Page 1 of 2

trommelrem naar schijfrem

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 12:53 pm
by steckelfisch
is het mogelijk een achterwiel om te katten van trommelrem systeem
naar schijfrem?

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 3:06 pm
by knorrepot
als je er zelf een nieuw nummerje in slaat..

Maar lijkt me een hele operatie, kan natuurlijk wel, maar hoe krijg je een schijf netjes op het wiel?

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 7:43 pm
by belgobak
hi

maatje van me heeft het volgende gedaan met een camino
flens in alu gedraaid dien net in de trommel glijd
gaten door de trommel en flens geboord, in flens getapt enzo,
op de flens zit de schijf nu

z'n vork trekt wel scheef bij hard remmen,
maar k'neem aan dat't voor je achterwiel is

groete

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 11:08 pm
by steckelfisch
Als ik het kan helpen, dan zoek ik een bijpassende trommelschoenen en
afdeksel bij (ik heb alleen een velg met het tandwiel gedeelte erop, met een gat waar het remgedeelte hoort te zitten.)

Kan dat zomaar? gaten in de naaf boren? Of is het de kunst het alleen maar in
de remvoering te doen? Ik had gedacht de boel op een of andere manier te
klemmen, maar dat zal wel wat naief zijn.

Draaien heb ik ook nog nooit gedaan. Laat staan aluminium.

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 5:21 pm
by steckelfisch
Ha!!! ik heb een idee!!

ik leg het wiel op z'n kant, en giet het trommelrem huis vol met epoxy, of een andere kunststof.
Als de boel nog vloeibaar is, leg ik de afdek plaat op, met daarin een aantal bouten, met de kop naar binnen. Die laat ik dan in die toestand uitharden.

Als dat klaar is, schroef ik de moeren eraf, plaat eraf, eventuele
afstandmoeren ertussen uit, en de afdek plaat er weer op.

Eventueel een andere set gaten voor de montage van de schijfrem.

Als er problemen gezien worden, hoor ik dat graag.
Misschien is epoxy wat te hard (te bros), en is een soort van rubber een beter vulmiddel. De overbrenging van tandwiel naar naaf gaat ook met
rubberen blokken

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 5:40 pm
by belgobak
hi

zal hij het remmen je epoxy niet loskomen? evt. verankeren?

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 6:20 pm
by steckelfisch
Daarom het rubber alternatief. (het is nog maar een idee he? :-) )
En verankeren is juis het idee. Loskomen is fout!

Ik kan in de remvoering ook wat geulen slijpen, zodat het vulmiddel daar goed in grijpt. Plus dat er in het as gedeelte dat door het remhuis loopt
ook wat 'spanten' zitten, ter versteviging van de as.


Hier gaat het overigens om:
Image

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 6:20 pm
by Bart
Gewoon de trommen uitdraaien zodat deze cilindrisch is van binnen, dan een flens draaien waar de schijf op kan, met een borstje die over de hele trommel draagt. dit met een overmaat van 0.2mm, je wiel (zonder lagers) bloedje heet stoken, flens erin krimpen en evt van de buitenkant af extra verzekeren met een stuk of 4 bouten M6 die je er in tapt, en borgt met loctite.

Succes! Bart

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 6:21 pm
by Bart
Die boutjes zouden geneens nodig hoeven zijn, maar je wilt 't zekere hebben voor het onzekere...

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 10:22 am
by NIX
Waarom pak je geen schijfremwiel?