ik wil een bakbrommer gaan maken

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby max » Fri Jun 19, 2009 2:43 pm

ik kom net van de telefoon met een meneer bij de rdw, en blijkbaar mag je niet zelf een frame maken.
Das een beetje kut, want de meest bakbrommers die ik zie vind ik (no offence) ronduit lelijk en onpraktisch.

Hoe lossen jullie dat op?
hebben jullie gewoon schijt en stampen een bestaand framenummer in je eigen gemaakte frame?

Zijn er nog fabriekanten aktief die bakbrommers maken? dan kan ik contact met hun opnemen over een type goedkeuring.

En qua modificeren, want ik ben wel van plan om er nieuwe remmen, motorblok etc onder te hangen. Hebben jullie daar ooit geouwehoer mee gehad? want ik neem aan dat jullie bakken ook niet meer origineel zijn.

En stel nou dat ik toch zelf een frame maak en er een bestaand nummer in sla. Vervolgens krijg ik een botsing, ben ik dan niet ongelovelijk de sjaak?

Ik vind het maar lastig, het is alsof ze bakbrommers uit het nederlandse straat beeld willen weg werken.

Ik heb trouwens een aanbod voor 2 kale apollo gazelle frames, zijn dat een beetje goede dingen?
max

Postby irmin » Mon Jun 22, 2009 10:33 am

apollo gazelle zijn bij wijze van spreken de standaard heavy-duty bakbrommers.
Fusee gestuurd, dus niet met zwenkbak, wat het rijden erg gemakkelijk maakt.
40 jaat oud, dus de frames zijn degelijk (niet zoiets als zo'n nare cargobee).
Kortom: wil je gemakkelijk veel rotzooi vervoeren dan is de gazelle apollo de bakbrommer die je zoekt.

Maar mag je geen bromfietsframes zelf maken? Ook niet na keuring? Motoren mag je zelf bouwen, als je het frame maar eerst kaal laat keuren (lasnaden en constructie)
irmin

Postby max » Wed Jun 24, 2009 11:35 am

ja die kerel die ik aan de lijn had bij de rdw zat me te fucken, of hij begreep me gewoon niet.

Ik ga wel voor de zelfbouw. Een apollo gazelle spreekt mij niet zo aan.
Maar als iemand er nog eentje te koop heeft, een vriend van me vind ze te gek, en zoekt er nog eentje.
max

Postby judah » Mon Jul 06, 2009 8:57 pm

max wrote:ja die kerel die ik aan de lijn had bij de rdw zat me te fucken, of hij begreep me gewoon niet.

Ik ga wel voor de zelfbouw. Een apollo gazelle spreekt mij niet zo aan.
Maar als iemand er nog eentje te koop heeft, een vriend van me vind ze te gek, en zoekt er nog eentje.

Dus niet meer Max, Deze Sjoerd heeft een Gazelle brombak, yamaha dt blok er onder, en gaat Tukkerstad Enschede eens even op de kop zetten.
Nu jij nog, zelfbouwende mierenn*ker :P

Beetje opschieten, want de vakantie is te snel om gast!
judah

Postby irmin » Tue Jul 07, 2009 12:00 pm

Hee Sjors / Zundaap

Ik ben ook bezig met zelfbouw en ben aan het brainstormen ovcer de voortrein. Wat is het aantal graden caster dat jij hebt gebruikt voor het realiseren van de nasporing? Of zit je wielas niet centraal op de fusee?
irmin

Postby Bart » Mon Sep 14, 2009 11:48 pm

Hey irmin, dit kan je uitrekenen aan de hand van de gewenste naloop.

Naloop 15/25mm is al redelijk veel.
Bart

Postby irmin » Tue Sep 15, 2009 11:46 am

hee bart

daar wil ik wel eens met je over nadenken. ik zag al bij 3 wieler fietsen (met 2 fuseegestuurde wielen voor) een caster van 15 graden terwijl een auto niet boven de 5 uit komt.

maar nu twijfel ik nog steeds of ik werkelijk de fuseekogels uit elkaar zal zetten of de as naar achteren zal plaatsen om naloop te creëren.
irmin

Postby Bart » Sun Sep 20, 2009 9:50 pm

Je kan de hele 'voortrein' onder een hoek zetten?

Alleen heb je dan ook te maken met 'duiken' bij inveren.

De fusee kogels uit elkaar zetten resulteert wel dat die dus niet 'beginnen' vanuit nul-stand, maar al met een hoek.

Nou is dat niet heel erg...
Bart

Previous

Return to Help!