Page 1 of 2

ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Fri Jan 24, 2014 3:02 pm
by dimitri
Tijdens mijn spaarzame testritjes erachter gekomen dat de standaard gazelle remmetjes toch niet al te best werken.
Zelfs met nieuwe voering, verlengde remhevels en en nieuwe kabels blijft het K#$%%^T!
Een paar weken geleden een golf achteras gekocht voor 3 tientjes met nagenoeg nieuwe remcilinders en voeringen.

Moet de trommels een heel klein beetje afdraaien zodat ze in mijn velgjes passen. Zal proberen een gedetailleerd foto verslag te maken.

Heb nog nodig een hoofdremcilinder en een bedrijfje wat goedkoop remleiding en slang kan leveren.
Tips?

groet,

dimitri

P1170575.JPG

toch wel een aardig verschil

P1170576.JPG

past net (niet)!

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 6:12 pm
by mano
Ik heb hoofremcilinder en leiding spul gekocht bij een kever winkel. hiervan zijn er vele in nl en halen het veel bij dezelfde toko vandaan: paruzzi. google maar eens naar de webshop of een kever winkel bij je in de buurt.
hier is veel in te krijgen, in verschillende prijs/kwaitiet niveaus. Je kan dan kiezen voor verschillende lengtes in flexibele remleidingen en met verschillende aansluitingen. ze hebben ook T-stukken die over het algemeen niet bij elke autozaak te krijgen zijn.
voor hoofdremcilinder zou ik een kleine diameter hoofdremcilinder nemen. dit ivm verhouding op je pedaal stampen en remslag. Ze verkochten ook kant en klate remleidingen in verschillende lengtes. Die ik had waren staal. Het is beter koperen leiding te halen bij een automaterialenzaak (kunnen ze voor je op maat maken met de nippels die jij wil - let op bolletje of kuiltje aan het eind). Koper is makkelijker te buigen om zo je leiding netjes weg te werken rond je frame.

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 6:21 pm
by mano
zijn het 10 inch bandjes? Hierin passen corsa trommels vaak wel, golf idd net niet. afdraaien zou idd een optie zijn. Let er wel op dat met de standaard remmen ten opzichte van hydraulische remmen, je wielen vaak meer naar buiten gaan staan door de dikte van het geheel. Je zou dan je spatborden iets moeten aanpassen en je bak word iets breder (volgens mij wat het bij mij ong 7-8cm per wiel met corsa, golf is misschien minder doordat de ankerplaat buiten de assen zit). Dus voordat je gaat afdraaien zou je andere velgjes (met bevestigingsgedeelte niet in het midden maar meer naar buiten, zoek op ET waarde) ook kunnen overwegen, moet je waarschijnlijk wel groter naar 12 inch.

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 7:16 pm
by dimitri
Had mun txt weer verklooid dmv een foute toetscombi. Kut!
Anyway, ik blijf bij mijn 10" wieltjes. Anders komt mijn bak teveel achterover en dat vind ik estetisch niet verantwoord.
Heb 3 opties.
1 breder worden, nu 1,35 straks 1,42 (3,5 cm per kant).
2 as terug inkorten (jammer van het werk) en dus op 1,35 meter uitkomen.
3 andere as kopen (waardoor de voorheen gemodificeerde as bruikbaar blijft voor de klotige gazelle remmetjes MAAR WEL MET MEESTUURENDE SPATBORDJES!!!!).

Denk dat ik voor optie 1 ga. Hoef ik alleen busjes te maken om mijn spatborden weer recht boven mijn wielen te krijgen. Tenzij iemand hier een trapeziumas in de aanbieding heeft????

Hoofdremcilinder....
Had inmiddels wel een aantal varianten voor ± € 15 gevonden maar niet over diameter (en rem gedrag) nagedacht.
Als ik het goed begrijp zeg jij (Mano) dat een hoofdremcilinder met een kleinere diameter meer "rem capaciteit" geeft. Minder hard drukken!!
Is natuurlijk middelbare school natuurkunde.
Wet van de communicerende vaten.
Ben een beetje bang dat het dan te hard remt!!

Laat maar weten.
Anyway bedankt voor je reaktie

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 8:17 pm
by mano
3.5cm per kant is nog te overzien.

naar mijn idee wil je een slag die genoeg is om goed te kunnen doseren, zonder teveel kracht hard te kunnen remmen, en niet waar je slag in de buurt van het eind van de hoofremcilinder komt.

ik heb even wat zitten spelen met hoofdremcilinder / remcilinder verhoudingen.
Voor een apollo met standaard rempedaal waar de duwstang de hoofdremcilinder indrukt heb ik een Ø 17.46 mm hoofdremcilinder. De remcilinders zijn hier volgens mij 17.5mm maar dat zou ik even moeten checken. dit remt goed. 10 inch wieljes.

het standaard apollo vierkante buis rempedaal is natuurlijk best lang, dus weet net wat je precies van plan bent qua pedaal, maar zou in ieder geval iets ergens rond die maat nemen. je kan eventueel nog remcilinders krijgen van 14.5mm en 19mm.

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Fri Jan 31, 2014 12:46 am
by Harry Huizing
ga dit jaar ook bezig met m'n remmen want ben niet happy met de standaard Apollo remmen , ik zie in elk geval uit naar VW Golf III achteras schijfremmen , dus wie nog een tip heeft

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Fri Jan 31, 2014 12:37 pm
by mano
dimitri -dit verhaal van knorrepot heb ik gebruitk als basis voor mijn ombouw naar trommels.

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Sat Feb 01, 2014 1:23 pm
by irmin
@ harry
bij mijn weten zit je met schijfremmen vast aan 13 inch wilen, want bij kleinere velgen zit de remklauw in de weg. Ik zou voor trommels gaan, daar krijg je kleinere velegn iop. En geloof me: dat ik ook met 500kg opgeldaden genoeg remkracht. zeker als je achter een scjhijfje erbij monteert.

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Wed Mar 05, 2014 10:05 pm
by onnes
ik heb schijfremmen van een brommobiel gebruikt.
moet ze nog aansluiten,
ben van plan om een remhendel van een motorfiets te gebruiken.
dan heb je de voorremmen gewoon op het stuur zo als het eigenlijk hoort vind ik.

Re: ombouwen naar golfremmen

PostPosted: Wed Mar 05, 2014 10:17 pm
by knorrepot
Ik hoop dan voor je dat die remhendel wel genoeg volume verpompt om beide schijfremmen te bedienen.