Xenomobile wrote:Ik rijd al jaren met een blokwisselsysteem, de vaste ophanging is voor Simson, maar met een insert uitermate geschikt voor een Honda CB blok, er scheurt niets. De ijzeren insert is ook echt wel sterker dan het Aluminium carter, dus als er iets scheurt dan is dat het carter. Het is vooral heel belangrijk ook de voorste ophangpunten van het blok te gebruiken, dit om het moment van de excentrische ketting op te heffen.
Enne Bart als alles steeds scheurt wordt het wellicht eens tijd een lascursus te overwegen?
je gaat mij nl. niet vertellen dat op jouw 124 cc-tje meer kracht staat dan op een Yamaha V-max motor, en die blokken flikkeren ook niet bij iedere bocht onder de fiets vandaan...
Maar inderdaad heb ik ook al succesvol geexpirimenteerd met een slede systeem, een U-profiel over mijn hoofdbuis heen waarop de gehele motorophanging is gemonteerd, alle blokken rust je uit met hetzelfde u-profiel, waardoor je snel kunt wisselen. Je kunt de slede zelfs verstelbaar maken waardoor je je ketting kunt spannen....
Ik heb dan nog het probleem van de kant van de ketting... Bij Simson ( maar ook bij Sachs (5v- 6v)) blokken zit de ketting rechts en bij honda en zundapp bv. links, ik moet dus ook telkens mijn achterwiel omdraaien als ik wissel, en dat is niet fijn, kost meer tijd (vooral omdat ik een motorkettingspanner heb en het remsysteem dan ook aan de andere kant komt.) Vandaar dat ik op de cross Rotterdam met mijn cb-blokje meepruttelde... De oude zelfbouw van Vincent (10.000, nu in bezit van Arno) had vroeger ook zo'n slede systeem geloof ik, werkte prima!
nou een lascursus hoef ik echt niet meer, (jaar op een scheepswerf als lasser) het aluminium scheurt, en de bouten breken af. dit is te wijten aan het overbemeten blok, dat origineel ontworpen is voor 60cc, en onder een brommertje hangt. mijn 124cc komt vanonder een 60kg crossbrommertje en moet nu af en toe ruim 700 kg voort drukken, (ik draai ook regelmatig lagers en versnellingsbakken aan stront) het laswerk is wel goed, of het blok moet MEER vast. of ik moet rustiger rijden..... het eerste dus..
maar ik denk niet dat we dat frame moeten berekenen op een bart beekhuizen die er 13pk in hangt en er vervolgens een ton mee gaat vervoeren.
dat doe ik dan zelf wel.
als in het frame maar ruimte genoeg is voor een standaard 4 takt is.
ik heb veel verschillende systemen gezien om het blok bast te zetten in apollo;
-op de achterbrug meeverend frame verlengd,(irmin)
-koud op het frame frame verlengd (koen en bep)
-steun van stuurpenm naar zadelpen daar blok onder(andor)
-koud op frame in schoren bij framenummer ogen ogen en plaat onder het blok. en steun naar tank toe en frame niet verlengd(ikzelf)