Page 1 of 1

typegoedkeur vs zelfbouw

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 12:46 am
by irmin
Ik vind het een super idee. Een frame ontwikkelen, helemaal goed.
Ik was zelf sowieso al van plan om een keer een frame zelf te maken en als zelfbouw te laten keuren. WANT.........een typegoedkeur kost knaken... veel knaken..... een typegoedkeur wordt afgegeven door TNO na technisch onderzoek. Mij staat iets bij van 13.000 euro ofzo. Ik zal mij eens werpen op het achterhalen van de kosten van een typegoedkeur.
Zelfbouw wordt gedaan door de RDW en schijnt niet duur te zijn.
Je levert op piaer een ontwerp in met vermelding van materiaal en dikte en aangeven waar de lasnaden komen. daarna kom je met een kaal frame, blank metaal en wordt de zaak gecheckt. Indien alles in orde wordt bevonden door de RDW krijgt het frame een nummer en de de vermelding eigenbouw ingeslagen. Dan kun je het ding afbouwen en ter keuring aanbieden. Dez specificaties staan in het voertuigenreglement (verplichte verlcchting, minmale remvertraging etc.). he je daaraan voldaan, dan krijg je een kenteken.
Op deze wijze zou je ook een bakmotor kunnen maken.


Zelf had ik al een plan voor een frame (deels).
Twee buizen, parallel naar voren (of voor iets uit elkaar) zodat de onderkant van het blok lekker laag kan komen te hangen. Wat betreft de stuurinrichting is dat ook handig, denk maar aan de batavus carrierframes. Een onafhankelijk verende voortrein is ook redelijk eenvoudig. Zoek op het internet naar "Hotrod front suspension" en hopla, de ontwerpen vliegen je om de oren.

Ach.... als ikm een keer een ontwerpje op papier heb (schets) dan zal ik 'm posten.

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 10:36 am
by Vinz
Dan moet je de vering van bijvoorbeeld een quad scoren, maar als je er veel wilt maken moet je ze toch ergens los kopen anders wordt het nogal duur.

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 11:55 am
by bart beekhuizen
je kan die onafhankelijke wielophanging best zelf maken.
lekker dik en hufterproof.

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 1:00 pm
by irmin
Vinz wrote:Dan moet je de vering van bijvoorbeeld een quad scoren, maar als je er veel wilt maken moet je ze toch ergens los kopen anders wordt het nogal duur.


tja, mooie veren zijn gewoon duur. Maar niet duurder dan bladveren denk ik. En ongeveerd rijden vind ik geen optie, hahaha.
De armen etc. zijn natuurlijk allemaal zelf te lassen,
Onderdelen als bussen en fuseekogels: standaard auto materiaal gebruiken. Dan blijft de prijs het laagst. Ik rijd nu bijvoorbeeld zelf met fuseekogels van een golf type 2. Ideaal spul: ze zijn eenvoudig van de veerarm los te bouten, je hoeft geen tapse gaten te boren en op grote schaal voorradig.

Ik denk dat ik deze kerstvakantie (jaja, ik heb deze keer eens vakantie! Joepie) maar eens een beginnetje ga maken.
Aangezien ik geen verstand heb van tweetakt wordt het frame ingericht op een viertakt motor.

RDW

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 1:58 am
by Vinz
Op de rdw site staat dat de zelfbouw van een brommer na genoeg het zelfde als die van een motor is dus hier:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... wmotor.htm

Als nog hier voor de brommer, maar daar staat vrij weinig:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... ietsen.htm

Heb overigens het nummer van een man die over zelfbouw driewielers gaat en de keuring er van bij de rdw, die bel ik deze week wel even om te kijken wat hij nog te melden heeft.

blok laag tussen 2 stangen

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 11:25 am
by Xenomobile
Een laag blok tussen twee stangen, dat wil je, een laag zwaartepunt bij een driewieler doet wonderen voor de wegligging, denk er alleen wel aan dat de onderzijde van het blok dan onbeschermd is. Dat kon bij hoge stoepen, drempels, maar vooral bij races nog wel eens schade veroorzaken aan het carter. (niet ongewoon bij crossmotoren.) 'tis wel weer handig bij het verversen van de olie, nu loopt bij mij meestal de olie langs de hoofdbuis (als ik de stop er al uit geschroefd krijg.....)
Ach weet je... gewoon lekker bouwen.... Al doende leert men!

PostPosted: Fri Dec 14, 2007 2:03 am
by bakbrom65
Zelfbouw wordt gedaan door de RDW en schijnt niet duur te zijn.


ongeveer 200,- euro
dus 100 zelfbouw brommers is nog goedkoper dan kosten typegoedkeur
en dan heb je pas de typegoedkeur en nog geen brommer.

Voor motorfiets is dit duurder en moet je naar rdw lelystad om te keuren .


meer info PB

PostPosted: Sun Jun 21, 2009 1:00 pm
by max
kan dit nog steeds?
Ik heb eergisteren met de RDW gebeld, en de schouwmeester vertelde mij dat je niet een zelfbouw frame kon laten keuren.

Ik snap er niets meer van.

hoelang geleden heeft iemand dit nog laten doen?

PostPosted: Sun Jun 21, 2009 3:11 pm
by Jos asd.
het gaat om de delen van het frame ,waar het framenummer nog op staat,,
dus oude orginele ooit gekeurde delen gebruiken, voor merknaam en type, anders moet je een merknaam ,met kvk. zelf regelen?
en dan nog motorisch afgestemd zijn ophet frame,en de verkeerswet.
dit alles om ermee op de openbare weg te mogen rijden.
dus met zo'n kenteken.
daar moet dit op vermeldt staan.

PostPosted: Tue Jun 23, 2009 5:14 pm
by knorrepot
mijn ervaring (oldtimers) met de rdw is dat je net even de juiste persoon moet treffen. Probeer eens een ander station voor de gein.