebouwt was geloof ik.
Waarom plaats ik eigenlijk iets terwijl ik niet meer weet wat het was :?: 8)

Gilian

PostPosted: Wed Jan 16, 2008 8:22 pm
by Vinz
Over zonnebloem olie/diesel heb ik ook wel is gezocht maar er zijn niet echt 50cc diesel motoren, wel kettingzagen etc maar die zal je drastisch moeten ombouwen voor geschikt te maken om onder een bakbrommer te maken.

Overigens zijn er ook vrij weinig diesel motorfietsen, want dieselmotoren zijn vaak te zwaar en te groot.

Of heb ik het helemaal fout en heeft iemand toevallig een 50cc diesel blokje voor me liggen 8)?

lohmann

PostPosted: Wed Jan 16, 2008 10:07 pm
by Xenomobile
lohmann maakte 50 cc (of minder) dieselmotoren om onder een fiets te hangen. Dit merk kwam zijn naam alleen niet na, het blokje liep en loopt voor geen meter.

PostPosted: Thu Jan 17, 2008 1:03 am
by bart beekhuizen
waterstof gas! dat word de toekomst.

PostPosted: Thu Jan 17, 2008 10:22 am
by Vinz
mmh dan hebben we er vrij weinig aan als ie t niet doet :wink:

Re: lohmann

PostPosted: Thu Jan 17, 2008 10:02 pm
by Michiel
Xenomobile wrote:lohmann maakte 50 cc (of minder) dieselmotoren om onder een fiets te hangen. Dit merk kwam zijn naam alleen niet na, het blokje liep en loopt voor geen meter.


Lohmann is een bekend historisch merk van clip-on motoren uit Duitsland.

Lohmann was een Duits bedrijf dat vooral fietsonderdelen als verlichting, dynamo’s en zadels produceerde en vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen er in West-Duitsland geen motorfietsen boven de 60 cc gebouwd mochten worden, een 18 cc clip-on motortje ontwikkelde.


Het Lohmann-dieselblokje kon op elke fiets gemonteerd wordenDit motortje werkte volgens het tweetaktdiesel principe en kon dus op dieselolie lopen, maar doordat de compressieverhouding via de cilinderbus vanaf het stuur gewijzigd kon worden liep hij meestal op een mengsel van benzine, petroleum en smeerolie.

Het verbruik was 1 liter op 125 (!) km en de topsnelheid varieerde van 8- tot 25 km/uur afhankelijk van de wind en/of de helling. Er kwam ook nog een 23 cc-uitvoering, maar toen de Duitse economie aantrok en bromfietsen populair werden verdween het merk.

De eerste Lohmann-diesels hadden als uitlaat een metalen plaatje dat met twee veren tegen de cilinder gedrukt werd. Dat leverde een hels kabaal op, waardoor het blokje in Duitsland “Nervensäge” genoemd werd. In Spanje werd de Lohmann in licentie gebouwd en hij heette daar Hispania Lohmann. Het bedrijf Lohmann maakt tegenwoordig zonnebanken.


Beetje te weinig power denk ik ook voor onder de bakbrommer. Het is denk ik interessanter om een motor van een grasmaaier om te bouwen voor gebruik met diesel. Ik heb verscheidene grasmaaiers op diesel laten lopen, maar starten op diesel doen ze dan niet. Dus deed ze altijd starten op benzine, maar als je de compressie verhoogt en een gloeiplug installeert lukt het misschien wel.