Huisman of apollo frame gezocht

Ik zoek een ...

Huisman of apollo frame gezocht

Postby Chandra » Sun Jun 21, 2009 4:56 pm

Hallo luitjes ik ben op zoek naar een bakbrommer die sterk genoeg is om het een en ander op en aan te bouwen. De bedoeling is een wereldreis te maken. Voorzien van een paar kleine gemakken zoals kleine koelkast, muziek, de bak als slaapplaats dmv een vouw-wagensysteem. Het lijkt me zo te kicke om gewoon een aantal weekjes helemaal zelfvoorzienend te zijn en te genieten van de natuur onder het genot van een koud drankje met een lekker muziekje op de achtergrond.

Ik zoek dus een rijdend frame (eventueel met bak) waarop een bak van 1.40/2.00 m geen probleem is ! Ook zal ik dus zo'n 250 kilo gewicht toevoegen (alle aanpassingen ed) 50 cc lijkt me veel te weinig maar ik weet nog niet precies hoe dat nou zit met de regelgeving. Want ik wil dus geen motor-rijbewijs gaan halen.

Tips en trucs zijn erg welkom
mvg Chandra :)
Chandra

Postby knorrepot » Tue Jun 23, 2009 5:11 pm

mag je in Nederland eigenlijk 1.40 breed?

Tof plan

regelgeving omtrent cc's i niet zo moeilijk, max.50cc. In het buitenland weet ik ook niet. Da's toch het grootste deel van je reis. Zijn alle regels in de EU niet hetzelfde? Dus ook met zonder helm enzo?

Viertakje met reserve blok?
Ben
knorrepot

Postby NIX » Tue Jun 23, 2009 8:26 pm

Helmplicht voor een bak verschilt per land.
NIX

Postby Chandra » Wed Jun 24, 2009 5:08 am

knorrepot wrote:mag je in Nederland eigenlijk 1.40 breed?

Tof plan

regelgeving omtrent cc's i niet zo moeilijk, max.50cc. In het buitenland weet ik ook niet. Da's toch het grootste deel van je reis. Zijn alle regels in de EU niet hetzelfde? Dus ook met zonder helm enzo?

Viertakje met reserve blok?

Jazeker hmm ff wat info

-Een bakbrommer mag max 2.00/4.00 zijn !
-Mag max 350 kilo wegen (ledig gewicht, in mijn geval dus zonder mijn aanpassingen)
-Helmplicht Nederland (verder moet ik echt gaan zoeken) Helm is niet verplicht mits een eventuele passagier achter mij zit. En wat me ook een idee leek is gewoon stoel met gordels plaatsen ben je ook van het gezeik af.
-Benzinemotor max 50 cc (aantal pk's maakt dus niets uit, krachtigste wat ik zo vond na enig googlen was zo'n kleine 10 pk)
-Dieselmotor max 4 kw (leek me zeer interessant want als ik een diesel van bv 6 kw minder afstel zodat hij 4 kw geeft en ik laat hem dan keuren ed. Kan ik hem daarna toch lekker opvoeren)

Diesel is sowieso wel grappig want het levert een enorme koppel onderaan het toerental. Waarmee ik dan met een wat zwaardere 1ste versnelling toch goed een heuvel of berg opkom.

En verder is het een kwestie van degelijkheid maarja ik wil uiteraard niet dat ik halverwege moet stoppen vanwege constructie-foutjes toch ?
Dus lijkt het me een haalbaar plan.

Btw heeft iemand welleens geprobeerd een diesel onder een bakbrommer te zetten ?
Chandra

Postby knorrepot » Wed Jun 24, 2009 8:33 am

hoop dat je zo'n klein dieseltje makkelijk kunt vinden. Kun je hem niet beter laten keuren (waarom trouwens) met een bromfietsblokje en daarna ombouwen? Brandstofsoort staat toch niet vermeld op bromfietskentekens?
Ben
knorrepot

Postby belgobak » Thu Jun 25, 2009 12:04 am

hi

een yanmar, of soortgenoot met versnellingbak ertussen moet toch lukken??
meeste zijn wel stationaire/ of begrensd maar dat is om te bouwen
is de kans dan ook niet groot dat je op een "vibrator" gaat rijden
op lage touren gaat diesel ééncylinder wel dansen
ik denk bv aan de ophanging, silentblokken, bijna niet mogelijk door ketting
stijve montage gaat misschien scheuren?
schoot allemaal in mijn hoofd, vandaar

groeten
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak

Postby NIX » Thu Jun 25, 2009 1:26 pm

Een apollo achterbrug met blokje hangt al in silentblocks. Dat zou een berg trillingen moeten elimineren.
NIX

Postby Bart » Mon Sep 14, 2009 11:43 pm

Nee silentbloks geven het blok juist meer gelegenheid om te trillen. ik weet het uit ervaring. Nadat ik er starre stalen bussen in gemaakt had was het een stuk minder, en bleven de bouten ook heel!

Als je wilt Chandra, kan ik je wel helpen met een ECHT betrouwbare en HELE sterke bak te maken!

Als je wat fotootjes ziet van mn bak begrijp je wel waarom denk ik. Ik heb zelf 't frame gemaakt omdat ik er een 4takt blok in wilde, en een nieuwe maken was makkelijker EN sterker dan de originele aan te passen.

m'n bak is 2.05 bij 1.15meter van binnen afmetingen. Ik kan je aanraden niet breder dan dat te gaan in verband met doorgang door paaltjes/ bospaadjes en meer van dat gedoe.

Ik kan je aanraden gewoon op benzine te rijden, dat is overal verkrijgbaar. Diesel is minder goed verkrijgbaar omdat daar alleen vrachtwagens mee rijden (in de 'apenlanden' )
LPG is zelfs beter te verkrijgen dan diesel. m'n collega weet er van, met z'n jeep ook de wereld rond gegaan: www.royaljeep.nl
De afgelopen 3 1/2 maand ook een 'rondje zwarte zee' gedaan met z'n broer en een vriend, en 3 jeeps.

Een vouwwagen principe is geen slecht idee naar mijn mening. zo iets was ik zelf ook van plan. gewoon om snel droog te kunnen zitten en eten klaar te maken.

Groeten! Bart

Ik hoor er graag meer over, je hebt m'n interesse :)
Bart

Postby Xenomobile » Tue Sep 15, 2009 12:51 am

Dus een viertakt op LPG eronder....
Ik heb dat jaren geleden al eens zien werken onder een Honda Novio, met een gastankje op het bagagerek.
Kan je ook altijd nog op benzine rijden, mocht je geen LPG kunnen krijgen!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Bart » Sun Sep 20, 2009 10:05 pm

Euh nou op lpg hoeft niet meteen, maar ik bedoel maar te zeggen: met benzine kom je verder dan met diesel, aangezien benzine beter te verkrijgen is.

Een kookstel op benzine zou wel handig zijn, een dikke accu ook, met een aansluiting dat je wat zooi er op kan aansluiten, maar dan wel met een automatische relais, die onder 10v afschakelt. zodat je de accu niet diep-ontlaad. wat voor startaccu's niet erg goed is. Een tractie accu kan dat wel hebben.
Bart

Return to Gezocht