Zelfbouwprojectielen

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Postby NIX » Tue Mar 02, 2010 1:18 pm

En even in jip en janneke taal: In een bocht heb je wat G-krachten, maar kijk eens naar de hefboomwerking vanaf de onderkant van de band tot het erste vast punt op de naaf en dan de afstand van dat punt naar de bout? En in een bocht nog eens en buts erbij? Dan praat je al gauw over een enorme belasting. Ik zou ook M12 oid kiezen, al was het om de race uit te kunnen rijden.

Overigens, verder vind ik het echt en hele coole bak, zeker moet die dubbele wishbone voorwielophanging en dat frame. Maar een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. En dat zijn nu absoluut je wielbevestigingnen.
NIX

Postby zundaap » Tue Mar 02, 2010 2:40 pm

deze bouten zitten er in om dat deze orgineel in de naaf zitten,
dit zit het zelfde gemonteerd als bij een yamaha raptor 800cc quad,

voordegene die ooit die dingen in een wedstrijd over een motorcross baan hebben zien vliegen heb ik er wel vertrouwen in dat et wel vast blijft zitten bij een brommer
want tja, zo hard gaan we eigelijk niet...

en warom zelfs die scoot dingen ze wel gebruiken,
anders moeten ze andere wielen gebruiken dan andere merken en dat is veel duurder dan een paar bouten.

en heeft iemand wel is de wielbouten zien afbreken?
(bijna door gerotte bakbrommers met verrot gedraaitd schroefdraad en 30 jaar oude wielbouten tellen niet)
zundaap

Postby Xenomobile » Tue Mar 02, 2010 11:34 pm

Hmmm....
Ik ben net bezig met de aanschaf van een complete Motorquad voorwielophanging.....
Dus zit ik straks ook vast aan de zo door mij afgekraakte m8 boutjes?
Ik blijf het een eng idee vinden, maar ik heb nu wel een hele goeie deal voor een compleet setje....
Ga er toch voor!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby knorrepot » Wed Mar 03, 2010 10:20 am

quote:
en heeft iemand wel is de wielbouten zien afbreken?
(bijna door gerotte bakbrommers met verrot gedraaitd schroefdraad en 30 jaar oude wielbouten tellen niet)

Ja, bij een nissan primera, niet perse een onderbemeten maar een beproefde wielophanging lijkt me, waren wel de bouten vergeten op moment te zetten. blijkbaar wat losgewrikt en pats, in een "sportieve bocht" alle vier door ze midden.

maar vind het wel spannend, ook al hoort het bij een quad zo. het is wel dat de bouten redelijk gezamelijk het werk doen. Bij een hobbeltje of kuil in een bocht, drukt juist het wiel tegen de naaf, en zal de onderste bout minder last hebben, eerder de bovenste, halverwege gesteunt door de middelste 2. Het wiel in de binnenbocht heeft het zwaarder, die wil eraf getrokken worden, maar daar staat niet zoveel druk op, weten we allemaal, of je moet een erg goede bakkenist hebben natuurlijk.

Ben wel benieuwd naar je berekeningen Xenomobile... :D
Ben
knorrepot

Postby Reinier » Wed Mar 03, 2010 10:34 pm

het leek mij ook al sterk dat 1 bout alle kracht zou dragen, daarom draai je er ook meerdere in... maar goed ik ben natuurlijk slechts een leek.
en ik rijd op VW wielbouten, dus ik vertrouw t allemaal wel xD
-Reinier-
Reinier

Postby Xenomobile » Thu Mar 04, 2010 11:33 am

Back on topic:

Irmin Succes vandaag!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby irmin » Thu Mar 04, 2010 5:27 pm

thanx

En goed nieuws (voor mij dan, voor overige weggebruikers weet ik niet): de RDW heeft m'n frame voorzien van een prachtig VIN (framenummer)!
Ik kan dus lekker verder gaan bouwen.
:D

Maar eerst vanavond lekker headbangen bij Obituary en achterlijk veel bier gaan drinken om het te vieren.
irmin

wielbouten

Postby 10.000 » Thu Mar 04, 2010 5:43 pm

Ik denk dat wielbouten die fabrieks-gemonteerd zijn, rustig kunt vertrouwen, maar dit alleen als je de rest van het voertuig vrijwel onaangetast gebruikt, dwz: niet overbelast of door welke reden dan ook het voertuig anders gebruikt waarvoor het bedoeld is. Meestal is het voertuig getest en dit in de extreme omstandigheden bij (normaal gebruik.)

Allerlij factoren kunnen een negative invloed hebben op je wielbouten:
van de oorspronkelijke band diameter naar een grotere, kan een nadelige invloed hebben op je wielbouten, er kan hierbij een grotere kracht op de bouten ontstaan dan bij oorspronkelijke wiel of band.

Ook bij montage van andere velg moet je erg opletten dat er bij je nieuwe velg de pasrand overeen komt met die van je naaf. Als hier teveel speling opzit gaat er ineens heel veel kracht naar je bouten toe, dze hebben dan veel te voorduren en zullen uiteindelijk maar zeer zeker loskomen en kapot gaan. B.V. Apollo heeft niet echt een goede pasrand vanuit de fabriek, hierom hebben ze gekozen om dikke M14 met coniche passing. Daarom lijkt M8 heel klein, dat hoet niet klein te zijn, maar als je dat gewent bent is M8 Heeeeeel klein.Denk ik?

Ook opletten bij vervangen van wielbouten, je kunt niet zomaar een 8mm bout vervangen voor een andere 8mm bout. Je hebt hier verschillende kwaliteit is. Ga er van uit dat die van de gamma niet geschikt zijn en kijk vooral wat er op de bout staat, soms staat er niets op, het is verstandig om een 10.9 0f 12.9 kwaliteit te nemen. Deze worden vaak gebruikt bij dit soort delen.

Er zijn allemaal andere factoren die bij het ombouwen of verbouwen van je voertuig met gebruik van bestaande onderdelen invloed hebben op de levensduur van onderdelen.(voordelig/en nadelig) Ga na bij verandering wat er anders gebeurd dan bij normaal gebruik, en weeg het af of het zou kunnen op de b.b.

Gr. 10.000
10.000

Postby Xenomobile » Sat Apr 17, 2010 1:08 pm

Jij had nog nooit aan de grond gezeten?

HAHAHA!
;-)
Image

Groet Wout!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby zundaap » Sun Apr 18, 2010 9:59 pm