minarelli ontsteking

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

minarelli ontsteking

Postby casper83 » Tue Jul 14, 2009 4:29 pm

Ik ben op zoek naar een compleet werkende minarelli p3 ontsteking. Mijn huidige vonnkt niet, en heb geen idee waar dat aan ligt:

-bobine doorgemeten (goed)
-nieuwe condensator
-contact puntjes afgesteld.

wie heeft nog wat liggen?
Groet, Casper
casper83
 
Posts: 3
Joined: Tue Jul 14, 2009 3:48 pm

contact puntjes

Postby casper83 » Sun Jul 19, 2009 2:45 pm

de ontsteking ziet er momenteel ongeveer zo uit:

Image

ik heb toch maar nieuwe contact puntjes besteld bij kliko. Hij vonkte nl telkens tussen de contactpuntjes. Heeft iemand tips hoe ik die contact puntjes het beste erop kan zetten? Ik wil graag van mijn minarelli blok af, maar moet em eerst keuren..

Groet Casper
casper83
 
Posts: 3
Joined: Tue Jul 14, 2009 3:48 pm

Postby NIX » Mon Jul 20, 2009 5:16 pm

Vonken tussen de punten betekent een slechte condensator en soms een slechte bobine. Condensators gaan soms ook kapot van te heet en te lang solderen. Als je nieuwe punten hebt gekocht, haal eens een schuurpapiertje tussen de punten door. Vaak zit er een beschermlaagje op. En dan werkt de boel niet natuurlijk.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Xenomobile » Tue Jul 21, 2009 1:28 am

Ik zie helemaal geen bobine.... Ik zie alleen een lichtspoel...
Of ben ik nu gek?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

hij loopt weer

Postby casper83 » Thu Jul 23, 2009 1:30 pm

Het grote probleem was dat de bobine niet aan de massa zat. deze zit nu op het frame vastgeschroefd. Nadat ik de nieuwe contactpuntjes eringezet zag ik weer vonkjes.

nu nog de verlichting maken en dan naar de RDW.

Ik ben van plan een yamaha dt blokje erin te zetten, heeft iemand hier verstand van?

Groet, Casper
casper83
 
Posts: 3
Joined: Tue Jul 14, 2009 3:48 pm

Postby knorrepot » Sat Jul 25, 2009 11:19 pm

ja, beetje. Ik heb geloof ik nog ergens een werkplaatshandboek liggen voor een Yamaha DT. Als je toevallig zo'n blokje monteert zal ik eens kijken of ik het nog kan vinden en dan kopieer ik het even voor je.
Ben
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby NIX » Tue Jul 28, 2009 10:23 am

Xenomobile wrote:Ik zie helemaal geen bobine.... Ik zie alleen een lichtspoel...
Of ben ik nu gek?


Je ziet inderdaad een ontstekingsspoeltje dat eruit ziet alsof het ook een lichtspoeltje is en nergens een bobine. Maar je ziet ook de draadjes naar de punten en condensator gaan. 1 Draadje gaat naar de externe bobine (niet zichtbaar opde foto) en vanaf dat ding gaat de dikke bougiekabel naar de bougie. Dit soort ontstekingen is standaard op de blokjes van de Apollo's en de meeste Japanse ontstekingen werken ook zo.

Ik gok dat jij vooral aan Zundappblokjes sleutelt en mogelijk puch of Kreidler. Daar zitten Bosch ontekingen in waar de bobine met de ontstekinsspoel is geintegreerd en binnen het vliegwiel zit. De bougiekabel zit daar dan direct in gedraaid. Die spoel ziet eruit als een dikke zwarte plastic bus en wordt meestal ook bobine genoemd.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm

Postby Xenomobile » Tue Jul 28, 2009 10:34 am

NIX wrote: de externe bobine (niet zichtbaar opde foto)


Nee, ik sleutel nooit aan zundapp of kreidler, maar wel aan al het andere spul.
Maar ik zag gewoon geen bobine.... En dat klopt want hij stond ook niet op de foto, maar nog belangrijker: hij zat niet aan de massa....
Maar bedankt voor de heldere uitleg verder.
Ik was vooral benieuwd of hij niet per ongeluk een lichtspoel had gemonteerd i.p.v. een ontstekingsspoel...
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam


Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron