motorbak: keuring RDW

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

motorbak: keuring RDW

Postby irmin » Fri Dec 21, 2007 12:21 pm

Zoals duidelijk moge zijn wil ik uiteindelijk een bak laten keuren als zelfbouw.
Nu vroeg ik me af: mag je met je B-rijbewijs een bakmotor rijden? Net als een trike?
In dat geval zou laten keuren als motor een interessant idee zijn. (motorrijbewijs wil ik ook wel, maar dat klomt later, vreesik).
Last edited by irmin on Tue Jan 29, 2008 4:17 pm, edited 1 time in total.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby bakbrom65 » Fri Dec 21, 2007 9:46 pm

b. motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm³ en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
bakbrom65
 
Posts: 57
Joined: Wed Jul 12, 2006 8:50 pm

Postby irmin » Sun Jan 27, 2008 12:22 pm

de kriebels zijn nu toch wel echt ingslagen (zal het naderende voorjaar zijn.)
Ik ga maar eens een afspraak maken bij de RDW in lelystad. Kijken of ze me wat kunnen vertrellen over het keuren van driewielers.
En als dat gesprek een beetje hoopvol verloopt ga ik proberen om een frame te bouwen om als motordriewielr te laten keuren.

Het belangrijkste dat ik tot nu toe gevonden heb is dat ik moet zorgen dat het totaal gewicht onder de 400 kilo blijft. Dan is-ie niet APK-plichtig, hahaha.

Maargoed, mocht het er idd van komen dan zal ik jullie hier op de hoogte houden van bouw en procedures.
Het ontwerp zit al in m'n hoofd en op lelijke schetsjes. Maar uiteindelik zal ik toch eerst een leuk motorblok moeten hebben ivm alle maten.
Ik zat zelf al te loeren naar een honda NX250 (rustig aan beginnen), een soort enduro ding.. Watergekoeld 4-takt blok, eenpitter, 6 versnellingen en naar verluidt zeer zuinig. Of iets wat daar op lijkt

Axchg, aan al dit gebabbel hebben jullie ook niks, eerst maar eens wat concreets doen, dan horen jullie meer.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby irmin » Tue Jan 29, 2008 4:28 pm

ik heb effe de topictitel veranderd.
Welnu, ik heb contact gehad met de RDW
De toelatingsprocedure bestaat uit twee delen en behelst niet meer dan op de site vermeld.

1. Framekeuring. Ik moet m'n frame aanbieden aan de RDW (dit kan in Waddinxveen, Venlo, Zwolle of Roosendaal). Ze keuren het frame op stevigheid. Hiervoor bestaan maar een paar harde keuringscriteria. Waar ze gestructureerd naar kijken zijn de lasnaden en het gebruikte materiaal. De keurmeester maakt verder qua constructie op het oog :shock: een inschatting of het frame sterk genoeg is. Vinden ze het OK dan krijgt het frame een zelfbouwnummer ingeslagen en bijbehorende documenten.
Oja, ik moet aantonen dat het zelfbouw is, bv met een fotorapportage. That's it. Het frame is dan straatlegaal.

2. Na afbouw wordt het ding gekeurd in lelystad. De algemene eisen zoals die voor elke driewieler gelden zijn dan van toepassing: voldoende remvertraging, goedgekeurde koplamp, knippers, correct werkende veerinstallatie, dat soort zaken.

Hieruit concludeer ik dat dit toch te doen moet zijn?
Gezien de tijd en het geld wordt het een project dat een lange termijn zal gaan beslaan, maar ik hou jullie op de hoogte.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Amro » Tue Jan 29, 2008 8:25 pm

Cool !! :D

En we willen ook foto's, hehehe
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby Vinz » Thu Jan 31, 2008 12:23 pm

Dus meer dan 50cc met autorijbewijs?
En is dat dan met helm, zonder helm, riem :shock: ??
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby irmin » Thu Jan 31, 2008 11:12 pm

Vinz wrote:Dus meer dan 50cc met autorijbewijs?
En is dat dan met helm, zonder helm, riem :shock: ??

dat wordt zonder riem en met helm en autorijbewijs
net als een trike zonder riem
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Giel » Fri Feb 01, 2008 11:13 am

Gaaf hoor. Hopen dat het gaat lukken!
250cc zonder helm lijkt me erg gevaarlijk. Ik zou het zwaartepunt zo laag mogelijk maken.

succes met bouwen, en met foto's maken 8)

Gilian
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby Io » Sun Feb 03, 2008 10:14 pm

irmin wrote:ik heb effe de topictitel veranderd.
Welnu, ik heb contact gehad met de RDW
De toelatingsprocedure bestaat uit twee delen en behelst niet meer dan op de site vermeld.

1. Framekeuring. Ik moet m'n frame aanbieden aan de RDW (dit kan in Waddinxveen, Venlo, Zwolle of Roosendaal). Ze keuren het frame op stevigheid. Hiervoor bestaan maar een paar harde keuringscriteria. Waar ze gestructureerd naar kijken zijn de lasnaden en het gebruikte materiaal. De keurmeester maakt verder qua constructie op het oog :shock: een inschatting of het frame sterk genoeg is. Vinden ze het OK dan krijgt het frame een zelfbouwnummer ingeslagen en bijbehorende documenten.
Oja, ik moet aantonen dat het zelfbouw is, bv met een fotorapportage. That's it. Het frame is dan straatlegaal.

2. Na afbouw wordt het ding gekeurd in lelystad. De algemene eisen zoals die voor elke driewieler gelden zijn dan van toepassing: voldoende remvertraging, goedgekeurde koplamp, knippers, correct werkende veerinstallatie, dat soort zaken.

Hieruit concludeer ik dat dit toch te doen moet zijn?
Gezien de tijd en het geld wordt het een project dat een lange termijn zal gaan beslaan, maar ik hou jullie op de hoogte.


Hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden (de keuringen zelf bedoel ik dan). Hebben ze ook een indicatie gegeven wat die kosten ongeveer zijn?
User avatar
Io
 
Posts: 83
Joined: Fri Oct 28, 2005 3:18 pm
Location: Noorden

Postby Michiel » Mon Feb 04, 2008 2:09 am

Onderstaande informatie heb ik van het motor-forum.nl gehaald, weet dus niet 100% zeker of het klopt maar het zal een goede indicatie van de kosten geven.

Hier alle kosten die je maakt als je zelf een motor gaat bouwen.


Waddinxveen

Frame keuring €87,-
Chassis nr inslaan €84,-
Op naam zetten €9,-

Lelystad
Keuren van de complete motor als die klaar is €409,-
Eventuele herkeuring €116,-

Douane
BPM - Dit word berekend aan de hand van de bonnen die je overlegd.
Dus van alles wat je koopt (metaal, verlichting, verf) of wat je laat doen, moet je
de bonnen bewaren.
De tweede handspullen die je gebruikt zoals een motor waar je het blok, voorvork,
wielen, enz van gebruikt moet je een reeële schating maken, dus wat je ervoor
betaald heb.
Over dit alles moet je de BPM betalen.
Zit je onder de €2200,- betaal je 10,2%
En zit je boven de €2200,- dan betaal je 20,7 %
User avatar
Michiel
 
Posts: 45
Joined: Tue May 08, 2007 6:02 pm
Location: Krimpen a/d IJssel

Next

Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron