Xenomobile wrote:Ik rijd al jaren met een blokwisselsysteem, de vaste ophanging is voor Simson, maar met een insert uitermate geschikt voor een Honda CB blok, er scheurt niets. De ijzeren insert is ook echt wel sterker dan het Aluminium carter, dus als er iets scheurt dan is dat het carter. Het is vooral heel belangrijk ook de voorste ophangpunten van het blok te gebruiken, dit om het moment van de excentrische ketting op te heffen.
Enne Bart als alles steeds scheurt wordt het wellicht eens tijd een lascursus te overwegen?
je gaat mij nl. niet vertellen dat op jouw 124 cc-tje meer kracht staat dan op een Yamaha V-max motor, en die blokken flikkeren ook niet bij iedere bocht onder de fiets vandaan...
Maar inderdaad heb ik ook al succesvol geexpirimenteerd met een slede systeem, een U-profiel over mijn hoofdbuis heen waarop de gehele motorophanging is gemonteerd, alle blokken rust je uit met hetzelfde u-profiel, waardoor je snel kunt wisselen. Je kunt de slede zelfs verstelbaar maken waardoor je je ketting kunt spannen....
Ik heb dan nog het probleem van de kant van de ketting... Bij Simson ( maar ook bij Sachs (5v- 6v)) blokken zit de ketting rechts en bij honda en zundapp bv. links, ik moet dus ook telkens mijn achterwiel omdraaien als ik wissel, en dat is niet fijn, kost meer tijd (vooral omdat ik een motorkettingspanner heb en het remsysteem dan ook aan de andere kant komt.) Vandaar dat ik op de cross Rotterdam met mijn cb-blokje meepruttelde... De oude zelfbouw van Vincent (10.000, nu in bezit van Arno) had vroeger ook zo'n slede systeem geloof ik, werkte prima!