Page 1 of 2

4 takt blok op lely bakbrommer

PostPosted: Wed May 26, 2010 5:37 pm
by eco
hallo,
Ik heb een lely bakbrommer met een sachs 2 takt blokje er onder.
Helaas is dit een 50cc handschakel met maar 2 versnellingen.
Weet iemand welk type 4 takt voetschakel blok hieronder kan zonder al te veel aanpassingen aan t frame?
Belangrijk is dat t een vertikale cilinder is gezien de ruimte beperkt is.
Ik heb al gekeken naar een honda cb50 blok. Deze zou er onder moeten kunnen maar misschien zijn er nog meer opties.
Als t nodig is kan ik wel een foto posten met maten enzo.

alvast bedankt
groet
eco

PostPosted: Wed May 26, 2010 8:30 pm
by bakbob
hey, Zitten er verschillen tussen de lelys qua achterkant? Want ik heb ook een lely en heb er een honda blok met liggende cilinder in gebouwd, past precies. Je moet wel de hele ophanging opnieuw maken.
Wat ik heb gedaan is een plaat op de framebuis zodat je bouten in de 4 gaten onder het blok kunt draaien. Die zijn normaal voor de steppenbalk.
Vervolgens heb ik nog een extra ophanging gemaakt zodat het blok ook aan de orginele ophanging vast zit.
Als je wil kan ik van het weekend wel even een foto maken.

PostPosted: Wed May 26, 2010 10:55 pm
by mano
wat ik ervan begrijp:

CB50 / CY50 - staande cilinder normale koppeling
SS50 - liggende cilinder normale koppeling
C50 - liggende cilinder semi automaat

PostPosted: Thu May 27, 2010 1:36 pm
by eco
@bakbob
T idee om er toch een liggend blok in te zetten staat me wel aan. Deze blokken zijn volgens mij een stuk makkelijker te krijgen.
ik zou graag een foto zien van de aanpassingen die je hebt gemaakt. Heb je er trouwens een 50cc onder gehangen of meer. Ik ben bang dat t frame rare dingen gaat doen als ik er teveel cc onder hang.

Ik ben ook van plan de koppel- en gashendel te verplaatsen naar de bak? Heb jij daar ervaring mee? is dat handig met sturen?

PostPosted: Thu May 27, 2010 3:06 pm
by Bart
Een CB50 blokje vind je ook nog makkelijk hoor, vaak in veel betere staat dan een liggend blokje, omdat mensen ze zelf bijna nooit uit elkaar halen.

Ik heb zelf net een CB50 blokje gevonden 5000km oud, nooit uit elkaar geweest behalve de kleppendeksel, zo goed als geen slijtage.
90 euro. Nou, daar vind ik nog geen liggend blokje voor in uitstekende staat.
Ik zie ook zo nu en dan advertenties ervan voorbij gaan op marktplaats, of honda forum. Binnen een paar dagen

Ik moet 'm wel nog ophalen, dus of het echt zo goed is weet ik nog niet, maar het klinkt veelbelovend.

PostPosted: Thu May 27, 2010 3:46 pm
by steckelfisch
bakbob wrote:Wat ik heb gedaan is een plaat op de framebuis zodat je bouten in de 4 gaten onder het blok kunt draaien. Die zijn normaal voor de steppenbalk.
Vervolgens heb ik nog een extra ophanging gemaakt zodat het blok ook aan de orginele ophanging vast zit.
Als je wil kan ik van het weekend wel even een foto maken.


Ik heb het zo ook een keer geprobeerd, maa dat was geen succes.

Ben benieuwd naar je foto.

PostPosted: Thu May 27, 2010 8:09 pm
by bakbob
Ik ga van het weekend even foto's maken.
Het is nog niet helemaal af maar waar ik nu me bezig ben is voetgas, voetrem en hand schakel dmv een schakelpook. Dan kan ik me handen gewoon aan de bak houden.
Ik heb er een c70 semi automaat onder, wou eers 50cc doen maar ben bang dat je dan net power mist om bijvoorbeeld een heuveltje op een stoeprand op te moeten, maar misschien valt dat reuze mee, heb er geen ervaring mee.

PostPosted: Fri May 28, 2010 11:06 am
by steckelfisch
70 semie heb ik ook. bevalt prima.

oom agent kon op de weg naar huis van het NBBK niet zien dat het
geen 50 was. Wel de 70 eraf flexen. Mijn 2 companen hadden er nog
124cc op staan. Het waren al duidelijk grotere blokken, maar met
aanduiding valt er niet veel meer te bluffen.

PostPosted: Sun May 30, 2010 12:59 pm
by Saik0
Oeh en toen?

PostPosted: Sun May 30, 2010 5:42 pm
by bakbob
De foto's:
Image
Image
Image