vermogen

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

vermogen

Postby eric » Sat Feb 02, 2008 12:08 am

Hallo brombakbroeders,
Wilde een vraag stellen over cc's.
Heb zelf een DAX 4 bak veerend blok,49.9 cc.
Zoals ik al gelezen had en weet zijn er bakken met 90cc of meer dat is/schijnt legaal te zijn, lijkt mij dat je dat ook even (verzekeringstechnisch) dan ook even op je papieren moet zetten want mocht je een schuiver maken is dat (als ze er achter komen kaas om niet uit te betalen).
Of gaan ze als je je cc's legaal op papier wil verhogen per definitie moeilijk doen.
Want mijn ultime droom is,(heb al een harley zadel 1950 en een 883 sportster tank) om er een 125cc twin Harley Davidson blok onder te zetten met een FAT-BOY achterbrug en wiel. Uiteraard mag het niet harder gaan dan tegenwoordig 50km/pu. KAN/MAG dat??
Graag jullie reactie. Vriendelijke Groet Eric Brombak.
En om maar een kreet te pikken- onze lieve heer heeft echt drie wielen!
eric
 
Posts: 5
Joined: Mon Apr 23, 2007 9:06 am
Location: Amsterdam

Postby irmin » Sat Feb 02, 2008 12:56 pm

Ik hoor daar ook verschillende verhalen over.
De enige concrete aanwijzing die ik daarvoor heb gehad van de gezagsdragers is de uitspraak van dhr. Hoogenboom van het "scooterteam schaverijstraat" van de politie utrecht:" wij doen niet zo moeilijk over wat meer vermogen onder een bakbrommer. Als-ie maar niet te hard gaat".
Ik was daar destijds ivm informatie over de typegoedeur van de apollo die ik wilde hebben voor het brommerkenteken. (Deze man adviseerde mij toen ook zelf het typegoedkeur in het frame te slaan........tja....)

MAAAARRRRRRRRR, dit is een stukje praktijk. Zolang er geen jurisprudentie of wettelijke uitzondering is, kan elke willekeurige agent je alsnog op de bon slingeren of erger.

Ik heb zelf NERGENS deze uitzondering voor bakbrommers op papier teruggevonden. Zoland ik nooit een dergelijk document heb gezien geloof ik er niks van en vertrouw ik niet op een uitspraak van 1 agent. maar dat ik het nog niet heb gevonden betekent uiteraard ook niet dat het niet waar is.

Ik ben wel van plan om de RDW wat uitvoeriger aan de tand te gaan voelen wat dat betreft. Kunnen zij me gedocumenteerd bevestigend beantwoorden, dan overweg ik ook een herkeuring (ik wil trouwens sowieso al een bakmotor gaan bouwen :P ) . Bedenk dan wel dat bij zo'n keuring alles in orde moet zijn.

Maar mocht je het echt snel willen weten (, want ik ben met genoeg dingen bezig, dus voorlopig kan ik je geen antwoord geven): pak de telefoon en bel naar de RDW. Mijn ervaring is dat ze redelijk behulpzaam zijn.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby bart beekhuizen » Mon Feb 04, 2008 8:26 pm

125cc harley twin????? vertel.
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby anton » Tue Feb 12, 2008 10:06 am

Het is vrij simpel 49,9 cc is een brommer hoger dan 5occ is een moter. Wel is het vermogen vrij gegeven zolang je dus op 50 cc blijft en niet harder kan dan 45 km/h is het geen probleem 8, 10 , 15 pk? maakt niet uit.
anton
 
Posts: 11
Joined: Mon Feb 21, 2005 1:21 pm
Location: R'dam


Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron