Tandwielverhoudingen

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby irmin » Wed Jun 27, 2007 1:16 pm

Herb wrote:
En Irmin als jouw achterwiel 18 inch is dan is de omtrek toch geen 1,9 meter maar

18x3.14=56,52 inch
1 inch = 2.54 cm
dus 56,52 x 2,54=143,56 cm

of is je velg 18 inch en is de band die er op zit dus groter dan 18 inch?


ja de velg is 18 inch.

maar ik doe niet aan berekenen met pi enzo.
Ik zet met krijt een streepje op m'n band en de weg en rij 'm vooruit totdat het streepje weer recht naar beneden wijst. Meet lint vanf het andere streepje op de weg en klaar. en toen kwam ik op 1,9 meter.
je moet toch voordat je gat rkenen de hoogte van je band meten enzo, dus dan net zo goed effe de omtrek.


Als je geen krijtje hebt kan je ook door de kak rijden en de afstand tussen twee kakplekken meten.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Herb » Wed Jun 27, 2007 1:19 pm

:D

Liever een krijtje dan..
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Tanden

Postby Xenomobile » Sat Jun 30, 2007 10:51 am

Ik haal mijn blinde tandwielen altijd bij Stolk motorenrevisie in Rotterdam
Hij moet ze wel bestellen. Enne als je nou een beetje profi oover wilt komen spreek dan over kettingwielen, want tandwielen is iets anders.
Ik zou zeggen neem veel tanden, voorkettingwielen zijn vaak niet kleiner dan 12 tands te krijgen (Honda) maar wel vaak groter, dus als je een groot achterkettingwiel hebt kan je lekker expirimenteren met voor.

Formules voor omtrek zijn niet zo ingewikkeld hoor
Phi x diameter.
Maar als ik de omtrek moet weten ivm digitale km teller dan doe ik ook het krijtje.

Ik geloof dat ik met mijn honda CB50 de Alpen in ging met voor 12 tand en achter 60.
Dat was niet sterk genoeg om boven te komen, maar dat lag eerder aan het aantal cc's en de slappe viertakt en de ijle lucht en en en.
Maar als je nou een 70 tands neemt dan kan je voorop lekker spelen, want zoals ik zei kleiner dan 12 gaan ze bij honda niet geloof ik. En grote bladen slijten minder snel omdat de ketting meer contactoppervlak heeft.

Ik ben weer een maandje richting Mannheim dus tot later in Augustus!!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

P.s.

Postby Xenomobile » Sat Jun 30, 2007 10:53 am

Stolk draait ze ook voor je uit en plaats de boutgaten exact.
Ik was voor mijn 60 tands op maat 60 euro kwijt.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

P.S. 2

Postby Xenomobile » Sat Jun 30, 2007 10:56 am

Grote bladen hebben als nadeel dat je vaak twee kettingen moet kopen om de afstand te halen.....

Dat dat weer wel....

Met mijn 12-60 verhouding haal ik het net met een lange versie Iris.
Wel is mijn achterbrug ietsje langer dan ori.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby Herb » Sat Jun 30, 2007 10:57 am

Ok wout bedankt,
dit scheelt me zo'n 200 km rijden.

Ik heb gehoord van een 4takt freak op de beurs in Utrecht dat de honda cb blokjes blokjes zijn die met een hoog toerental moeten rijden en dat het beter is om een ss of een c blok te nemen.

Prettige vakantie.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

Ja

Postby Xenomobile » Sat Jun 30, 2007 11:09 am

Jaja, nog zoiets:
Veel blokjes van honda (CB in elk geval) hebben de hoogste versnelling als overdrive. Niet meer snelheid, wel minder toeren. Deze overdrive is aan de praat te krijgen met een lichte tandwielverhouding en dus veel toeren, maar veel toeren op een viertakt is nog steeds niets vergeleken bij weinig toeren op een tweetakt.
De CB is sterker dan de liggende cilinders en past zonder frameverlenging in de Apollo.
Maar inderdaad een ss is makkelijker snel te krijgen omdat hier alles voor te koop is zoals vvv's (vervroegende vliegwielen) en snellere nokken (alleen echt nut boven de 70cc)
Voor CB's is dit alles beter in Duitsland te verkrijgen (laat ik daar nou net een maand heen gaan!)
Mijn CB-tje heeft mij met veel vloeken door de Alpen gewurmd, maar is dan ook niet verder getuned dan gotere carb en spruit en brede uitlaat...
Staande cilinders slijten minder omdat de nok in de klemmen "ligt" en niet "hangt".
Maar veel zweren bij ss blokjes, nou prima, maar staand is ook wat voor te zeggen.
Bij veel cc's is zo'n overdrive wel fijn, toch hard en toch rustig en zuinig...
Wellicht een goede optie.
Ik zou niet boven de 100 cc gaan, dat levert veel gezeik op bij de smeris.
idd bak kwijt over het algemeen, boete voor rijden zonder rijbewijs, (tenzij A op je papiertje) etc.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby Herb » Sat Jun 30, 2007 11:12 am

Ik had al mijn twijffels over een 125cc blok en heb na veel wikken en wegen besloten om met een ss blok te gaan rijden met een 70cc en 70 kop.

Het zou toch zonde zijn als de kit de bak in beslag zou nemen vanwege teveel cc's

Volgende week ga ik beginnen met een grote verbouwing van de bak.
Foto's volgen.
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

laatste tip

Postby Xenomobile » Sat Jun 30, 2007 11:15 am

Bewaar het ori kettingwiel van dat vette motorwiel goed, dat is een mooi voorbeeld waar de gaten moeten komen, Stolk was daar ook erg blij mee...
Stolk reviseert en tuned trouwens ook motoren op een manier waar menig ander een puntje aan kan zuigen. Hij heeft dan ook als een van de weinigen in Nederland de licensie om vliegtuigmotoren te reviseren.
Hij zit achter Zestienhoven , industrieterrein Schiebroek heet het geloof ik.
Echt een toffe peer.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Postby Herb » Sat Jun 30, 2007 11:19 am

Ik ga ze binnenkort (aankomende week) een bezoekje brengen.

Hmm vliegtuig motoren.
Ik zie het al voor me een bakbrommer met straal aandrijving.

:D
Rijden met een helm op is als sex met een condoom om.
User avatar
Herb
 
Posts: 101
Joined: Mon Apr 24, 2006 8:23 pm
Location: Aarde

PreviousNext

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron