Minimale eisen achterbrug

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Postby steckelfisch » Tue Jul 15, 2008 8:54 pm

Een eerste versie staat erop.

http://bakbrommer.steckelfisch.nl/index.php/Apollo_achterbrug

Vraag is nog even of en hoe er speciaal rekening mee gehouden moet worden met het monteren van rem-cylinders.

Ik zou nog even kunen kijken naar de mogelijkheid van een enkele
veer. Dus een beugel , een beetje schuin naar achter, en dan een veer
naar de zadelpen. Ik denk alleen dat die zadelpen dat niet erg trekt.
Last edited by steckelfisch on Tue Jul 15, 2008 10:04 pm, edited 1 time in total.
steckelfisch

Postby Henk » Tue Jul 15, 2008 9:57 pm

veersysteem met een enkele veer worden ook wel monoshocksystemen genoemd. uit ervaring weet ik dat dit niet erg lekker rijdt. dubbele vering rijdt een stuk beter! het monoshocksysteem heeft heel erg de neiging om dubbel te klappen. onder een bromfietsje werkt dat wel, maar onder een bakbrommer niet...
Henk

Postby steckelfisch » Tue Jul 15, 2008 10:03 pm

Ah....

Dat lost dan ook een 'probleem' op :-)
steckelfisch

Postby Michiel » Wed Jul 16, 2008 1:33 pm

Hier een plaatje van mijn zelfbouw achterbrug, misschien dat je er wat aan hebt.

Image
Michiel

Postby steckelfisch » Wed Jul 16, 2008 4:05 pm

oh... jazeker. Mooi. Dankejewel

De ophanging achter ziet er wel elegant uit.
Hoe heb je dat gedaan?
Zit er binnen in nog iets om de boel te stellen?
en hoe krijg je het achterwiel erin? zo zonder open achterkant?

De ophanging van je blok mag er ook wel wezen overigens.
steckelfisch

Postby NIX » Wed Jul 16, 2008 6:32 pm

Bij moderne wielen steek je de as van links naar rechts (of andersom) door de naaf. De as zit dus niet a la fietswiel min of meer vast in de naaf.

In de pijp van de achterbrug doe je bussen waar de as doorheen steekt. Aan de bussen las je wat draad. Plaatje met een gat erin achterin de brug lassen en met een moertje op het draad kun je spannen.

De brug op de foto mist dus nog een paar kleine details die er vast allang op zitten.
NIX

Postby steckelfisch » Thu Jul 17, 2008 4:22 pm

Ah. interessant.

Ik zie er ook geen kettingspanners op, een paar detail foto's zou dan wel leuk zijn :-).

Ik heb vooralsnog nog een ouderwets wiel, dus daar concentreer ik me dan maar even op. Al neem ik die verbinding van de veer op de brug wel over. Die is mooi.
steckelfisch

Postby Bart » Sat Jul 19, 2008 7:44 pm

De kettingspanner bij dit type achterbrugconstructie (ik maak mijne ook op deze manier) is simpel: neem een blokje (liefst alu) wat in de breedte richting precies in de koker past, gat erin voor de as, en naar achteren wijzend een stukje tapeind M8 ofzo (meteen wat sterker dan het dubieuze M6...) en achteraan de koker een plaatje waar een gat van 8.5 in zit, om het blokje (met gat) naar achteren te kunnen trekken.

Als je de as aandraait trek je de wanden van de koker tegen het blokje aan, en in het wiel zitten gewone kogellagers, met ertussen een afstandsbus, dus die trek je ook tegen elkaar aan, met het vastdraaien van de wielbout.

Bart
Bart

Postby Michiel » Mon Jul 21, 2008 12:30 am

Het kettingspan systeem werkt inderdaad met blokjes in de achterbrug, hierin zit weer draad getapt ( m8 ) en voor achterop de brug heb ik mooie aluminium afdekplaatjes. Deze zijn afgefreesd zodat ze een paar mm in de achterbrug vallen en mooi op hun plaats blijven zitten. Sleuven in het kokerprofiel heb ik ook laten frezen.

De achterveer ophanging heb ik gemaakt van een zelfde profiel als de achterbrug enkel heb ik de bovenkant eraf geslepen, je kan natuurlijk ook U-profiel nemen van dezelfde breedte-maat maar dit kon ik toen niet krijgen.

Binnenkort zal ik eens nieuwe foto's schieten, ondertussen is mijn achterremklauw ophanging voor de schijfrem ook klaar. 8)
Michiel

Postby steckelfisch » Tue Jul 29, 2008 10:20 am

Michiel,

Ik heb net de achter brug eraf gehaald, en heb gezien dat de bout die
er doorheen gaat, in een buisje zit. (en dat het nogal heel precies past)
Heb jij ook zoiets gedaan?

Als ik een tijdje naar je foto staar, lijkt het wel of je een moer of een
verdikking op de achtervork zelf hebt gezet. Klopt dat?

En gebruik je een staaf met draad over de hele lengte? of zit er alleen draad
op de uiteindes?
steckelfisch

PreviousNext

Return to frame O.S.