Page 1 of 3

DIT houd me bezig... dikke lely:d

PostPosted: Sun Jun 08, 2008 10:10 pm
by Henk
Voor iedereen die het graag wil weten, of nog niet weet: ik ben m'n bak aan het verbouwen. dit is de oude situatie
Image

nog eentje, achterkant
Image

voor mij is het frame eigenlijk net te klein, ik kan niet echt lekker zitten, en zit altijd met maar 1 hand naar de buis toe om te sturen, vooral tijdens optrekken en afremmen. ik heb ondervonden dat de rug dit niet zo geweldig vind.
daarnaast zijn de ori lely voorremmen niet echt werkende te krijgen, vandaar dat ik ervoor gekozen heb hydraulisch geremd te gaan maken. (ondersteund door o.a. Kliko en Brozem en met indrukken van de NBBK)
om uiteindelijk het frame ook beter naar m'n zin te maken heb ik het zadel en de tank van een CB250NH gekocht, en erop gezet. voordeel is dat ik ook eens wat verder naar achteren kan zitten (benen strekken)

verder: uitlaat straks naar achteren, voetgas, voetrem (voor) en voetkoppeling (geen kabels meer aan de bak 8) de 4voetbak wordt dan geschakeld met de hand :P (hier wordt dan ook een hendel gemaakt voor de achterrem) ja ik weet het: nu zit je nog met 1 hand aan de bak... klopt, maar wel minder, misschien is zelfs zonder handen rijden straks mogelijk. zwenkbak gaat toch wel rechtuit.. met ijzel ook in bochten :?

paar foto's van hoe het gaat worden:
Image

m'n drukcilinder, erg ver naar voren, maar met de reden dat de leidingen dan zo kort mogelijk zijn (minder kwetsbaar)
Image

leidingen op het draaipunt:
Image

rempot met aansluiting:
Image

en nogmaals, het nieuwe zadel en de nieuwe tank: lijkt allemaal erg hoog in vergelijking met de oude situatie... heb gewoon kutfoto's genomen :P
Image

binnenkort meer!

opmerkingen, kritiek, nieuwe inzichten of lofzangen zijn allemaal welkom :o

PostPosted: Mon Jun 09, 2008 3:18 pm
by Brommert
Ziet er goed uit. Zijn dat VW Golf remmen?

PostPosted: Mon Jun 09, 2008 3:27 pm
by Henk
nee, die remmen komen van een seat marbella af... dat is zo'n panda achtig ding :D

PostPosted: Mon Jun 09, 2008 5:19 pm
by Brommert
Ah, ok. Ik dacht even dat ze van een Golf waren. Ik heb hier namelijk een setje van een Golf 1 liggen op op mijn eigen bak te monteren, en daar zitten de as tappen ook met bouten vast.

PostPosted: Mon Jun 09, 2008 6:03 pm
by Bart
Hey, ik ga ook nog andere wielen op mn bak zetten, en denk dat rond de 12 inch goed is,
Waar kan ik vinden welke wielen geschikt zijn?

fiat panda achterwielen + trommels heb ik al als advies gehad. iemand anders suggesties?

enne Henk, ziet er goed uit je bak! :) lekker stevig maken :)

Heb je nou serieus een soort van high/ low gearing dmv. die tandwielen? of...?

Bart

PostPosted: Mon Jun 09, 2008 10:47 pm
by Henk
wat die gearring betreft: nee, dit is gewoon een 43 tands waar een 53tands aan vastgelast is... ben gewoon te lui een groter tandwiel te halen.

om de breedte en de wrijving positief te beinvloeden ga ik straks een stel thuisbrengers halen van de sloop, met een paar nette bandjes erom heen, 3 stuks denk ik... zijn niet zo hoog (13 inch) en niet zo breed... dus niet teveel wrijvingsoppervlak...deze banden zijn geschikt tot 80 km/h en tot 1000 kilo meen ik... dus dat is zat.

PostPosted: Tue Jun 10, 2008 7:36 am
by Henk
om je nog een tip te geven: bij een panda zitten de astappen vast aan de achteras, en wordt de remplaat daaraan vastgebout: zorg dat je rempotten van een marbella of golf/ polo scoort, die kun je zo in z'n geheel losbouten van de achteras. succes!

PostPosted: Tue Jun 10, 2008 9:27 am
by Brommert
Maar bij VW remmen moet je dan ook weer op letten. Ik weet dat bij de Golf1 en aanverwante types de astappen met bouten vast zitten, die kan je dus gewoon van de assen af halen en op je bak bouten. Volgens mij is dat bij de 2e generatie Golf enz ook nog zo, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel zeker dat vanaf de 3e generatie de as tappen gewoon vast op de as zitten.

PostPosted: Tue Jun 10, 2008 9:53 am
by Henk
je moet er vooral op letten dat de astappen van een golf aan de voorkant vastgezet worden, terwijl mijn marbella rempotten van achteren vastgezet worden. ik heb dus geen draad hoeven tappen in de platen waar mijn rempotten tegenaan zitten. bij rempotten van een golf I of II moet dit wel. lijkt me nog best lastig dat draad echt goed strak in te tappen.

PostPosted: Tue Jun 10, 2008 8:40 pm
by Bart
Oh maak je over de metaalbewerking maar geen zorgen bij mij...

De stevigste schroefdraden in staal en aluminium zijn 'gevloeid"
Een vloeitap vervormt het materiaal in de schroefdraadvorm, in plaats van materiaal weg te snijden. Dit geeft sterker draad.
Wel iets groter voorboren. (5.5 voor M6, 7.4 voor M8, 9.4 voor M10, 11.2 voor M12 etc.)

Oh. ik doe metaalbewerking voor mn vak. (cnc frezen, lassen, monteren, bla, bla etc )

Ach, ik kijk wel op de sloop. Ik wil niet te grote wielen, anders wordt de bak zo hoog.

Groet! Bart