pech in hongarije, hellup

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

Postby Bart » Mon Jun 16, 2008 10:49 pm

hoi koen, ja ik had even verkeerd gelezen, ik had 't aangepast toen je al reageerde...

Als aanvulling op Giel: een bougie (of vonk aan de kabel) kan in open lucht, en stationair prima vonken, maar als de motor belast wordt wordt het moeilijker voor de vonk om te ontstaan in de gecompresseerde lucht.

Als de bougie, of de bobine niet goed meer is zal dit direct laten merken dat hij hapert onder een hogere belasting.

Wat dat betreft klopt het wel met jouw bevindingen. alleen dat hoge piepje niet. dat ruikt meer naar een compressie lek ergens...

Bart
Bart

Postby koen en bep » Mon Jun 16, 2008 10:57 pm

echt tof dat jullie zo snel replyen bedankt!

T is nu te donker om verder te werken, ga morgen weer aan de slag. Ik kom wel thuis.... uiteindelijk.

gegroet
koen en bep

Postby NIX » Mon Jun 16, 2008 11:38 pm

Dat gepiep zit mij ook een beetje dwars. Kan een lekke koppakking zijn, kan ook valse lucht op het spruitstuk zijn. Laatste kun je checken door WD40 ofzo op het spruitstuk te spuiten en te kijken of de motorloop daardoor verandert. Vaak zijn pasvlakken krom. Aandraaien resulteert dat in nog krommere pasvlakken. Tenzij ze simpelweg los zitten.

Ik geloof niet zomaar in een gesmolten zuiger. In elk geval zie ik geen relatie met de piep en je hebt compressie.

Gelukkig is je pomp in orde. Die kun je uitsluiten. Net als je klepspeling. Was je bobine al als boosdoener genoemd? Je kunt ook een autobobine pakken. Van de 2 aansluitingen gaat de ene dan aan de massa en de andere aan de draad uit je CDI. Maakt niet meteen heel veel uit welke. Met de een maak je een vettere vonk dan met de andere.
NIX

Postby koen en bep » Tue Jun 17, 2008 2:52 pm

ben ik weer...

ik rijd nog niet.. bougie vervangen, cdi vervangen, vonk aan de kabel van de bobine is blauw (en dat hoort zo dacht ik).

Moet ergens een pakkingset zien te scoren en dan trek ik de kop er af.
Vloeibare pakking (blauwe locktite) is geen goed idee neem ik aan..
koen en bep

Postby NIX » Tue Jun 17, 2008 2:59 pm

Voor een koppakking zeker niet. Meeste pakkingen kun je best een keer hergebruiken, al of niet met wat vloeibare pakking. Koppakkingen gebruik ik heel soms gewoon nog eens zonder wat. Moeten ze natuurlijk niet ergens doorgeblazen zijn. Voetpakking kun je eigenlijk ook niet zonder.
NIX

Postby koen en bep » Tue Jun 17, 2008 6:15 pm

heb pakkingen te pakken en weer aan de sleutel
koen en bep

Postby knorrepot » Wed Jun 18, 2008 8:38 am

Ik herrinner me dat mijnes een tijdje steeds afsloeg met een terugslagje van de zuiger, waardoor er aan het kettinkje van de startmotor getrokken werd op het moment van afslaan(werkt 1 kant op, draait andere kant op vrij). Dit gaf een hoog "gilletje". zou dit je fluitje kunnen zijn? verder zou ik bij een ouderwetsere ontsteking zeggen: condensator kapot. geeft exact dezelfde symptomen... ben alleen niet zo'n kenner van deze onsteking.....
knorrepot

Postby irmin » Wed Jun 18, 2008 1:43 pm

condensator is het niet. mooie blauwe vonk met een cdi=geen problemen met je ontsteking.

als je het niet weet, stop dan even met de symptomen bekijken en ga je standaard dingen na. Je moet je niet in de valkuil laten lokken dat je je bijvoorbeeld teveel fixeert op die piep die je af en toe hoort. Deze piep hoeft niet (kan natuurlijk wel) gerelateerd te zijn aan het probleem waardoor het ding niet wil rijden. Wat ik hieronder schrijf geldt voor honda. dus ik neem aan ook voor die immitatie dingen
De punten die ik noem mopet je simpelweg nagaan voordat je het blok uit elkaar trekt.

- Is er een mooie blauwe vonk?
- Is die vonk op het juiste tijdstip?
Hoe te checken? heel voorzichtig een klein schroevedraaiertje in het buogiegat en het vliegwiel draaien tot de zuiger op het bovenste dode punt zit (ja dat kan ook bij deze koppies). Komt het merkteken van het vliegwiel (met een T denk ik) overeen met het merkteken op het carter? Kijk nu naar naar het nokkenas tandwiel (achter het ronde klepje op de kop). Staat het merktekentje ( een rondje) daar ook goed? Staat vrijwel nooit helemaal exact, maar een heel klein tikkie erboven. zolang het maar geen hele schakel is.
Check ook je elktradraden. nergens een bllotliggend stukje draad waardoor er af en toe kortsluiting kan ontstaan?
Is bovengenoemde allemaal OK? Dan is je onttseking klaar.

- Loopt het blok soepel? Zit er niks vast?
Op het moment dat de bougie eruit is, effe op de kickstarter trappen. Draait alles soepel? Als je de ketting er toevallig ook af hebt, kun je dit ook in alle versnellingen proberen, dan voel je of de versnellingsbak ook lekker loopt.
ketting erop en koppeling checken: probeer 'm in z'n 1 door de koppeling te duwen. Dat zal niet lukken. Koppeling inknu=ijpen en nu moet-ie dus goed ontkoppelen.

-Is er compressie? dat voel je wel en heb je hierboven eigenlijk al gecheckt. Trouwens: ook verminderde compressie rijdt. Minder goed, maar het rijdt.
-staan de kleppen goed gesteld? Zowel in- als uitlaat een minimale (resp. 0,05 en 0,05-0,10) speling?

Dan nu de benzine:
- loopt deze door naar carburateur?
- geeft de carburateur wel goed de benzine af? (is de bougie nat wanneer je een hele tijd blijft kicken zonder dat de bougiedop erop zitten, dus niet starten).
maar sowieso zeg ik: carburateur heel goed schoonmaken (inwendig) en het luchtfilter ook. Probeer bij de demonteren de carb. recht te houden en zo ook de vlotterbak eronder uit te krijgen. is deze goed gevuld? Dan is je vlotterafstelling wel in orde en de doorstroming naar je carburateur waarschijnlijk ook. carburateur weer in elkaar zetten. Netjes terugmonteren, eventueel met vloeibare pakking erbij: dan heb je gelijk de valse lucht ook gedaan.

Heb je bovenstaande gecheckt, dan moet-ie simpelweg starten en rijden.

Nu effe wat simpele probleemgevalletjes die regelmatig voorkomen:
1. Wil-ie niet lekker lopen dan kan dit te maken hebben met de carburateur afstelling. veel witte rook bijvoorbeeld is een teken van teveel benzine, daar loopt-ie stationair ruk op. gasnaald naar benenden kan uitkomst bieden. maar hij loopt in principe wel.
Hierbij kun je wat proberen te spelen met choke en het al of niet monteren van het luchtfilter.
2. Als-ie loopt, spuit dan op de overgangen (van kop naar spruitstuk, van spuitstuk naar carburateur) wat spul (remmenreiniger, WD 40, whatever). Gaat-ie dan anders lopen dan heb je op de betreffende plek valse lucht. Spuit hierbij uiteraard niet op het luchtfilter.
3. Loopt-ie totdat-ie warm is en valt-ie dan uit? na een minuut of 10 doet-ie het dan weer? Dan kan heel goed je bobine aan z'n eindje zijn.

heb je bovenstaande allemaal gechekt? Dan kun je nu gaan overwegen het blok stukje bij beetje te gaan ontmantelen.

succes
irmin

Postby Henk » Wed Jun 18, 2008 3:33 pm

irmin

wat een geweldige reply:D echt super!
dat blokje ontmantelen kom koen denk ik niet eens meer aan toe...zou me niets verbazen als dat ding straks in een half uurtje weer loopt (correct me if i'm wrong!!!)

btw: als je bobine aan het eind van z'n latijn is krijg je naar mijn mening ook geen mooie blauwe vonk!

@ koen: doe het allemaal heel rustig aan: niets werkt beter dan alles rustig bekijken, hoe graag je ook weer wil rijden! Succes!

gr Henk
Henk

Postby NIX » Thu Jun 19, 2008 12:47 am

Het irritante aan electronica is dat onder bedrijfsomstrandigheden anders reageert dan statisch of op de manier waarop wij testen. Als het spul trilt kan het gebreken vertonen en tegelijkertijd een mooie vonk geven als we testen. Geldt ook voor op bedrijfstemp komen. Dan begint het gesodemieter. Zoals Irmin bij de bobine beschrijft. Is trouwens ook op andere zaken van toepassing, maar bobine is makkelijker uit te sluiten.
NIX

PreviousNext

Return to Help!