nog een idee

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

nog een idee

Postby steckelfisch » Tue Dec 11, 2007 10:43 pm

Ik heb nu een gazelle/appolo met een zundap blokje. Daar wil ik asap (na controle door de RDW) een honda 4 takt (70 cc) op kwijt.

Wat ik alvast gesteld heb, is dat dat erg krap gaat worden. Wat ik zou willen zien is dus een soort van 'standaard' manier om er een blok aan te bevestigen. (of een beperkte set van blokken).

Geen idee of dit zinnig is overigens, het idee van zelf je blok kunen kiezen/wisslen zonder snij en las werk staat mij wel aan.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Amro » Tue Dec 11, 2007 10:52 pm

Een soort slede-systeem ? Sjoemel heeft dat ook, dacht ik.
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby steckelfisch » Wed Dec 12, 2007 10:04 am

of 1 of 2 ophang punten waar met de juiste verlopen een blok aan opgehangen kan worden.

Ik weet niet of de krachten die op het sostale ophang systeem staan wel toe kunnen laten dat dat op een wat genutselde manier opgeangen word. Mischien is zo'n directe ophanging wel minimaal nodig voor de veiligeheid.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby bart beekhuizen » Wed Dec 12, 2007 11:59 am

steckelfisch wrote:of 1 of 2 ophang punten waar met de juiste verlopen een blok aan opgehangen kan worden.

Ik weet niet of de krachten die op het sostale ophang systeem staan wel toe kunnen laten dat dat op een wat genutselde manier opgeangen word. Mischien is zo'n directe ophanging wel minimaal nodig voor de veiligeheid.
ik rijd met een 124cc 4 takt(+/-12pk), en tot nu toe is het mij nog niet gelukt een 100% betrouwbare ophanging te maken, dat motorblok breekt iederekeer uit zijn ophanging... (nu rijd ik ook wel erg lomp...) de krachten die op de ophanging komen zijn wel erg groot als je veel cc rijd. zowizo moet er een motorketting op "ons" ontwerp komen.
ik rijd daar al een tijd mee en dat bevalt prima, de dikste brommerkettingen knapte als ik gewoon volgas gaf, met alle gevolgen van dien.
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby steckelfisch » Wed Dec 12, 2007 12:26 pm

Heb je mischien voorbeelden (foto's, tekeningen) van wat je geprobeerd hebt?

(documetneren is het belanrijkste als je op deze manier samen iets wilt bouwen :-) )
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

blokwisselsysteem

Postby Xenomobile » Thu Dec 13, 2007 11:42 am

Ik rijd al jaren met een blokwisselsysteem, de vaste ophanging is voor Simson, maar met een insert uitermate geschikt voor een Honda CB blok, er scheurt niets. De ijzeren insert is ook echt wel sterker dan het Aluminium carter, dus als er iets scheurt dan is dat het carter. Het is vooral heel belangrijk ook de voorste ophangpunten van het blok te gebruiken, dit om het moment van de excentrische ketting op te heffen.
Enne Bart als alles steeds scheurt wordt het wellicht eens tijd een lascursus te overwegen? ;-) je gaat mij nl. niet vertellen dat op jouw 124 cc-tje meer kracht staat dan op een Yamaha V-max motor, en die blokken flikkeren ook niet bij iedere bocht onder de fiets vandaan...
Maar inderdaad heb ik ook al succesvol geexpirimenteerd met een slede systeem, een U-profiel over mijn hoofdbuis heen waarop de gehele motorophanging is gemonteerd, alle blokken rust je uit met hetzelfde u-profiel, waardoor je snel kunt wisselen. Je kunt de slede zelfs verstelbaar maken waardoor je je ketting kunt spannen....
Ik heb dan nog het probleem van de kant van de ketting... Bij Simson ( maar ook bij Sachs (5v- 6v)) blokken zit de ketting rechts en bij honda en zundapp bv. links, ik moet dus ook telkens mijn achterwiel omdraaien als ik wissel, en dat is niet fijn, kost meer tijd (vooral omdat ik een motorkettingspanner heb en het remsysteem dan ook aan de andere kant komt.) Vandaar dat ik op de cross Rotterdam met mijn cb-blokje meepruttelde... De oude zelfbouw van Vincent (10.000, nu in bezit van Arno) had vroeger ook zo'n slede systeem geloof ik, werkte prima!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby steckelfisch » Thu Dec 13, 2007 12:52 pm

De motor ophang van mijn gazelle is ook vast op de achterbrug.

Het voordeel is dat het blok altijd statisch is ten opzichte van het achterwiel.
Dus een contante kettingspanning.

Hoe zit het met een vaste positie van het blok op het frame? Zijn daar
standaard constructies voor?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: blokwisselsysteem

Postby bart beekhuizen » Thu Dec 13, 2007 2:24 pm

Xenomobile wrote:Ik rijd al jaren met een blokwisselsysteem, de vaste ophanging is voor Simson, maar met een insert uitermate geschikt voor een Honda CB blok, er scheurt niets. De ijzeren insert is ook echt wel sterker dan het Aluminium carter, dus als er iets scheurt dan is dat het carter. Het is vooral heel belangrijk ook de voorste ophangpunten van het blok te gebruiken, dit om het moment van de excentrische ketting op te heffen.
Enne Bart als alles steeds scheurt wordt het wellicht eens tijd een lascursus te overwegen? ;-) je gaat mij nl. niet vertellen dat op jouw 124 cc-tje meer kracht staat dan op een Yamaha V-max motor, en die blokken flikkeren ook niet bij iedere bocht onder de fiets vandaan...
Maar inderdaad heb ik ook al succesvol geexpirimenteerd met een slede systeem, een U-profiel over mijn hoofdbuis heen waarop de gehele motorophanging is gemonteerd, alle blokken rust je uit met hetzelfde u-profiel, waardoor je snel kunt wisselen. Je kunt de slede zelfs verstelbaar maken waardoor je je ketting kunt spannen....
Ik heb dan nog het probleem van de kant van de ketting... Bij Simson ( maar ook bij Sachs (5v- 6v)) blokken zit de ketting rechts en bij honda en zundapp bv. links, ik moet dus ook telkens mijn achterwiel omdraaien als ik wissel, en dat is niet fijn, kost meer tijd (vooral omdat ik een motorkettingspanner heb en het remsysteem dan ook aan de andere kant komt.) Vandaar dat ik op de cross Rotterdam met mijn cb-blokje meepruttelde... De oude zelfbouw van Vincent (10.000, nu in bezit van Arno) had vroeger ook zo'n slede systeem geloof ik, werkte prima!
nou een lascursus hoef ik echt niet meer, (jaar op een scheepswerf als lasser) het aluminium scheurt, en de bouten breken af. dit is te wijten aan het overbemeten blok, dat origineel ontworpen is voor 60cc, en onder een brommertje hangt. mijn 124cc komt vanonder een 60kg crossbrommertje en moet nu af en toe ruim 700 kg voort drukken, (ik draai ook regelmatig lagers en versnellingsbakken aan stront) het laswerk is wel goed, of het blok moet MEER vast. of ik moet rustiger rijden..... het eerste dus..
:roll:
maar ik denk niet dat we dat frame moeten berekenen op een bart beekhuizen die er 13pk in hangt en er vervolgens een ton mee gaat vervoeren.
dat doe ik dan zelf wel.

als in het frame maar ruimte genoeg is voor een standaard 4 takt is.

ik heb veel verschillende systemen gezien om het blok bast te zetten in apollo;
-op de achterbrug meeverend frame verlengd,(irmin)
-koud op het frame frame verlengd (koen en bep)
-steun van stuurpenm naar zadelpen daar blok onder(andor)
-koud op frame in schoren bij framenummer ogen ogen en plaat onder het blok. en steun naar tank toe en frame niet verlengd(ikzelf)
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Re: blokwisselsysteem

Postby steckelfisch » Thu Dec 13, 2007 2:34 pm

bart beekhuizen wrote:
Xenomobile wrote:ik heb veel verschillende systemen gezien om het blok bast te zetten in apollo;
-op de achterbrug meeverend frame verlengd,(irmin)
-koud op het frame frame verlengd (koen en bep)
-steun van stuurpenm naar zadelpen daar blok onder(andor)
-koud op frame in schoren bij framenummer ogen ogen en plaat onder het blok. en steun naar tank toe en frame niet verlengd(ikzelf)


Foto's/tekeningen/Afbeeldingen?

Ik heb niet bij alle termen een voorstelling parraat.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby rubberduck » Mon Feb 04, 2008 5:47 pm

een bakbrommer andersom zou ook niet verkeert zijn
dat de bak achter je zit zou een hoop constructie schelen
en je hoeft niet meer bang te zijn dat je niet over je lading heen kan kijken
bestaat er eigenlijk zo iets ?? :shock:
rubberduck
 
Posts: 41
Joined: Wed Apr 25, 2007 6:09 pm
Location: uithoorn

Next

Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron