typegoedkeur vs zelfbouw

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

typegoedkeur vs zelfbouw

Postby irmin » Wed Dec 12, 2007 12:46 am

Ik vind het een super idee. Een frame ontwikkelen, helemaal goed.
Ik was zelf sowieso al van plan om een keer een frame zelf te maken en als zelfbouw te laten keuren. WANT.........een typegoedkeur kost knaken... veel knaken..... een typegoedkeur wordt afgegeven door TNO na technisch onderzoek. Mij staat iets bij van 13.000 euro ofzo. Ik zal mij eens werpen op het achterhalen van de kosten van een typegoedkeur.
Zelfbouw wordt gedaan door de RDW en schijnt niet duur te zijn.
Je levert op piaer een ontwerp in met vermelding van materiaal en dikte en aangeven waar de lasnaden komen. daarna kom je met een kaal frame, blank metaal en wordt de zaak gecheckt. Indien alles in orde wordt bevonden door de RDW krijgt het frame een nummer en de de vermelding eigenbouw ingeslagen. Dan kun je het ding afbouwen en ter keuring aanbieden. Dez specificaties staan in het voertuigenreglement (verplichte verlcchting, minmale remvertraging etc.). he je daaraan voldaan, dan krijg je een kenteken.
Op deze wijze zou je ook een bakmotor kunnen maken.


Zelf had ik al een plan voor een frame (deels).
Twee buizen, parallel naar voren (of voor iets uit elkaar) zodat de onderkant van het blok lekker laag kan komen te hangen. Wat betreft de stuurinrichting is dat ook handig, denk maar aan de batavus carrierframes. Een onafhankelijk verende voortrein is ook redelijk eenvoudig. Zoek op het internet naar "Hotrod front suspension" en hopla, de ontwerpen vliegen je om de oren.

Ach.... als ikm een keer een ontwerpje op papier heb (schets) dan zal ik 'm posten.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Vinz » Wed Dec 12, 2007 10:36 am

Dan moet je de vering van bijvoorbeeld een quad scoren, maar als je er veel wilt maken moet je ze toch ergens los kopen anders wordt het nogal duur.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby bart beekhuizen » Wed Dec 12, 2007 11:55 am

je kan die onafhankelijke wielophanging best zelf maken.
lekker dik en hufterproof.
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby irmin » Wed Dec 12, 2007 1:00 pm

Vinz wrote:Dan moet je de vering van bijvoorbeeld een quad scoren, maar als je er veel wilt maken moet je ze toch ergens los kopen anders wordt het nogal duur.


tja, mooie veren zijn gewoon duur. Maar niet duurder dan bladveren denk ik. En ongeveerd rijden vind ik geen optie, hahaha.
De armen etc. zijn natuurlijk allemaal zelf te lassen,
Onderdelen als bussen en fuseekogels: standaard auto materiaal gebruiken. Dan blijft de prijs het laagst. Ik rijd nu bijvoorbeeld zelf met fuseekogels van een golf type 2. Ideaal spul: ze zijn eenvoudig van de veerarm los te bouten, je hoeft geen tapse gaten te boren en op grote schaal voorradig.

Ik denk dat ik deze kerstvakantie (jaja, ik heb deze keer eens vakantie! Joepie) maar eens een beginnetje ga maken.
Aangezien ik geen verstand heb van tweetakt wordt het frame ingericht op een viertakt motor.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

RDW

Postby Vinz » Thu Dec 13, 2007 1:58 am

Op de rdw site staat dat de zelfbouw van een brommer na genoeg het zelfde als die van een motor is dus hier:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... wmotor.htm

Als nog hier voor de brommer, maar daar staat vrij weinig:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... ietsen.htm

Heb overigens het nummer van een man die over zelfbouw driewielers gaat en de keuring er van bij de rdw, die bel ik deze week wel even om te kijken wat hij nog te melden heeft.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

blok laag tussen 2 stangen

Postby Xenomobile » Thu Dec 13, 2007 11:25 am

Een laag blok tussen twee stangen, dat wil je, een laag zwaartepunt bij een driewieler doet wonderen voor de wegligging, denk er alleen wel aan dat de onderzijde van het blok dan onbeschermd is. Dat kon bij hoge stoepen, drempels, maar vooral bij races nog wel eens schade veroorzaken aan het carter. (niet ongewoon bij crossmotoren.) 'tis wel weer handig bij het verversen van de olie, nu loopt bij mij meestal de olie langs de hoofdbuis (als ik de stop er al uit geschroefd krijg.....)
Ach weet je... gewoon lekker bouwen.... Al doende leert men!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby bakbrom65 » Fri Dec 14, 2007 2:03 am

Zelfbouw wordt gedaan door de RDW en schijnt niet duur te zijn.


ongeveer 200,- euro
dus 100 zelfbouw brommers is nog goedkoper dan kosten typegoedkeur
en dan heb je pas de typegoedkeur en nog geen brommer.

Voor motorfiets is dit duurder en moet je naar rdw lelystad om te keuren .


meer info PB
bakbrom65
 
Posts: 57
Joined: Wed Jul 12, 2006 8:50 pm

Postby max » Sun Jun 21, 2009 1:00 pm

kan dit nog steeds?
Ik heb eergisteren met de RDW gebeld, en de schouwmeester vertelde mij dat je niet een zelfbouw frame kon laten keuren.

Ik snap er niets meer van.

hoelang geleden heeft iemand dit nog laten doen?
max
 
Posts: 52
Joined: Sun Jun 07, 2009 8:27 pm
Location: amsterdam

Postby Jos asd. » Sun Jun 21, 2009 3:11 pm

het gaat om de delen van het frame ,waar het framenummer nog op staat,,
dus oude orginele ooit gekeurde delen gebruiken, voor merknaam en type, anders moet je een merknaam ,met kvk. zelf regelen?
en dan nog motorisch afgestemd zijn ophet frame,en de verkeerswet.
dit alles om ermee op de openbare weg te mogen rijden.
dus met zo'n kenteken.
daar moet dit op vermeldt staan.
Jos asd.
 
Posts: 14
Joined: Fri May 22, 2009 10:16 am

Postby knorrepot » Tue Jun 23, 2009 5:14 pm

mijn ervaring (oldtimers) met de rdw is dat je net even de juiste persoon moet treffen. Probeer eens een ander station voor de gein.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam


Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron