Zundappblok

Ik zoek een ...

Zundappblok

Postby denny » Sat Feb 26, 2005 1:00 pm

Hoi,

Ik wil een zundappblok onder mijn Apollo bouwen. Heeft iemand dit al gedaan?
Waar moet ik op letten?
Welk type blok kan ik het best aanschaffen?
Moet ik een steviger achterwiel?
Etc. etc.
denny

Postby Xenomobile » Mon Feb 28, 2005 1:07 pm

Een zundappblok heeft inmiddels bijna elke bakbrommerrijder onder zijn of haar vehikel hangen. Vaak begint men met een standaard geforceerd gekoelde driebak. Welke veel verkrijgbaar zijn. Toch kom je ook regelmatig vier- of vijfbakken tegen. Deze blokken zijn echter niet standaard met geforceerde koeling verkrijgbaar. De geforceerde koeling moet je er dan zelf op ztten. Dit is niet zo;n probleem als je de juiste kappen hebt. De blokken zijn echter wel wat breder, dus komt er ruimte tussen je twee cilinderkappen.
Voor de montage van het blok is wel wat lastechniek nodig uiteraard. Hierbij moet je er op letten dat je blok mooi recht hangt, het tandwiel goed is uitgelijnd met je achtertandwiel en dat als je bakbrommer veert het blok niet op de hoofbuis klapt. Vaak kom je ook ruimte te kort voor de uitlaatbocht, je zult de bocht moeten aanpassen, of het frame. De uitlaat klapt, doordat het hele blok meeveert met de achterbrug, op de bevestiging van de handreminstallatie onder aan de stuurstang. Dit alles klinkt erg ingewikkeld, maar voor iemand met een beetje ervaring in de metaalwereld is het niet zo'n probleem, zorg dus dat je zoiemand bent of kent. Dat is sowieso handig als je bakbrommer rijdt, want ik schat dat de gemiddelde bakbrommerrijder/-racer minimaal een keer per jaar laswerk aan zijn of haar bak verricht. P.S. staar je niet dood op zundapp, het is goed , maar er is meer onder de zon......
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby denny » Mon Feb 28, 2005 1:16 pm

Wat kan er nog meer onder en is een geforceerde koeling altijd nodig?
denny

Alles kan

Postby Xenomobile » Mon Feb 28, 2005 1:29 pm

Hey, niets is onmogelijk. Ik rij zelf al een tijd met Simson, maar dat heeft wel wat kinderziektes gehad, ik begin hem nu op orde te krijgen. (twee races verder). Maar er zijn ook veel mensen met een honda viertakt blok. Iets minder vermogen, maar wel lekker rustig, zuinig en een stoer geluid. Deze blokken zijn niet geforceerd gekoeld, maar krijgen vaak al genoeg koeling door de olie die ze rondpompen. Bij een hondablok moet je echter wel je frame verlengen, deze blokken zijn te lang, tenzij je een cb50 blok neemt. Geforceerde koeling is niet altijd nodig, ik race inmiddels ook met een rijwindgekoelde cilinder. De laats geproduceerde apollo's werden zelfs standaard met rijwindkoeling geleverd. Maar als je echt zware dingen gaat vervoeren, of op vakantie de bergen ingaat, of niet wilt vastlopen tijdens de duwerduw of de cross, is geforceerde koeling wel een veiliger plan. Ik ben inmiddels mijn bak opnieuw aan het vormgeven om, middels een soortunnel onder de bak toch meer rijwind naar mijn cilinder te krijgen. Evt. met een electrisch aangedreven ventilator erbij. Ik heb ook een eigengemaakte achterbrug, waardoor mijn blok niet meer meeveert, maargewoon star in het frame hangt, scheelt een hoop gezeik en ik heb evt. zelfs ruimte voor een honda blok hierdoor. Je achterwiel hoef je niet te verzwaren, maar het kan, bij bepaalde omstandigheden wel handig zijn, wil je mee gaan doen aan de races of niet?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Blok ophanging

Postby Amro » Mon Feb 28, 2005 6:21 pm

Ik ben er ook op overgestapt het blok star in het frame te hangen.
Je achterwiel krijgt daardoor een veel grotere vrijheid. Kan met inveren toch zo'n 10 cm schelen.
Amro
Site Admin

honda mt/mb blok

Postby denny » Mon Mar 07, 2005 2:20 pm

Is het ook mogelijk om een honda mt/mb blok onder mijn bakbrommer te zetten? Is dit een geschikt blok? Zo nee wat voor een blok is naast een zundapp blok nog meer oke?

Weet iemand waar je een nieuwe krukas voor een minarelli kunt krijgen?
denny

Postby kliko » Tue Mar 08, 2005 12:16 am

Ik ben bezig met het zoeken naar drijfstangen zodat die krukas gereviseerd kan worden, sowieso ben ik op zoek naar adressen voor minarelli onderdelen.
Op zich is een Mt blok ook goed, maar wat Wout al zegt geforceerd is wel aan te bevelen, gewoon minder kans op warmlopers maar ja, doe je geen gekke dingen en blijf je in Nederland dan gaat het best met rijwind koeling.
Kliko
kliko

Postby Xenomobile » Wed Mar 09, 2005 8:15 pm

Waterkoeling kan natuurlijk ook.... Bv. van een mb o.i.d. Amro heeft hier ervaring mee. Je moet je radiateur even mooi plaatsen.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Return to Gezocht