by Bart » Sun Jan 30, 2011 12:29 am
Ik heb dit wel toegepast, voor zover mogelijk...
Destijds ingeschat en in zekere mate uitgetekend, maar echt nauwkeurig is het niet, want het feitelijke draaipunt van de fusee-kogels blijft inschatten.
De bladveren liggen wat verder uit elkaar bij mij, omdat ik grotere wielen heb. Maar alsnog voelt het zwaar met veel belading in de bak.
'centerpoint steering' heeft iedereen met een apollo eigenlijk, want de hartlijn van de bovenste fusee, door de hartlijn van de onderste komt theoretisch uit in het midden van het raakvlak van je band met de weg.
Voordeel is dat ongelijke remkracht, veroorzaakt door bijvoorbeeld minder grip met de weg, of als je tegelijk een bocht in rijd, over een steentje rijd, whatever, je niet meteen een uitslag in je stuur krijgt.
Ik denk dat naloop voor meer of minder stuurgevoel zorgt.
Met naloop krijg je namelijk ook dat je het hele gewicht een beetje moet optillen als je stuurt. (het zelfstabiliserend effect, ook teweeg gebracht door het zwenkwieltjes effect)
Maar het is wel prettig om een beetje kracht te moeten zetten om te sturen, vind ik persoonlijk. Rechtuit kan dan weer prima on-zenuwachtig.
Groet! Bart