Page 1 of 1

Lassen vs (de)montabel

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 10:00 am
by steckelfisch
zijn er ook technische bezwaren tegen zoveel mogelijk alles (de)montabel ontwerpen?

Laatst zoeits gezien op Dicovery, betreffende Landrovers. In wat er nog van
mij bij staat realtief makkelijk in en uit elkaar te halen. Ik vindt dat ook wel elegant aan mijn Gazelle: devoor as kan er af gemonteerd worden, en de achter brug ook. De stuur inrichting dan weer niet , helaas. (daar heb ik nu wat ruimte zitten)

Re: Lassen vs (de)montabel

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 12:07 pm
by bart beekhuizen
steckelfisch wrote:zijn er ook technische bezwaren tegen zoveel mogelijk alles (de)montabel ontwerpen?

Laatst zoeits gezien op Dicovery, betreffende Landrovers. In wat er nog van
mij bij staat realtief makkelijk in en uit elkaar te halen. Ik vindt dat ook wel elegant aan mijn Gazelle: devoor as kan er af gemonteerd worden, en de achter brug ook. De stuur inrichting dan weer niet , helaas. (daar heb ik nu wat ruimte zitten)
ja inderdaad, zoveel mogelijk demontabel, handig met vervanging van kromme of kapotte onderdelen. en ook zoveel mogelijk bereikbaar bij bijvoorbeeld de behandeling van roest, neem het bekende apollo-gat onder de stuurpen, en de bedrading door het frame zodat er vocht bij kan. (bedrading dus beschermd maar bereikbaar met de kwast...)

demontabel

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 11:56 am
by Xenomobile
De nadelen van demontabel ontwerpen (DFD... Design for dissasembly) die ik kan bedenken:
- gevaar van lostrillen
- ingewikkeldere sterkteberekeningen (incl. aandraaimomenten)
- grotere kans op vermoeiing en plastische vervorming van materialen
- kans op bevestigingspunten op moeilijk bereikbare plaatsen
- arbeidsintensievere productie (bij hogere productieaantallen duurder)
- een bout gaat door een gat, in dat gat kan water komen.... Roest.

Re: demontabel

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 2:33 pm
by bart beekhuizen
Xenomobile wrote:De nadelen van demontabel ontwerpen (DFD... Design for dissasembly) die ik kan bedenken:
- gevaar van lostrillen
- ingewikkeldere sterkteberekeningen (incl. aandraaimomenten)
- grotere kans op vermoeiing en plastische vervorming van materialen
- kans op bevestigingspunten op moeilijk bereikbare plaatsen
- arbeidsintensievere productie (bij hogere productieaantallen duurder)
- een bout gaat door een gat, in dat gat kan water komen.... Roest.

ja in alle punten heb je gelijk. een combinatie dus, ik blijf er bij dan we kwa constructie van een apollo uit moeten gaan. alleen dus geen kokerbalk