Hardtail?

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Hardtail?

Postby Tuur » Mon Feb 11, 2008 7:42 pm

Ik vroeg me af of er ook meer mensen zijn die hebben nagedacht over een hardtail bakbrommer?
Speelde zelf met het idee om een hardtail bak te maken, maar dan met en scharnierpunt voor de stuurkolom (met bv motor-voorvorkvering)
Voordeel wat ik kan bedenken lijkt me, dat je elk blok vast op je frame kan monteren en toch constante kettingspanning hebt, eventueel met slide-systeem zoals eerder ergens genoemd is voor verschillende types blok.
Met onafhankelijke voorwielophanging en een comfortabel zweefzadel lijkt me dit best prettig scheuren :D
Tuur

Postby irmin » Mon Feb 11, 2008 8:18 pm

vrijwel elke zwenkbak heeft een hardtail. Maar waarom zou je het doen? Als je een goede uitlijning van je tandwielen hebt en evt. een kettingspanrol is je ketting geen probleem hoor.
irmin

Postby Michiel » Wed Feb 13, 2008 1:56 am

Of je motorblok aan de achterbrug zoals bij originele apollo, dan heb je ook constante kettingspanning. En is veel minder werk ook :wink:
Michiel

Postby knorrepot » Fri Feb 22, 2008 7:39 pm

beter voor het blok en eenvoudiger om te maken als je het blok aan het frame maakt. Als je het voortandwiel maar enigzins in de buurt van het scharnierpunt van de achterbrug plaatst. Heb wel eens gezien dat iemand een viertaktblokje zo hoog had gemonteerd dat de ketting volledig boven de scharnier-as van de achterbrug langs liep, dat is inderdaad vragen om problemen met veren...
knorrepot

Postby Michiel » Fri Feb 22, 2008 9:34 pm

Zal inderdaad beter zijn, maar op die manier heb je nog steeds geen constante kettingspanning zoals tuur wil. Spanrol oid is natuurlijk een super oplossing, als je het mij vraagt de beste. Het word niet voor nix zoveel toegepast.
Michiel

Postby knorrepot » Sat Mar 15, 2008 5:55 pm

He Tuur,

Lees ik nou goed dat je de hardtail-bak wilt laten sturen met een scharnierpunt/knikpunt in het frame ter hoogte van de stuurkolom? Als een shovel, zeg maar? Lijkt me wel stoer om te bouwen..

Lijkt me alleen niet zo koersvast sturen. Ik denk dat een dergelijk draaipunt zo ver mogelijk naar voren moet zitten om hem comfortabel rechtuit te laten sturen en niet dubbel te klappen als je een stoeprandje aantikt.

Weet iemand trouwens hoe ik aan een knap verend zadel kan komen, wat er ook nog een beetje leuk uitziet? Ben mijn doorgezakte puchzadeltje wel zat...
knorrepot

Return to frame O.S.