Page 1 of 1

zelfbouw stuurinrichting

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 4:59 pm
by irmin
Leute

Voor de mensen die zelf een stuurinrichting willen fabrieken: zoek het internet af op de volgende termen:
- camber
- caster
- KPI (king pin inclination)
- Schuurstraal
- Ackermann principle steering

Bedenk daarbij ook het volgende:
wanneer de voorvering beiderzijds onafhankelijk is (zoals bij een wisbone ophanging) dan is de optimale methode het installeren van een hulpstuurpunt aan beide zijden. Hierdoor kun je voorkomen dat het inveren van invloed is op het stuurgedrag.

Indien mogelijk: zorg dat de stuurarmen aan de voorkant van de fusees bevestigd worden (ipv aan de achterkant zoals bij apollo's). Hierdoor trek je aan het buitenste wiel (meeste belasting) ipv van duwen.

Misschien is het allemaal abracadabra. Ik zal eens wat tekeningetjes plaatsen van m'n eigen project, wordt een en ander wellicht wat duidelijker. En mensen met aanvullingen/verbeteringen: graag!!!

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 8:45 pm
by Amro
Plaatjes en uitleg op 1 pagina:
http://www.marcovw.nl/Motor/Wieluitlijning/wieluitlijning.htm
Is geloof ik wel compleet.

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 1:16 pm
by irmin
Hee, da's handig .
Nu nog het Ackerman principe erbij. Aha, hier een mooi plaatje, heel duidelijk. Het middelpunt van de achteras is bij je bak de plek waar het achterwiel de grond raakt.
Hier hebben ze de "steering rack" achter de voorwiel geplaatst. je kan natuurlijk de stippellijnen gewoon doortrekken en zo de steering rack voor de voorwielen plaatsen. Voor de richting van de krachten is het beter. Plaatstechnisch is het vaak lastiger (omdat bijv. bij auto's het motorblok in de weg zit... duh.) Bij ons is dat niet het geval, net zoals bij F1 racewagens, die het blok achterin hebben. Daar zie je dan ook dat de steering rack zich voor de voorwielen bevindt.

Image

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 2:01 pm
by irmin
hier een tekieningetje met hulpstuurpunten. Voor eenieder die er wat aan heeft.

Image

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 2:23 pm
by Amro
Dat van die hulpstuurpunten snap ik nog niet zo. Hoe draait dat dan ?

BTW is Bert al vertrokken? Ik moet 'm nog wat vragen...

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 3:52 pm
by irmin
:)

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 3:53 pm
by irmin
Oja, wat uitleg, da's wel handig.
In de tekening is alles wat donkergrijs is, onderdeel van de stuurinrichting. De rondjes met een kruisje zijn gefixeerd aan het frame. Dus nu kun je zien hoe alles scharniert. Het grijze balkje links is het "hulpstuurhuis". Het idee is dat de lengte van de stuurarm (van hulpstuurhuis naar fusee) nu de juiste lengte heeft t.o.v. de wishbones/swingarmen of hoe je de triangels ook wil noemen. Hierdoor voorkom je stuureffecten bij het inveren. En het verminderd ook het doorgeven van klappen in je stuur bij het bumpen tegen stenen enzo.

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 4:52 pm
by Amro
Ah, nu zie ik 't. :oops: thanx

werking stuurinrichting

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 5:54 pm
by 52
Hoi hoi hier aanvulling op ackermann principe E.D. Leuk documentje om door te lezen wordt alles heel duidelijk voor iedereen begrijpelijke taal uitgelegd. http://www.tindvenlo.nl/download/leerja ... incipe.doc