Ik heb nu een 70cc semi blok, maar die zit al heel snel op zijn top. Zo'n 40km/u, wat voor in de stad wel prima is, maar op een langere weg echt niet te doen. Helemaal met een passagier of troep in de bak.
Dus ik wil er een nieuw blok onder zetten (met vakantie in het achterhoofd).
Wouter Bos raadde mij een 50cc blok/kop met 70cc cilinder aan. Omdat je dan een blok hebt wat op het oog niet te onderscheiden is van een 50cc, en relatief veel koppel hebt.
Ondersteund door allerlei horror verhalen over brommers die opnieuw geschouwd moesten worden enzo omdat ze een te dik blok hadden.
Zelf was ik even op zoek geweest, en ben tot de conclusie gekomen dat dit allemaal best duur kan gaan worden.
Ik vind het niet erg om even wat geld uit te geven, maar dan heb ik geen zin om het volgend jaar wéér te moeten doen.
Goedkoopste zou zijn om me niet aan te stellen en gewoon met men huidige blok door te rijden.
Daarna, een nieuw/2e hands 50cc blok en mijn cilinder overzetten.
Of een 70cc hand geschakeld blok kopen.
Of toch gewoon een 110/125cc blok er onder te hangen en hopen dat ik niet word aangehouden door iemand met verstand.
(volgens de locale brommer boer is het verschil tussen 50 en 125 bijna niet te zien, en is een 125cc nog kleiner dan een 110cc! )
Om een lang verhaal kort te maken (met nog meer tekst):
Is een 125cc blok écht zichtbaar veel groter dan een 50cc?
(en kleiner dan een 110 omdat de 125 een korte slag heeft)?
Zou ik ook een 88cc cilinder op een 50cc onderblok kunnen zetten zonder dat er vergroot risico op over verhitting is? (ik heb een olie koeler erop).