by Xenomobile » Tue Mar 02, 2010 2:16 am
Mag ik jullie erop wijzen dat een kuil in een bocht er toe kan leiden dat alleen de (op dat moment) onderste bout een trekkracht te verduren krijgt (en vice versa aan de andere kant) en dus de hele wielophanging op een m8 boutje wordt belast?
Het fenomeen breeksterkte zegt hier niet veel, men praat hier ook over afschuifkracht en dynamica i.p.v statica.
Ik zie dit op de langere termijn fout gaan.
De bouten worden nooit allemaal op de zelfde wijze belast en een simpele optelling van de vier bouten gaat dan ook absoluut niet op. Daarnaast spreekt men hier over een dynamische belasting en niet een statische. Bij statische belasting wordt geen rekening gehouden met het fenomeen vermoeiing, een vervelend natuurkundig verschijnsel waardoor ooit hele schepen gezonken zijn en assen van treinstellen doormidden gingen.
Ik vind je bak super mooi gebouwd maar op die m8 boutjes zou ik niet heel lang durven rijden, laat staan meerdere kampioenschappen. Wat is precies de afweging geweest om voor zo'n licht boutje te gaan? Het gewicht?
Waarom zit er op geen enkele standaard bakbrommer een m8 boutje? Zelf op een scootmobiel zit m12..... En reken maar dat er binnen het vakgebied industrieel ontwerpen flink naar kosten besparing wordt gekeken...
Ik kan het voor jullie op de juiste wijze berekenen, maar dan moet ik allerlei vervelende boeken openslaan en mijzelf weer aan deze materie dwingen, maar neem van mij aan: Ik zou hier niet graag mee rijden......
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.