Page 1 of 2

Uitlaat afstellen

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 6:48 pm
by steckelfisch
Ik heb mijn (brullende) uitlaat vervangen door een 2 takt uitlaat, en ik heb het vermoeden dat ik nu nogal wat vermogen verlies:

Het ziet er nu zo uit:

Imagehoge resolutie

Imagehoge resolutie

Er is me verteld dat de uitlaat van een 4 takt niet te snel
breed mag worden. Na een centimeter of 5 wordt het pijpje
van een diameter van 2 cm ongeveer 3,5 cm. Dat gaat de hele
pijp om de koker heen, totdat het nog breder wordt bij de knalpot.
In de knalpot zit nog de demper van de 2 takt.

Waar kan aanpassingen maken om de boel weer wat op te peppen?

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 6:57 pm
by zundaap
met zoon zundapp pot gaat i alleen maar langzamer.
je moet er gewoon een open demper op maken van een motorfiets, maar niet zoon origineel ding
maar eentje waar je door heen kan kijken met een pervo buis erin,

en je moet um wat korter maken want zo kan die zen gassen niet kwijt, als i wat korter is wordt i veel sneller op et gas
en met langzaam dikker worden klopt wel, je moet gewoon steeds een beetje dikker gaar tot je de diameter van de demper hebt maar niet te snel

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 7:31 pm
by Reinier
het voornaamste verschil zit m in de werking van de uitlaat,
het mooie breder worden van een 2 takt uitlaatje is opzich briljant, want je krijg soort van resonatie in de uitlaat, wat de uitlaatgassen eruit zuigt en nieuw mengsel weer aanzuigt, heel gek.

de uitlaat levert door die resonantie en smaller worden ook beetje tegendruk waardoor niet al je inlaatgassen meteen wegspoelen.
daar zorgt onder andere de bochten in de uitlaat voor.


dit in tegenstelling tot een 4 takt uitlaat de weg van de minste weerstand wil hebben en absoluut geen tegendruk wil hebben, dat kost immers energie en je wilt de uitlaatgassen er zo snel mogelijk uit hebben.
ik kan best voorstellen dat dat vermogen kost.

volgens mij zit daar de verklaring, dus het liefst zo weinig mogelijk bocht en vlecht werk en een standaart 4 takt demper. die hebben minder weerstand.
(wat zundaap in feite zegt)

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 7:33 pm
by Reinier
je kan ook gewoon een standaart imi SS of CD uitlaatje kopen,
kost 35 euro en die passen er gewoon goed op,

dat heb ik.

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 8:35 pm
by irmin
Beter een immitatie c90 uitlaatje. Heeft een iets dikkere bocht. En is superstil. Kosten ook iets van 30 eurootjes.

PostPosted: Tue Jan 26, 2010 10:01 pm
by Reinier
klopt, gelijk heb je.
als je meer dan 50 cc hebt is dat zeker aan te raden.

PostPosted: Wed Jan 27, 2010 1:01 am
by steckelfisch
Maar ik vind'm mooi. En ik heb'm.

En ik vind'm mooi.

En iets standaard kopen wil ik liever ook niet.

Dus deze moet erop. Bij voorkeur.

PostPosted: Wed Jan 27, 2010 10:28 am
by Xenomobile
Goed, als je deze uitlaat wilt houden, het volgende:

Trek hem helemaal leeg van binnen, stop er een geperforeerde buis in, stop de ruimte tussen deze buis en de demperwand vol (niet te vol) met demperisolatie. Pas het kontje aan dat je het kan hermonteren, zo dat de geperforeerde buis mooi gecentreerd achter het uitlaatgaatje van het kontje zit.
Haal de versmalling uit het eerste stuk van je bocht, als dit niet kan omdat de dikke buis niet direct op de cilinder past dan ga je van het smalle stuk heel geleidelijk naar het bredere.....
Bij elkaar voor zo'n 250,00 euro arbeid denk ik, maar goed je hebt dan een "mooie" zundapp pijp op een viertakt waardoor iedere viertaktkenner je gaat uitlachen als hij het ziet.... Ook al klopt het inmiddels wel.
Je kunt natuurlijk ook gewoon zoals aangeraden, op zoek gaan naar een mooie viertakt uitlaat, deze kan je imitatie krijgen, maar ook tweedehads of op een motorsloop.
Je kan ook gewoon zo blijven rijden als je nu rijdt, maar dan wordt je terrecht uitgelachen en moet je verder niet willen klagen over vermogensverlies.

Succes!

PostPosted: Wed Jan 27, 2010 11:42 am
by Brommert
Xenomobile wrote:Haal de versmalling uit het eerste stuk van je bocht, als dit niet kan omdat de dikke buis niet direct op de cilinder past dan ga je van het smalle stuk heel geleidelijk naar het bredere.....

Op zich is dat van smal naar breed gaan niet zo heel boeiend, ja misschien bij hoog vermogen race motoren waar de uitlaatflow helemaal berekend word, maar voor een bami blokje onder een bakbrommer echt niet.

Ik heb zelf genoeg uitlaten gebeund voor 4takt, en de buis constructie maakt echt weinig tot niks uit, als je er maar voor zorgt dat de buis niet veel te dun is, en de bochten heel krap. Maar dat zit bij deze buis wel goed zo te zien. In mijn ervaring maakt alleen de demper een verschil.

Het is dus echt de demper die moeilijk doet, de hele constructie van binnen die zorgt voor de juiste tegendruk en resonantie enzo, die je bij een 2takt moet hebben, daar heeft een 4takt alleen maar last van.

Ik zou gewoon naar de motorsloop gaan en daar een demper halen, of het dan een absorptie of schotten demper is maakt volgens mij ook niet veel uit. Aangezien die dempers voor veel meer cc's zijn gemaakt dan jou blokje kwijt moet, en ie dus zijn lucht makkelijk kwijt kan.

Als je dan echt iets wilt wat op je Zundapp demper lijkt haal dan zo'n C90 fluister pijp (die Irmin voorstelt), en maak die op je bocht. Die lijkt behoorlijk op de Zundapp pijp. Of pas je Zundapp pijp aan, zoals al eerder is voorgesteld.

PostPosted: Wed Jan 27, 2010 12:24 pm
by steckelfisch
Dank.

ik vindt dat pielen gewoon wel leuk. Mischien dat ie er uiteindelekijk
ook weer af gaat, maar dan heb ik het in iedergeval geprobeerd, en
als het meevalt ook nog wat geleerd.

Het ruigere uitlaatje heb ik ook nog, dus voldoende stof voor spelen.