NIX wrote:Nadat mijn brug en allerlei ander spul tamelijk probleemloos loskwam, blijkt mijn stuurpen hardnekkiger dan dan ik hoopte. Los dat ie erg zwaar draait, is ie bijna niet omhoog of omlaag te krijgen en blijft de arm ook op de pen zitten. Wat ik wel los heb gekregen is de 19mm moer onderaan, die tegen de arm zit, en de lagerschalen bovenaan.
Het liefst heb ik een exploded view om te zien waar ik ongestraft wat geweld kan toepassen of hitte kan toevoegen zonder meer te slopen of te smelten dan absoluut onvermijdelijk. En eigenlijk ook hoe het sowieso hoort te zitten, zodat ik straks de boel weer netjes in elkaar kan zetten en ook nog een beetje kan sturen.
Maar ervaringen van anderen die de boel los hebben gekregen of weten wat je vooral moet laten zijn natuurlijk ook van harte welkom.
exploded view van een apollo? Nooit gezien.
Maargoed, het is heel simpel. Je monteert bovenin een verrotte lager en een paar moeren zodat de stuurpen niet naar beneden kan en je beukt de arm aan de onderkant eraf met een moker. Achteraf zie je wel wat er nog goed is of niet.
Hoe het in elkaar zit? de bovenkant weet je al. de onderkant draait in een nylon bus, geen kogellager. Dat-ie stroef draait is waarschijnlijk omdat de onderkant van de pen die in de bus draait roestig is. pen mooi opschuren en wat polijsten, in het vet en dan draait-ie weer soepel. Heb je speling onderin in het horizontale vlak dan is de nylon bus versleten.
De uitstewkende arm aan de onderkant heeft een gefreesde rechthoekige opening en de stuurpen een rechthoekig deel direct boven de schroefrdaad van de M12 moer. Zo grijpen ze in elkaar. Roestig en vast waarschijnlijk. maar in principe moet het armpje dus met een hamer naar beneden te slaan zijn. Succes.
Oja, laten moet je niks. een apollo is een brommer die je met grof geweld te lijf kan gaan, dat is juist zo mooi. Als er iets niet los komt is een vuistje of een moker je vriend. Alles is zo simpel en grof dat het eenvoudig gerepareerd kan worden met weinig middelen.