Page 1 of 6

hoe dan?

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 1:02 am
by sjoemel
Hi mede nbbk-ers
Wat fijn dat er al geroddeld wordt, de 50+ klasse gaat eruit.
Ik ben vooral blij met de ongenuanceerde commentaren, en natuurlijk de reacties daarop.

Een verhaaltje voor iedereen die nooit het begin heeft mogen meemaken van de NBBK,.

Het was op een mooie voorzomerse dag in een gekraakte hockeyclub, dat een stel bakbrommerverslaafde malloten uit groningen besloten, dat het tijd werd voor een serieuze(ahum) competitie tussen alle opscheppende bakbrommerrijders.
Door de al fameuze toerritten in ellecom (de heksenketel,nog bedankt jongens voor die overheerlijke gezellige ritten door het gelderse land),kon de rest van bbend nederland op de hoogte worden gesteld.
Alle bakken die opkwammen draven, kwamen rijdend vanuit heel nederland naar Groningen gebroesd en zoals men op de weg reed ,reden ze ook de kampioenschappen. Het waren er om precies te zijn 25 en zoals wij toen reden zou nu niet meer mogelijk zijn.Bakkenisten met elkaar op de vuist bakbrommers die elkaar de baan uit duwde, zo gek als je het maar verzinnen kon, dat gebeurde. Er zijn dat weekend geen ernstige ongelukken gebeurd. het waren allemaal ERVAREN bakbrommerrijders en Amro (hij won de" koop toch een vrachtwagenprijs "als een na laatse in de 50+) was de enige met meer dan 70cc hij had er 80cc onder (check bij louis).We schrijven het jaar 1997.
Het was onze bedoeling om vooral zo lang mogelijk door te kunnen gaan met de NBBK voor bakbrommerrijdend nederland.
Lees bakbrommerrijdend nederland niet bakbrommerracend!

Nu staan we dus op het punt om dingen te veranderen. de nbbk is uit zijn jasje gegroeid en er moeten dingen veranderen, we worden te groot.
Te groot en Te gevaarlijk!
Het is organisatorisch en wedstrijdtechnisch niet leuk meer en bijna onuitvoerbaar. De brozems sluiten zich daarbij aan, ze zijn deze discussie ook begonnen.

Wat ik persoonlijk zo jammer vind is dat er zoveel "raceterrorristen" zijn, de jongens en meiden die 1 keer per jaar een bakmommer(motor,brommer)starten om mee te racen op de NBBK. De meesten daarvan vindt je ook in de 50+, de gevaarlijkste in ieder geval. Wat is het nou met die gasten die dan voor een weekend denken een bakmotorrijder te zijn en die de echte bakbrommerrijders in de weg zitten.Laat ze het is met 50cc proberen en ze komen niet eens in de top 10 voor van de nijntje klasse.

Er zijn voor de NBBK organisatie 3 reden voor verandering:
-Te groot
-Mede daardoor te gevaarlijk
-Daardoor niet meer leuk om te organiseren.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de 50+ er niet meer zou zijn,we zijn er het eerste jaar al mee begonnen en heeft daardoord altijd bij de NBBK gehoord.

Wat dan? We hebben al een heel senario aan oplossingen verzonnen en gehoord maar er is er geen een die voor iedereen bevredigend of uitvoerbaar is.
Ik daag jullie dan ook uit om met ideen voor een oplossing te komen.
schrijf het op het forum,of praat er met mekaar over en kom er op de bakbrommer kampioenschappen mee naar voren.

Het staat voor mij en de Brozems vast dat dit komend jaar de laatste NBBK zal zijn waar er geen beperkingen zijn omtrent de klasse en aantal deelnemers,cc,etc. ,of iemand anders moet ze gaan organiseren en de verantwoordelijkheid daarvoor nemen.

We zijn samen de NBBK daarom willen we dat samen oplossen.
Dus stelletje lamzakken doe ,denk en broes die driewielen totdat je een ons weegt


Groet sjochum sjoemel

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 9:24 am
by steckelfisch
hear! hear!

vernieuwing kan geen kwaad, en ik zal mijn denkpet eens opzetten.
(en de 50cc eronder)

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 7:14 pm
by hedwichveringa
Helemaal mee eens Jochem!
Kom maar op met die ideeën allemaal!

PostPosted: Tue Sep 14, 2010 12:42 pm
by PhiPhi
Kijken of ik zo een beetje raak schiet...

Het probleem: Er komen tijdens de NBBK teveel 'een-dag-rijders', voornamelijk in de 50+.

Voorstel: Motorfiets blokken afschaffen.
Resultaat: Net zoveel personen, nu met brommerblokken. Snelheid op de baan iets lager.

Voorstel: Iedereen alleen 50cc laten rijden.
Resultaat: Net zoveel personen, nu met 50cc blokken. Snelheid op de baan iets lager.

Het probleem is hiermee volgens mij dus nog niet opgelost.

Wat is mijn idee? Ik denk dat er misschien een soort kwalificatie moet komen. Deze kun je bijvoorbeeld halen tijdens een rondrit (verplicht op je crossbak). Of tijdens als je naar een (2,3,4) evenement(en) gaat (bijvoorbeeld een cross ergens anders in NL), of weet ik veel hoe... dat moet nog even uitgewerkt worden. ;)
Resultaat: Het is gezelliger op bakbrommer evenementen, men wil immers kwalificeren. Mensen rijden meer met hun bak. De eendagsvliegen hebben geen inschrijving voor het NBBK. De kentekenloze bakken die toch nooit op straat gebruikt worden worden onbruikbaar op het NBBK. De echte bakbrommerrijder heeft geen enkel probleem met het behalen van een kwalificatie.

De oplossing lijkt zo op papier behoorlijk makkelijk, maar ik ga er vanuit dat ik een detail over het hoofd zie... Wie-o-wie heeft kritiek of een ander hersenspinsel?

PostPosted: Tue Sep 14, 2010 1:57 pm
by Bart
Even kort een voorstel:

50cc niet beperken
50cc+ beperken op een bepaalde snelheid (cheaten = diskwalificatie)
En beperken tot 150cc
Er zijn een aantal mensen die met zo'n 'haal uit een pakje, mix met water' 125cc rijden, ondergetekende incluis. Het zou leuk zijn als die mee kunnen rijden zonder meteen een nieuw blok te hoeven aanschaffen.

Afvoeren kan heel makkelijk met een te kleine inlaatpakking (van dik pakkingmateriaal), of de gasschuif hoogte begrenzen. Ik heb zelf een poos zo gereden met m'n 125cc, en dat gaat prima!
. De vertanding hoefde ik niet aan te passen.
Natuurlijk heb je minder vermogen en topsnelheid, maar prestaties zijn ongeveer vergelijkbaar met een blok van minder cilinderinhoud.

Snelheidsbeperking bijvoorbeeld op 70km/h
Een beetje rappe 50cc rijd ook 70 (toch?)

- Het is op deze manier mogelijk om met 125cc mee te rijden (dus niet buitengesloten worden door cilinder inhoud beperking)
- Toch een stuk veiliger door beperking van vermogen (en dus topsnelheid)
En je trekt het verschil tussen de 50cc en 50+ wat dichter bij elkaar (zouden zelfs tegelijk kunnen starten!) door de vermogens/ snelheids begrenzing.

- Praktisch:
Er rijd toch niemand met meer dan 150cc, dus als dat buitengesloten word, is alleen maar verstandig, en geen uitsluiting.

- Oplossing:
Goedkoop, effectief, 'veilig', snel aan te passen

- Toepassing:
Keuring van de bak ook de snelheid meten met iemand die een GPS heeft op een vlak stukje weg van 500meter.
Als je dan nog niet de topsnelheid bereikt hebt, heb je gewoon ook niet zoveel vermogen.
'Afstellen' van de topsnelheid bijvoorbeeld door de inlaatpakking, of gasschuif begrenzing aan te passen is de verantwoordelijkheid voor de rijders. Net zoals de remmentest bijvoorbeeld.

- Tip:
Een gasschuif begrenzing is het handigst, want als je dan 'vol gas' geeft, verslikt hij zich niet.
Bij een 'te kleine inlaatpakking' kun je het gas te ver open draaien.
In het gasschuif-deksel M4 of M5 tappen, en een stuk tapeind erin draaien, contra moertje erop. Werkt heel goed! dan kun je de hoogte ook goed afstellen.

Groetjes! Bart

PostPosted: Tue Sep 14, 2010 3:43 pm
by 101peters
[quote="PhiPhi"]Kijken of ik zo een beetje raak schiet...

Wat is mijn idee? Ik denk dat er misschien een soort kwalificatie moet komen. Deze kun je bijvoorbeeld halen tijdens een rondrit (verplicht op je crossbak). Of tijdens als je naar een (2,3,4) evenement(en) gaat (bijvoorbeeld een cross ergens anders in NL), of weet ik veel hoe... dat moet nog even uitgewerkt worden. ;)
Resultaat: Het is gezelliger op bakbrommer evenementen, men wil immers kwalificeren. Mensen rijden meer met hun bak. De eendagsvliegen hebben geen inschrijving voor het NBBK. De kentekenloze bakken die toch nooit op straat gebruikt worden worden onbruikbaar op het NBBK. De echte bakbrommerrijder heeft geen enkel probleem met het behalen van een kwalificatie.
[unquote]

Briljant!
Al ben ik zelf erg slordig in het komen opdraven op allerlei evenementen, hier kan ik me toch goed in vinden!
En rijden op m'n bak doe ik toch al, dat mag best meer, puur voor de lol.
Tot slot is kwalificatie voor elk nationaal kampioenschap de gewoonste zaak.

PostPosted: Tue Sep 14, 2010 6:24 pm
by zundaap
ja kwalificatie ben ik voor! en die kun je inderdaad op een andere cross(en) kan houden.

je zou zoals je bij vrijwel alle wegrace sporten ziet, een kwalificatie houden op basis van ronde tijden.

dan hebben ze bij veel deelnemers een A en een B of soms zelf C groep
(zoals de 50 snel en 50-)
waardoor et niet uit hoeveel cc of vermogen je hebt maar hoe snelle ronden je rijdt.

hierdoor krijg je mensen die de zelfde snelheid rijden bij elkaar en zijn er minder gevaarlijke snelheids verschillen.

PostPosted: Tue Sep 14, 2010 7:49 pm
by Jan
[quote="PhiPhi"]Kijken of ik zo een beetje raak schiet...

Ik kom ook 's meeschieten, afgezaagde loop, fijne hagel; altijd raak!?

Ook ik ben eigenlijk zo'n rijder die z'n (race)bak alleen voor een paar evenementen per jaar uit de schuur trekt. Veel lol heb ik in het bouwen van iets bijzonders, hopelijk snel apparaat. Samen met bakkeniste en zus avonden sleutelen en fantaseren over die 1e prijs! Al jaren een 2e of 3e plek in de 50+ behaald, dus blijkbaar toch ook een aardige stuurmanskunst opgebouwd, hoewel een foutje mij ook niet vreemd is!?

Dat kwalificatie-idee spreekt me wel aan. Hoe precies dat vorm te geven? Aangezien het voor sommige (incluis mezelve) soms moeilijk is aanwezig te kunnen zijn op een bepaald kwalificatieweekend, lijkt me aanwezigheid (en ook rijden!) op minimaal 1 of 2 willekeurige andere evenementen een goede mogelijkheid.

Kwalificatie-aanwezigheid in combinatie met "streetlegal zijn" (alleen gekentekende bakken) lijkt me ook een mogelijkheid. Maar hiermee benadeel je mss onbedoeld een hoop mensen.

Elders op het forum las ik ook nog een goed idee om de 50 cc uit te bereiden met 85 cc viertakt. Net als in de (inter)nationale 50cc raceklasses.
Bijna al die viertaktblokken zijn eenvoudig en goedkoop uit te rusten met een 85 cc cilindertje, waarmee ze nogsteeds niet veel sneller zijn dan een gewoon, goed 50 cc tweetaktblokje.
Met dit laatste idee verklein je de 50+ klasse aanzienlijk en denk ik dat je binnen een paar jaar zult zien dat de 50+ een "natuurlijke" dood sterft. De snelheden komen wat dichter bij elkaar, het NBBK is weer voor alleen brommers en de hele boel blijft veilig en organiseerbaar voor en door onszelf!!!

Terugschieten mag, maar niet in de rug! :wink:

PostPosted: Wed Sep 15, 2010 12:11 am
by Bart
Even zonder gekheid, maar wat schiet je nou op met een kwalificatie voor de 'keuring' van je bak?

Is allemaal weer zo meningsgebonden hè, en het blijft zo toch weer hard gaan... Een kwalificatie haal ik zo, ik rij met m'n bak ook regelmatig (niet dagelijks nee, ik rij meestal te ver heen en weer daarvoor) maar komt zeker meerdere keren per maand uit de stal, en in de zomer vaak.
Toch is het eigenlijk link om hard te gaan crossen met zo'n bak van 300 kg drooggewicht...

Zo link als je het zelf maakt zal je zeggen... maar een foutje als een verkeerde inschatting, of iets even niet gezien is zo gemaakt. Zeker in een wedstrijd, waar je wel een beetje je best wilt doen om voort te maken.

Een snelheidsbeperking haalt daarom mijn inziens de veiligheid weer wat omhoog, en het brommergevoel ook, hopelijk.

Zelf heb ik al een mooi CB50 blokje liggen wat staat te popelen om een driewieler voort te baggeren. Verder rij ik gewoon met m'n grote bak over de weg. Ik denk dat het best leuk is om verschillende (ongekentekende) bakbrommers over de baan te zien rauzen, Des te meer ruimte voor creativiteit en diversiteit. Waarom niet? Laat ze maar bouwen! Met de rotterdamse cross doe ik net zo goed mee als het even uitkomt, maar dan met m'n logge bak, bijvoorbeeld. Whatever!
Wees eens blij dat er geen kenteken op hoeft, maar je lekker de vrije loop kan gaan 3 wielen met een snelheidsbeperking, zorg maar dat je op andere manieren sneller dan de rest bent! Heb je goede wegligging, of een sterk uithoudingsvermogen, kun je veel spul meenemen (boedelrace) kun je 'n hoop tractie op de weg neer plempen, laat maar zien, bakbrommerkampioenschappen!

Er zijn hier wellicht geen oren naar 'beperking' ,
maar zoals mijn kunst-studerende zusje eens schreef;
Beperking = Uitdaging

Ik zal mijn betoog niet voortzetten daar er een koelkast-koude Duvel op mij wacht.
Een fijne avond nog allen!
Bart

PostPosted: Wed Sep 15, 2010 7:31 am
by PhiPhi
Maar correct me if I'm wrong:
De NBBK gaat een beetje tenonder aan zijn eigen succes. Het wordt te groot, de organisatie begint daardoor een beetje het plezier om alles in goede banen te leiden te verliezen.

De vraag is dan ook niet zo zeer: "Hoe krijgen we de snelheid uit de bakbrommers", maar eerder: "Hoe verliezen we de groep een-dags-rijders".