Bakbromfiets restauratie:)

Post hier je links

Postby Reinier » Tue May 05, 2009 12:28 pm

bedankt!

ik ben maar een leek natuurlijk, maar t lijkt me dat als je schuin een bocht in hangt zoals bij een 2 wieler dat die krachten juist groter zijn

even over de mtx:
bij een mtx is het sowieso niet echt te vergelijken. de liggers zitten aan elkaar vast, en vandaaruit is een soort driehoek omhoog naar een scharnierpunt. dat is dus heel anders.
excuses voor de foute vergelijking etc.
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby NIX » Tue May 05, 2009 4:17 pm

Een 2 wieler heeft geen zijwaartse krachten. In een bocht wordt het wiel belast in de richting waar het de belasting kan hebben. Met een bak sleur het het wiel met grof geweld van links naar rechts en gaan je spaken niet echt lang mee. Kijk maar naar een ori Gazelle-wiel, die heeft een enorm brede naaf zodat de spaken flink ver naar buiten staan wel 3x zo breed als een normale brommer. Ga op zoek naar een gietwiel. Of naar een specialenaaf die dit wel kan hebben. Klassieke auto's hebben ook radiaal geplaatste spaken die ver naar buiten op de naaf zitten om die zijwaartse krachten op te vangen.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby knorrepot » Tue May 05, 2009 9:38 pm

gietwiel had je toch? maak me vooral zorgen over je brug...
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Reinier » Tue May 05, 2009 11:00 pm

ja me wiel is zonder spaken, maar niet gegoten geloof ik, lijkt meer plaatstaal wat in vorm is geperst en 2 vormen aan elkaar geplakt:P
maar daar weet ik niet zoveel over, t is sterk iig.

vraagje dan maar:
de orginele apollo heeft wel een verbinding tussen die 2 vorkpoten?
en raden jullie aan om dat alsnog te maken?

dan neem ik op basis daarvan of ik wel of niet nog een keer ga klussen.
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby NIX » Wed May 06, 2009 12:32 am

Ja, origineel loopt die om de bevestiging aan het frame heen. Ik snap nu wat er bedoeld werd, trouwens. Die foto's hebben een eeuwigheid nodig om te laden. Na 2 was ik het zat. Maar een verbinding vlak voor het achterwiel, dat zou voldoende stabiliteit moeten geven.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Reinier » Wed May 06, 2009 3:23 pm

oke dan doe ik dat.
wel jammer, want ik wilde t eigenlijk net weer gaan schilderen en dan alles in elkaar maken. maar t is wel beter.

denk dat t voor de keuring ook me kansen vergroot.

ik heb net een afspraak gemaakt met de vriend die zoveel al heeft gelast
ik ga dr naartoe op de bakbrommer!

net ook me claxon geinstalleerd, een autoclaxon weliswaar(A)
meer herrie is beter toch?
mijlpaal: al mijn knopjes doen het:D
verlichting, start en claxon, knipperlichten, remlicht, alles!

nogmaals bedankt voor jullie oplettendheid!
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby irmin » Wed May 06, 2009 4:29 pm

Hoi Reinier

Ik heb een kort stukje geschreven over de keuring van een bakbrommer die Bert en ik gisteren hebben laten doe bioj de RDW (gelukkig goedgekeurd). Dit vind je onder "help" in het topic "snelheidsmeter"
als laatste reply.

Wederom wil ik je op het hart drukken: zorg ervoor dat al het lelijke slechte laswerk verdwenen is voor je gaat keuren.
Op verzaagde frames zijn ze niet dol, zeker niet als het van discutabele kwaliteit is.
Gewlukkig is er een hoop te camoufeleren met die lelijke polyester kap die origineel op de apollo's zit. Gebruik die kap, netals de apollo tank.
Hoe origineler het ding eruit ziet, hoe minder kans op gezeik.

Succes.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Reinier » Wed May 06, 2009 9:10 pm

hey, ik wil naar t zelfde topic verwijzen voor een keer(anders gaat t daar heel erg off-topic worden, dat is t nu eigenlijk al)

daar staan fotos
linkje naar t zelfde album nog een keer:
http://picasaweb.google.nl/reinier.holst/BakbrommerFrame?feat=directlink

en die kap gaat er zeker op, ik vind die zelfs niet heel lelijk, maar dat ben ik.;-)

bedankt en gefeliciteerd nog!
-Reinier-
Reinier
 
Posts: 246
Joined: Sun Sep 14, 2008 12:16 pm
Location: Zeist

Postby 805 » Sun May 17, 2009 10:45 pm

nieuwe groninger :)
Image
805
 
Posts: 32
Joined: Tue Oct 31, 2006 12:21 pm

Postby knorrepot » Mon May 18, 2009 8:26 pm

8)
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

PreviousNext

Return to Foto's/Filmpjes

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron