by irmin » Wed Jun 18, 2008 1:43 pm
condensator is het niet. mooie blauwe vonk met een cdi=geen problemen met je ontsteking.
als je het niet weet, stop dan even met de symptomen bekijken en ga je standaard dingen na. Je moet je niet in de valkuil laten lokken dat je je bijvoorbeeld teveel fixeert op die piep die je af en toe hoort. Deze piep hoeft niet (kan natuurlijk wel) gerelateerd te zijn aan het probleem waardoor het ding niet wil rijden. Wat ik hieronder schrijf geldt voor honda. dus ik neem aan ook voor die immitatie dingen
De punten die ik noem mopet je simpelweg nagaan voordat je het blok uit elkaar trekt.
- Is er een mooie blauwe vonk?
- Is die vonk op het juiste tijdstip?
Hoe te checken? heel voorzichtig een klein schroevedraaiertje in het buogiegat en het vliegwiel draaien tot de zuiger op het bovenste dode punt zit (ja dat kan ook bij deze koppies). Komt het merkteken van het vliegwiel (met een T denk ik) overeen met het merkteken op het carter? Kijk nu naar naar het nokkenas tandwiel (achter het ronde klepje op de kop). Staat het merktekentje ( een rondje) daar ook goed? Staat vrijwel nooit helemaal exact, maar een heel klein tikkie erboven. zolang het maar geen hele schakel is.
Check ook je elktradraden. nergens een bllotliggend stukje draad waardoor er af en toe kortsluiting kan ontstaan?
Is bovengenoemde allemaal OK? Dan is je onttseking klaar.
- Loopt het blok soepel? Zit er niks vast?
Op het moment dat de bougie eruit is, effe op de kickstarter trappen. Draait alles soepel? Als je de ketting er toevallig ook af hebt, kun je dit ook in alle versnellingen proberen, dan voel je of de versnellingsbak ook lekker loopt.
ketting erop en koppeling checken: probeer 'm in z'n 1 door de koppeling te duwen. Dat zal niet lukken. Koppeling inknu=ijpen en nu moet-ie dus goed ontkoppelen.
-Is er compressie? dat voel je wel en heb je hierboven eigenlijk al gecheckt. Trouwens: ook verminderde compressie rijdt. Minder goed, maar het rijdt.
-staan de kleppen goed gesteld? Zowel in- als uitlaat een minimale (resp. 0,05 en 0,05-0,10) speling?
Dan nu de benzine:
- loopt deze door naar carburateur?
- geeft de carburateur wel goed de benzine af? (is de bougie nat wanneer je een hele tijd blijft kicken zonder dat de bougiedop erop zitten, dus niet starten).
maar sowieso zeg ik: carburateur heel goed schoonmaken (inwendig) en het luchtfilter ook. Probeer bij de demonteren de carb. recht te houden en zo ook de vlotterbak eronder uit te krijgen. is deze goed gevuld? Dan is je vlotterafstelling wel in orde en de doorstroming naar je carburateur waarschijnlijk ook. carburateur weer in elkaar zetten. Netjes terugmonteren, eventueel met vloeibare pakking erbij: dan heb je gelijk de valse lucht ook gedaan.
Heb je bovenstaande gecheckt, dan moet-ie simpelweg starten en rijden.
Nu effe wat simpele probleemgevalletjes die regelmatig voorkomen:
1. Wil-ie niet lekker lopen dan kan dit te maken hebben met de carburateur afstelling. veel witte rook bijvoorbeeld is een teken van teveel benzine, daar loopt-ie stationair ruk op. gasnaald naar benenden kan uitkomst bieden. maar hij loopt in principe wel.
Hierbij kun je wat proberen te spelen met choke en het al of niet monteren van het luchtfilter.
2. Als-ie loopt, spuit dan op de overgangen (van kop naar spruitstuk, van spuitstuk naar carburateur) wat spul (remmenreiniger, WD 40, whatever). Gaat-ie dan anders lopen dan heb je op de betreffende plek valse lucht. Spuit hierbij uiteraard niet op het luchtfilter.
3. Loopt-ie totdat-ie warm is en valt-ie dan uit? na een minuut of 10 doet-ie het dan weer? Dan kan heel goed je bobine aan z'n eindje zijn.
heb je bovenstaande allemaal gechekt? Dan kun je nu gaan overwegen het blok stukje bij beetje te gaan ontmantelen.
succes