by Xenomobile » Mon Feb 28, 2005 1:29 pm
Hey, niets is onmogelijk. Ik rij zelf al een tijd met Simson, maar dat heeft wel wat kinderziektes gehad, ik begin hem nu op orde te krijgen. (twee races verder). Maar er zijn ook veel mensen met een honda viertakt blok. Iets minder vermogen, maar wel lekker rustig, zuinig en een stoer geluid. Deze blokken zijn niet geforceerd gekoeld, maar krijgen vaak al genoeg koeling door de olie die ze rondpompen. Bij een hondablok moet je echter wel je frame verlengen, deze blokken zijn te lang, tenzij je een cb50 blok neemt. Geforceerde koeling is niet altijd nodig, ik race inmiddels ook met een rijwindgekoelde cilinder. De laats geproduceerde apollo's werden zelfs standaard met rijwindkoeling geleverd. Maar als je echt zware dingen gaat vervoeren, of op vakantie de bergen ingaat, of niet wilt vastlopen tijdens de duwerduw of de cross, is geforceerde koeling wel een veiliger plan. Ik ben inmiddels mijn bak opnieuw aan het vormgeven om, middels een soortunnel onder de bak toch meer rijwind naar mijn cilinder te krijgen. Evt. met een electrisch aangedreven ventilator erbij. Ik heb ook een eigengemaakte achterbrug, waardoor mijn blok niet meer meeveert, maargewoon star in het frame hangt, scheelt een hoop gezeik en ik heb evt. zelfs ruimte voor een honda blok hierdoor. Je achterwiel hoef je niet te verzwaren, maar het kan, bij bepaalde omstandigheden wel handig zijn, wil je mee gaan doen aan de races of niet?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.