Boete voor rijden op het fietspad?

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby Bart » Tue Aug 26, 2008 4:50 pm

Klopt irmin, dat weet ik :)

Daarom had ik de bobine ook gevoed met 12V uit de accu, en dit via de CDI laten lopen (de CDI is in feite niet meer dan een transistor... zegmaar grof gezegd: een relais.)
Zodra de pulsgever een puls maakt, onderbreekt de CDI de spanning naar de bobine toe, waardoor er een of ander soort flux ontstaat, waardoor die hoogspanning gegenereerd wordt (hoe dat precies zat weet ik niet meer uit mn hoofd, maar door het loslaten ontstaat een impuls.)

Ach, net wat HJ zegt: beter gewoon een brommer CDI + coil gebruiken. die had ik al liggen -ook-
Alleen toch ga ik er een keer nog dikkere spoelen op zetten :P

Bart
Bart

Postby irmin » Tue Aug 26, 2008 5:42 pm

Bart wrote:Klopt irmin, dat weet ik :)

Daarom had ik de bobine ook gevoed met 12V uit de accu, en dit via de CDI laten lopen (de CDI is in feite niet meer dan een transistor... zegmaar grof gezegd: een relais.)
Zodra de pulsgever een puls maakt, onderbreekt de CDI de spanning naar de bobine toe, waardoor er een of ander soort flux ontstaat, waardoor die hoogspanning gegenereerd wordt (hoe dat precies zat weet ik niet meer uit mn hoofd, maar door het loslaten ontstaat een impuls.)

Ach, net wat HJ zegt: beter gewoon een brommer CDI + coil gebruiken. die had ik al liggen -ook-
Alleen toch ga ik er een keer nog dikkere spoelen op zetten :P

Bart

Een cdi voor wisselspanning is bij mijn weten anders dan een cdi voor gelijk. mogelijk helpt dit condensators aan gort in de cdi (jawel, daar zitten condensators in). Dat bedoelde ik eigenlijk
En er zit wel iets meer in zo'n kassie dan een transistor hoor.
irmin

Postby Bart » Tue Aug 26, 2008 5:48 pm

Ja dat is inderdaad zo :)

Affijn, it'll do now!
Bart

Postby bakbrom65 » Sun Jan 04, 2009 2:17 pm

Goede zuinige en duidelijke achterverlichting is ledverlichting .
bakbrom65

Postby knorrepot » Sun Jan 04, 2009 3:15 pm

Klopt, heb ik naar gezocht maar vond niet wat ik zocht. Heb het nu aangesloten volgens het schema van Irmin, denk ik, en dat werkt prima, alleen kan ik nu ook stroom krijgen van de (auto-)accu als de lichtspoel (die is stuk, ik gebruik hier nu de laadspoel voor) niet genoeg levert door een laag toerental (stationair). De accu laadt dus gewoon bij als ik gas geef (90 % van de tijd als ik rij) en daarbij branden er twee witte 5 watt lampjes voor en 1 rood 5watt lampje achter. Dat kan de laadspoel wel aan. En de autoaccu wordt steeds een beetje voller, zolang ik dus niet te lang met stationair toerental stil sta. Als het echt donker en of mistig is, kan ik achter nog 2 rode 5 watt lampjes erbij aanzetten en voor twee gele halogeenknallers van 55 watt. Dan loopt mijn accu zachtjes leeg, de laadspoel heeft zoveel niet in huis, maar bij volle accu duurt dat uren. Ik kan dus aardig spelen binnen de capaciteiten van de laadspoel en de accu. En dat met 1 spoeltje en geen bal verstand van elektronica...
knorrepot

Previous

Return to Help!