Minimale eisen achterbrug

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Minimale eisen achterbrug

Postby steckelfisch » Sat Jul 05, 2008 11:55 am

Hoi,

wegens het vervangen van een blokje(zundapp naar honda), wil ik een nieuwe achterbrug in elkaar zetten voor mijn apollo.

Voordat ik aan de gang ga wil ik eerst even wat dingen op papier zetten. Specificaties en tekeningen enzo.

Zijn er minimale eisen voor materiaal keuze en dikte van buizen waar ik op moet letten?

Gtz,

Gert-Jan Braas
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Henk » Sat Jul 05, 2008 12:11 pm

maak je achterbrug in een keer zo dat er een aantal verschillende wielen in kunnen, door middel van afstandsbussen links en rechts. oftwel: lekker breed en lomp maken. gewicht maakt niet zoveel uit toch?

denk goed om de opstelmogelijkheden van je achterwiel: kettingspanners en shit moet goed werken en bereikbaar zijn. bevestiging van eventueel hydraulische rem achter moet ook goed zitten.

materiaal keuse: buisprofiel: 3-5 mm is zat denk ik: hangt af van de sterkteklasse die je pakt;) gewoon ff langs centraalstaal (of andere toko) gaan en kijken of ze S355J voor je hebben i.p.v. S235 J, dat is echt keihard en sterk staal, kut om te boren en te lassen, maar dan heb je een achterbrug waar je U tegen kunt zeggen!

nuttige informatie? met een beetje puzzelwerk kan ik je zelfs de lasdikten en dergelijke (ten aanzien van puntlasten en momenten) ook nog berekenen!

succes, en we horen wel wat de vooruitgang is!

(btw: ik ga vanmiddag een ander zwenkframe halen, dus ik ga straks ook aan het rekenen en tekenen, misschien dat er voor elkaar nog nuttige informatie is, maar ook dat komt vanzelf aan de orde)

gr Henk Vegter
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

dus... rekening te houden met...

Postby steckelfisch » Sat Jul 05, 2008 4:51 pm

- verschillende wielen (d.m.v afstandsbussen)
Wat zijn de ganbare maten? Ik heb nu een zundapp achterwiel. De
(standaard apollo vork) is 17 cm breed (gemeten bij het wiel. Vooraan
lijkt ie iets breder). Kan het veel breder?

- bereikbaarheid kettingspanners.
gaat wel lukken.

- bevestiging hydraulische rem.
Ik heb geen voorbeeld. Dus dat zal later maar eens moeten denk ik.
Of zijn er ergens specificaties van zoiets te vinden. (iets dat vaak gbruikt
wordt, en makkelijk te verkrijgen is)

- Bevestiging veren.
copieer ik van de huidige vork.

- materiaal keuze: buisprofiel: 3-5 mm
ik nmeem aan dat je bedoelt: ronde buis. Heeeft dat voordelen?
ik zat te denken aan vierkant. Ik zie dat veel als acthervork bij motoren.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby belgobak » Sat Jul 05, 2008 5:53 pm

hi

vierkante buis is makkelijk, je kan er je wielspanners in kwijt
door gewoon bussen met draadstang te gebruiken
en dan een plaatje op de achterkant, makkelijk
kijk evt. eens naareen achterbrug van een dirtbike
da's een goed voorbeeld
ik twijfel om het achterwiel van een c50 te monteren,
dan kan je het achterwiel uithalen, zonder het tandwiel te demonteren
scheelt je een hoop sleutelwerk

greetz, pascal
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby steckelfisch » Sat Jul 05, 2008 7:40 pm

wat bedoel je met
"ik twijfel om het achterwiel van een c50 te monteren,
dan kan je het achterwiel uithalen, zonder het tandwiel te demonteren
scheelt je een hoop sleutelwerk"

Zijn er achterwielen die 'makkelijk' uit een tanwiel zijn te halen?

Ik wil proberen eerst zoveel mogelijk de materiale te gebruiken die ik al heb.
Maar in het achterhoof houden dat er ook nog iets anders in of mee moet kunnen. Dus iets meer ruimte voor een breder wiel is prima. plek voor een
remcilinder ook.

En voorbeelden zijn altijd welkom :-)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby belgobak » Sat Jul 05, 2008 8:13 pm

hi

je kunt achterwiel uit je achterbrug halen terwijl je tandwiel in je achterbrug blijft hangen, raar maar waar
misschien dat je al google'n iets vindt van afbeelding
evt. op 4taktmessageboard.nl daar zitten C-rijders

greetz pascal
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak
 
Posts: 103
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:51 pm
Location: waregem!

Postby NIX » Sun Jul 06, 2008 1:02 am

C50 wiel en oud type FS1 wiel en ik dacht zelfs een kreidler wiel hebben losse tandwieldragers die met een holle as gemonteerd zijn. Het zijn echter wel smalle naven die aardig op hun duvel krijgen bij wat wilder bochtenwerk. Maar veel motor achterwielen hebben hetzelfde principe. Ik zou persoonlijk voor een gietwiel gaan, en het voordeel van de losse tandwieldrager moet je eigenlijk niet overschatten.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Schets voor ophangen hinda blokje op Apollo

Postby steckelfisch » Tue Jul 08, 2008 1:25 pm

Hier heb ik een pagina gemaakt met een ontwerp voor een ophanging.

http://bakbrommer.steckelfisch.nl/index.php/Apollo_Honda_4-takt_ophanging

Wat er nu nog bij moet is een ontwerp voor een nieuwe achter brug. Dat is het volgende projectje
Last edited by steckelfisch on Tue Jul 08, 2008 3:13 pm, edited 1 time in total.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Henk » Tue Jul 08, 2008 2:23 pm

Hoi Gert- Jan,

ondanks dat ik al een aantal jaar technisch teken kan ik weinig wijs worden uit de tekening die je gemaakt hebt.
ziet er op zich goed uit, enerzijds zie ik wat je wil maken, anderszijds begrijp ik er geen hout van...

kun je een 3d weergave van je ontwerp geven?

gr Henk

ik kom straks met hetzelfde te zitten, maar dan voor mijn dtmx 2t blokje, van mij zullen dus ook nog wel tekeningen verschijnen.
Henk
 
Posts: 55
Joined: Sun Sep 30, 2007 4:31 pm
Location: Groningen

Postby NIX » Tue Jul 08, 2008 3:02 pm

Hij heeft de dimensies van het blokje (blauw) op het bestaande apollo frame (zwart) vastgesteld en bedacht dat de 2 rode strips nodig zijn om het te bevestigen. Tekeningen zijn een dwarsdoorsnede ter hoogte van de achterbrug ophanging en een zij aanzicht van rechts af gezien.

Van een achterbrug is dus nog niets te zien.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Next

Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron